Присвоєння рангу при прийнятті на державну службу
Вищевказаний закон закріплює 3 категорії посад державної служби — «А», «Б» та «В», а також дев’ять рангів державних службовців.
Категорії та ранги державних службовців (таблиця)
Категорії посад державної служби | «А» | «Б» | «В» |
Ранги державних службовців | 1, 2, 3 | 3, 4, 5, 6 | 6, 7, 8, 9 |
Під час прийняття на службу слід вирішити питання про ранг держслужбовця. Є три варіанти:
- присвоїти ранг вперше;
- присвоїти вищий ранг;
- залишити наявний ранг.
Ранг державного службовця присвоюють з обов’язковим урахуванням трудової біографії особи суб’єктом призначення, крім випадків, передбачених законом. В особовій картці державного службовця вносимо записи про присвоєння, зміну та позбавлення рангу державного службовця.
Як присвоювати ранги посадовим особам ОМС
Питання щодо присвоєння рангів державним службовцям регулюють:
- Закон № 889 — зокрема, стаття 39 «Ранги державних службовців»;
- Постанова КМУ «Питання присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями» від 20.04.2016 № 306 (далі — Постанова № 306).
Постановою № 306 затверджено Порядок присвоєння рангів державних службовців (далі — Порядок № 306) та співвідношення між рангами державних службовців і військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями.
Порядок присвоєння рангу державного службовця вперше
Рішення залежить від того, чи має особа ранг посадової особи місцевого самоврядування, військове звання, дипломатичний ранг або інше спеціальне звання, класний чин, присвоєні за попереднім місцем роботи (служби). Саме враховуючи наявність або відсутність такого рангу моделюємо наступні ситуації:
1. Особа не має іншого рангу, військового або спеціального звання, класного чину
Щоб відповісти на питання, протягом якого часу після призначення присвоюються ранги державних службовців, слід звернутися до норм Закону № 889. Відтак, держслужбовцю, якого вперше призначають на посаду державної служби:
- встановлюють випробування (ч. 2 ст. 35 Закону № 889);
- присвоюють найнижчий ранг у межах відповідної категорії посад після випробування (ч. 5 ст. 39 Закону № 889).
Особі, яка вперше призначена на посаду державної служби і не має іншого рангу, військового або спеціального звання, класного чину, після закінчення строку випробування присвоюють 3-й, 6-й або 9-й ранг державного службовця — залежно від категорії посади, на яку її призначено.
2. Особа служила в органах місцевого самоврядування
У разі призначення посадової особи органу місцевого самоврядування на посаду державного службовця, на якій може бути присвоєно нижчий ранг, їй присвоюється такий ранг державного службовця, який вона мала відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (абз. 1 п. 3 Порядку № 306).
В контексті питання, яке розглядаємо, цю норму можна перефразувати так: якщо ранг посадової особи місцевого самоврядування є вищим за найнижчий ранг в межах категорії посади державної служби, на яку призначено особу, їй присвоюють ранг держслужбовця, який відповідає рангу посадової особи місцевого самоврядування.
Аналогічно слід діяти й у випадку, якщо ранг посадової особи місцевого самоврядування є вищим за всі ранги у межах відповідної категорії посади державної служби.
Якщо найнижчий ранг у категорії посади державної служби збігається з рангом посадової особи місцевого самоврядування або є вищим за цей ранг, присвоюють найнижчий ранг у межах цієї категорії.
В усіх наведених випадках ранг присвоюють після випробування.
3. Особа має військове або спеціальне звання, класний чин
Постанова № 306 (додатки 1-10) затвердила співвідношення між рангами державних службовців та:
- спеціальними званнями працівників органів внутрішніх справ та осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України (додаток 1);
- військовими званнями (армійськими, корабельними) (додаток 2);
- спеціальними званнями осіб рядового і начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту (додаток 3);
- військовими званнями військовослужбовців (спеціальними званнями осіб рядового і начальницького складу) Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації (додаток 4);
- спеціальними званнями осіб начальницького та рядового складу податкової міліції (додаток 5);
- спеціальними званнями працівників посадових осіб органів доходів і зборів (додаток 6);
- класними чинами працівників органів прокуратури (додаток 7);
- спеціальними званнями поліцейських (додаток 8);
- дипломатичними рангами (додаток 9);
- спеціальними званнями осіб начальницького складу Національного антикорупційного бюро України (додаток 10).
Ці співвідношення дають відповідь на запитання, який ранг державного службовця відповідає певному військовому або спеціальному званню, класному чину. Їх застосовують, якщо посада державної служби, на яку призначена особа, належить до категорії, в межах якої можливе присвоєння нижчого рангу, ніж передбачено відповідним співвідношенням. У такому разі ранг присвоюють відповідно до співвідношення (абз. 3 ч. 2 ст. 39 Закону № 889; п. 2 Порядку № 306).
Наведені далі приклади передбачають, що особі, яка має військове або спеціальне звання, класний чин, раніше не був присвоєний ранг державного службовця або посадової особи місцевого самоврядування.
Якщо посада, на яку призначена особа, належить до категорії, найнижчий ранг якої збігається з рангом, визначеним за співвідношенням, або є вищим за цей ранг, присвоюють найнижчий ранг в межах цієї категорії.
* Звісно, ранг за співвідношенням та найнижчий ранг в межах категорії збігаються. Однак у даному випадку юридично точніше говорити про присвоєння найнижчого рангу в межах категорії, а не про присвоєння рангу за співвідношенням.
Відомості про присвоєння, зміну та позбавлення рангу державного службовця вносяться до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування в порядку, встановленому Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення. На вимогу державного службовця у його трудовій книжці робиться запис про присвоєння, зміну та позбавлення рангу державного службовця.
ВАЖЛИВО! Врахуйте, що, згідно з порядком присвоєння рангів державних службовців, особі не може бути присвоєний ранг державного службовця, що є нижчим за раніше присвоєний ранг посадової особи місцевого самоврядування або ранг, визначений відповідно до співвідношення між рангами держслужбовців і військовими чи спеціальними званнями, класними чинами.
Присвоєння рангу при поверненні на державну службу
Особа працювала на держслужбі, одержала ранг, звільнилася і знову повертається на держслужбу. Питання щодо рангу вирішують залежно від того, як співвідносяться наявний ранг та ранги у межах категорії посади, на яку відбувається призначення.
Категорія посади включає ранг, присвоєний особі
У разі переходу на посаду нижчої категорії або звільнення з державної служби за державним службовцем зберігається раніше присвоєний йому ранг (ч. 9 ст. 39 Закону № 889). Державному службовцю, який був звільнений з державної служби та повернувся на державну службу, черговий ранг присвоюють через 3 роки з дня призначення на посаду державної служби (п. 9 Порядку № 306). Отже, особі, яка повертається на державну службу та має ранг у межах категорії посади, на яку її призначено, ранг під час призначення не присвоюють. До акта про призначення включають вказівку виплачувати надбавку відповідно до раніше присвоєного рангу.
Черговий ранг у межах категорії посади може бути присвоєний через 3 роки з дня призначення. Водночас Закон № 889 передбачає можливість дострокового присвоєння чергового рангу (ч. 7 ст. 39, п. 3 ч. 1 ст. 53 Закону № 889).
Останнє можливе у разі наявності особливих досягнень або за виконання особливо відповідальних завдань.
ВАЖЛИВО! Дострокове присвоєння чергового рангу може здійснюватися не раніше ніж через один рік після присвоєння попереднього рангу.
Якщо державний службовець має найвищий ранг у межах категорії посади, яку обіймає, черговий ранг поза межами цієї категорії йому присвоюють лише за сумлінну службу у зв’язку з виходом на пенсію** (ч. 8 ст. 39 Закону № 889).
** Див. також роз’яснення Нацдержслужби від 19.08.2016 № 18-р/з.
Категорія посади включає ранги, вищі за присвоєні особі
Якщо всі ранги в межах категорії посади, на яку призначають особу, є вищими за наявний ранг, присвоюють найнижчий ранг у межах відповідної категорії. Присвоєння іншого, крім найнижчого, рангу в такій ситуації суперечить вимозі щодо присвоєння чергового рангу у межах відповідної категорії через кожні 3 роки (абз. 1 ч. 6 ст. 39 Закону № 889).
Така ситуація буде типовою при прийнятті на держслужбу осіб, звільнених зі служби до набрання чинності Законом № 889 (01.05.2016).
Категорія посади включає ранги, нижчі за присвоєні особі
Якщо всі ранги в межах категорії посади, на яку призначають особу, є нижчими за вже наявний ранг, застосовують правило про збереження раніше присвоєного рангу. Протягом служби на посадах, які належать до такої категорії, присвоєння чергового рангу неможливе.
Присвоєння рангу після патронатної служби
Зверніть увагу, що між нормою щодо присвоєння чергового рангу через 3 роки після повернення на державну службу та частиною 5 статті 92 Закону № 889 наявна колізія.
Цю колізію вирішуємо на користь припису Закону № 889.
У цьому випадку при призначенні на посаду держслужби 06.06.2017 ранг не присвоюють (залишають 5-й ранг). Однак, на відміну від Прикладу 7, 3-річний термін для присвоєння чергового 4-го рангу обчислюють не з дня призначення на посаду держслужби, а з урахуванням часу роботи в патронатній службі. Таким чином, 4-й ранг буде присвоєний не 06.06.2020, а на 199 днів раніше — 20.11.2019.
Як обчислити стаж державної служби
Зазначене наштовхує на висновок: якби період роботи в патронатній службі дорівнював або перевищував три роки, особі відразу можна було б присвоїти черговий 4-й ранг.
Присвоєння рангу за наявності кількох підстав
Поряд із рангом держслужбовця особа може мати ранг посадової особи місцевого самоврядування та/або військове чи спеціальне звання, класний чин.
Оскільки особа має ранг держслужбовця в межах категорії посади, на яку її призначили, керуючись загальним правилом, ранг під час призначення не присвоювали б, а черговий 8-й ранг мали б присвоїти через 3 роки після призначення на посаду (див. Приклад 8). Однак особа має спеціальне звання, яке відповідає 7-му рангу держслужбовця. Отже, посада, на яку призначено особу, належить до категорії, в межах якої можливе присвоєння нижчого рангу, ніж передбачено співвідношенням. Тому під час призначення особі має бути присвоєний 7-й ранг.