Ринок праці: проблеми та очікування у 2026
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Європейська Бізнес Асоціація представила результати нового дослідження ринку праці, проведеного спільно з експерткою Тетяною Пашкіною. У ході дослідження анонімно опитали 126 фахівців зі сфери управління персоналом, що представляють як великий, так і малий та середній бізнес.
Увагу зосередили на кількох ключових аспектах.
Підтримка працівників
Більшість компаній зосереджують увагу на своєчасній виплаті заробітної плати (94%), премій та бонусів (86%). Роботодавці інвестували також у розвиток та добробут команд: освітні курси (59%) та психологічна підтримка (52%).
Крім того, використовувати такі види мотивації, як компенсація оренди житла (26%) та оплата медичного страхування для членів родин (20%). Подарунки на свята дарують 65% роботодавців.
Кадровий дефіцит
74% підприємств назвали дефіцит кадрів значною проблемою, ще 21% визначають дефіцит як частковий. Водночас не відчувають проблем з кадрами усього 5% бізнесів.
Найбільш гостро проблема відчувається із робітничими та технічними спеціальностями, також бракує вузькопрофільних спеціалістів зі знанням англійської, менеджерів з продажів та керівників середньої ланки.
Майже половина компаній (46%) відчули вплив виїзду молодих фахівців віком 18-22 років за кордон.
Ментальне здоров’я
Програми підтримки ментального здоров’я вже впровадили або ж планують це зробити 87% роботодавців.
53% підприємств вважають, що їм лише частково вдається адаптуватися до психологічних викликів, ще 18% визнали, що не можуть з цим впоратися майже (частково або взагалі), і лише 28% зазначили, що адаптуються до таких викликів.
При цьому рівень 56% опитаних говорять про помірний рівень емоційного вигорання працівників, а ще 33% — про високий.
Дистанційна робота, мобільність
22% компаній дозволяють працювати віддалено всім, а 60% — лише деяким працівникам.
Водночас працювати дистанційно не можуть:
- виробничий персонал (працівники заводів, агропідприємств, технічні спеціалісти, механіки, інженери, енергетики, лабораторний персонал);
- торговий та клієнтський персонал (продавці, консультанти, торгові представники, працівники банківських відділень і сервісних центрів);
- логістика та складські операції (водії, комірники, експедитори, працівники складів і дистрибуційних центрів);
- обслуговуючий персонал (технічні працівники, охорона, прибиральниці, кур’єри, працівники СТО);
- сфера обслуговування та гостинності (кухарі, офіціанти, адміністратори, готельний персонал).
Збільшилася частка компаній, де всі працівники працюють з території України (за рік — з 35% до 46%).
Очікування від 2026
У 2026-му році бізнес планує зосередитися на збільшенні заробітної плати (94%). Чверть компаній хоче збільшити вкладення у навчання та розвиток персоналу.
Також розглядають вихід на нові ринки та пошук партнерів, зміну керівництва та відкриття нових регіональних представництв, скорочення витрат та закриття представництв.
Впровадження чотириденного робочого тижня розглядають лише 2% компаній.
Крім того, роботодавці скаржаться на завищені очікування рівня заробітних плат з боку кандидатів та труднощі з бронюванням.
За інформацією Європейської Бізнес Асоціації
