Як переводити держслужбовців в органах, які провели класифікацію посад, — роз’яснює НАДС
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
Як зміниться класифікація посад держслужби
Стаття 41 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII (далі — Закон № 889) визначає, що держслужбовця з урахуванням його професійної підготовки та професійних компетентностей можуть перевести без обов’язкового конкурсу:
- на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому ж держоргані, — за рішенням керівника держслужби aбo суб’єкта призначення;
- на рівнозначну або нижчу вакантну посаду в іншому держоргані, — за рішенням обох керівників держслужби або суб’єктів призначення.
Держслужбовець, якого призначили без конкурсу, не може бути переведений на вищу посаду держслужби без конкурсу. Переведення здійснюється лише за згодою держслужбовця.
Рівнозначна посада — це посада держслужби, що належить до однієї підкатегорії посад держслужби з урахуванням рівнів держорганів (ст. 2 Закону № 889). Посади держслужби в держорганах поділяються на категорії та підкатегорії залежно від порядку призначення, характеру та обсягу повноважень, змісту роботи та її впливу на прийняття кінцевого рішення, ступеня посадової відповідальності, необхідного рівня кваліфікації та професійних компетентностей держслужбовців.
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад» від 11.03.2025 № 4282-IX (далі — Закон № 4282) передбачає, що поки не внесли зміни до Закону № 889, рівнозначною посадою держслужби в держоргані, що провів класифікацію посад, є посада, що належить до тієї ж категорії і того ж рівня посад держслужби. При цьому ураховують юрисдикцію держоргану. Водночас Закон № 4282 не визначив поняття вищої та нижчої посад.
НАДС дійшов висновку, що:
- вища посада — посада держслужби, яка належить до вищої категорії або до вищого рівня посад держслужби незалежно від юрисдикції держоргану, а також посада держслужби в держоргані з вищою юрисдикцією в межах одного рівня посад держслужби;
- нижча посада — посада держслужби, яка належить до нижчої категорії або до нижчого рівня посад держслужби незалежно від юрисдикції держоргану, а також посада держслужби в держоргані з нижчою юрисдикцією в межах одного рівня посад держслужби.
Також НАДС зазначає, коли переводять держслужбовців у тому ж держоргані або з одного до іншого держоргану, що провели класифікацію посад, слід враховувати:
категорію, рівень посад держслужби та юрисдикцію держорганів;
підкатегорії посад держслужби, щоб визначити рівнозначність посад в держорганах, що провели класифікацію посад після того, як Закон № 4282 набрав чинності — не застосовують.
Як проводити повторну класифікацію посад державної служби
Водночас НАДС зауважує, що законодавство:
- не врегульовує питання переведення держслужбовця з державного органу, що не провів класифікацію посад, на рівнозначну aбo нижчу посаду в держорган, що її провів, оскільки некласифіковані посади не можна прирівняти до класифікованих;
- встановлює заборону на переведення держслужбовців, яких призначили під час воєнного стану без конкурсу;
- передбачає, що держслужбовця можна перевести без конкурсу з урахуванням його професійної підготовки та професійних компетентностей.
Роз’яснення НАДС «Щодо переведення державних службовців на рівнозначну або нижчу посаду державної служби у 2025 році в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби» від 13.08.2025 № 195-р/з також містить практичні приклади, як переводити держслужбовців залежно від рівня посад.
За інформацією НАДС