Велика палата КСУ ухвалила Рішення у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень розділу І, пункту 2 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 № 213‒VIII (далі — Закон № 213) (рішення КСУ від 23.01.2020 № 1-р/2020).
Предметом конституційного контролю були:
- стаття 13, частина 2 статті 14, пункти «б» — «г» статті 54 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 № 1788–XII (далі — Закон № 1788) зі змінами, внесеними Законом № 213;
- частина третя статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058–IV (далі — Закон № 1058) у редакції Закону № 213;
- абзац третій пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 № 3668–VI (далі — Закон № 3668) у редакції Закону № 213;
- частини третя, четверта статті 141 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 № 2453–VI (далі — Закон № 2453) у редакції Закону № 213;
- пункт 2 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону № 213.
➤➤➤ Умови призначення пенсії за віком
Статтею 13 Закону № 1788 зі змінами, внесеними Законом № 213, передбачено поетапне збільшення пенсійного віку та стажу для працівників:
- зайнятих у шкідливих умовах праці;
- трактористів-машиністів в сільському господарстві;
- жінок, які працюють трактористами-машиністами, машиністами будівельних, шляхових і вантажно-розвантажувальних машин, змонтованих на базі тракторів і екскаваторів;
- доярок (операторів машинного доїння), свинарок-операторів;
- жінок, зайнятих протягом повного сезону на вирощуванні, збиранні та післязбиральній обробці тютюну;
- робітниць текстильного виробництва, зайнятих на верстатах і машинах;
- жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п’ятеро і більше дітей;
- водіїв міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв.
Для працівників, зайнятих на підземних і відкритих гірничих роботах та в металургії, підвищено вік виходу на пенсію на пільгових умовах на 5 років (п. 2 розд. І Закону № 213).
Передбачено поетапне підвищення віку виходу на пенсію на 5 років та стажу роботи для певних категорій працівників і службовців авіації (п. «б» — «г» ст. 54 Закону № 1788 зі змінами, внесеними Законом № 213).
Зміна умов призначення пенсій особам, які належать до певної категорії працівників, з урахуванням наявності відповідного стажу роботи, призвела до такого нормативного регулювання призначення пенсій, яке суттєво вплинуло на очікування вказаних осіб, погіршило їх юридичне становище стосовно права на призначення пенсій, що має реалізовуватися при зміні нормативного регулювання лише у разі справедливого поліпшення умов праці та впевненості у настанні відповідних юридичних наслідків, пов’язаних із реалізацією права виходу на пенсію.
Висновок КСУ — стаття 13, частина друга статті 14, пункти «б» — «г» статті 54 Закону № 1788 зі змінами, внесеними Законом № 213, порушують легітимні очікування осіб, а отже, суперечать частині першій статті 8 Конституції України, тобто порушують принцип верховенства права, складовою якого є юридична визначеність.