Чи потрібно вже передавати до ПФУ скани трудових книжок
Запитання
Чи є обов'язком роботодавця сканувати та розміщати на порталі пенсійного фонду України трудові книжки працівників, які мають оформляти пенсії?
Відповідь
Порядок оформлення документів для призначення пенсії визначає постанова правління ПФУ «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 25.11.2005 № 22-1 (далі — Порядок № 22-1).
Що зробити кадровику, коли працівник досягає пенсійного віку
Порядок № 22-1 не передбачає обов’язку роботодавця сканувати трудову книжку та передавати скан-копію до ПФУ.
За період роботи, починаючи з 01.01.2004, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі — відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі — Реєстр) (підп. 2 п. 2.1 Порядку № 22-1). Проте, наразі відділ персоніфікованого обліку надає довідку з інформацією, наявною в Реєстрі.
Обов’язок передавати до ПФУ скан-копії документів про трудову діяльність працівника, визначає Порядок обліку трудової діяльності працівника, фізичної особи — підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затверджений постановою КМУ від 27.11.2019 № 1084 (далі — Постанова, Порядок № 1084).
Аудит трудових книжок перед скануванням: з чого почати
Відомості про трудову діяльність працівника повинні подавати ПФУ через веб-портал електронних послуг ПФУ у вигляді копій передбачених законодавством документів, виготовлених шляхом сканування з обов’язковим накладенням страхувальником або працівником кваліфікованого електронного підпису. Зазначені відомості можна подати також в оцифрованому вигляді. Вимоги до формату подання інформації встановлює ПФУ (п. 6 Порядку № 1084).
Постанова № 1084 набула чинності 26.12.2019. ПФУ у місячний строк повинен був визначити порядок подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи — підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі (п. 4 Постанови № 1084). Утім, станом на 29.05.2020 такий порядок відсутній.
Отже, роботодавець наразі не повинен сканувати трудові книжки працівників та передавати скан-копії на Портал ПФУ, у т. ч. при призначенні пенсії.