Національне агентство України з питань державної служби на своєму офіційному сайті опублікувало роз’яснення щодо наявності у голови районної ради безпосереднього керівника.
Згідно із статтею 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради.
Голова ради працює у раді на постійній основі, не може мати інший представницький мандат, суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.
Голова районної ради звітує перед радою про свою діяльність не менше одного разу на рік, а на вимогу не менш як третини депутатів – у визначений радою термін.
У своїй діяльності голова ради є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування.
Відповідно до абзацу першого частини першої статті 1 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» (далі – Закон) безпосереднє підпорядкування – це відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень, контролю за їх виконанням.
Викладені положення законодавства вказують на те, що у голови ради, як такий, безпосередній керівник відсутній, проте з контексту запитання викладеного у листі, ймовірно йдеться про вжиття заходів щодо недопущення конфлікту інтересів.
У абзаці четвертому частини першої статті 1 Закону визначено, що конфлікт інтересів – це суперечність між особистими майновими, немайновими інтересами особи чи близьких їй осіб та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи невчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень.
Відповідно до статті 14 Закону, зокрема посадові особи місцевого самоврядування, зобов'язані уживати заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів та невідкладно у письмовій формі повідомляти безпосереднього керівника про наявність конфлікту інтересів.
Оскільки голова районної ради є посадовою особою місцевого самоврядування на нього поширюються вимоги статті 121 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» щодо врегулювання конфлікту інтересів.
Тобто, у разі виникнення конфлікту інтересів протягом строку здійснення повноважень сільський, селищний, міський голова, секретар сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови обласної, районної ради зобов’язаний негайно доповісти про це відповідній раді та вжити всіх необхідних заходів, спрямованих на запобігання конфлікту інтересів (наприклад, не брати безпосередню участь під час прийняття відповідних рішень, пов’язаних з його особистими майновими, немайновими інтересами чи інтересами близьких йому осіб).