Затверджено Методичні рекомендації, що допоможуть виявити наявні конфлікти інтересів

Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб допоможуть сформувати єдиний підхід до розуміння і дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб (далі — Методичні рекомендації) затверджено рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — НАЗК) від 14.07.2016 № 2.

Насамперед НАЗК зауважило, що конфлікт інтересів — це ситуація, при якій службова особа, виконуючи свої обов’язки, має приватний інтерес (особисту заінтересованість), який хоча і не обов’язково призводить до прийняття неправомірного рішення або вчинення неправомірного діяння, але здатний до цього призвести.

Окрім того, Методичні рекомендації визначають види конфлікту інтересів:

  • реальний конфлікт інтересів, що включає приватний інтерес, службове повноваження, представницьке повноваження, а також протиріччя між ними, що впливає на об’єктивність або неупередженість рішення, діяння службової особи;
  • потенційний конфлікт інтересів — наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

У методичних рекомендаціях наведено приклади тестів, які допоможуть встановити наявність конфлікту інтересів, алгоритм дій працівника у зв’язку із встановленням наявності конфлікту інтересів, типові приклади ситуацій конфлікту інтересів.

Також розглянуто окремі види обмежень, пов’язаних із конфліктом інтересів, зокрема, обмеження щодо сумісництва та суміщення, яке поширюється виключно на осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (п. 1 ч. 1 статті 3 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII; далі — Закон № 1700).

Методичні рекомендації надають тлумачення основних понять, що застосовуються при встановлених обмеженнях, пов’язаних з конфліктом інтересів. Так:

  • «інша оплачувана діяльність» — будь-яка діяльність, спрямована на отримання доходу і не пов’язана з виконанням особою своїх посадових обов’язків із виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
  • наукова діяльність — інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання нових знань та (або) пошук шляхів їх застосування, основними видами якої є фундаментальні та прикладні наукові дослідження;
  • викладацька діяльність — в цьому випадку може бути застосовано відповідні положення щодо педагогічної діяльності, тобто діяльності викладацького складу відповідних навчальних закладів;
  • творча діяльність — це індивідуальна чи колективна творчість, результатом якої є створення або інтерпретація творів, що мають культурну цінність;
  • медична практика — це вид господарської діяльності у сфері охорони здоров’я, який провадиться закладами охорони здоров’я та фізичними особами-підприємцями, які відповідають єдиним кваліфікаційним вимогам, з метою надання видів медичної допомоги, визначених законом, та медичного обслуговування. Однак, слід брати до уваги, що вказаний термін передбачений саме для застосування до господарської діяльності у відповідній сфері. Водночас у контексті антикорупційного законодавства йдеться не про господарську чи підприємницьку діяльність із здійснення медичної практики, а про можливість зайняття такою практикою в державних, комунальних чи приватних закладах охорони здоров’я.

Поняття «інструкторська та суддівська практика із спорту» потребують додаткового законодавчого врегулювання.

Методичними рекомендаціями роз’яснено особливості обмеження щодо отримання подарунків, зокрема, «дозволеними» подарунками є подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, та відповідають одночасно двом умовам щодо своєї вартості:

  • вартість таких подарунків не перевищує одну мінімальну заробітну плату, встановлену на день прийняття подарунка, одноразово;
  • сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, установлених для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки.

До того ж наведено можливі варіанти вирішення ситуацій отримання чи пропозиції отримання неправомірного подарунка.

Методичними рекомендаціями детально розглянуто обмеження щодо спільної роботи близьких осіб, зокрема, надано перелік близьких осіб та визначення поняття «пряме підпорядкування».

На допомогу керівнику установи (організації) — алгоритм дій керівника у зв’язку із установленням наявності конфлікту інтересів. Способи врегулювання конфлікту інтересів.

У Методичних рекомендаціях детально розглянуто:

  • запобігання конфлікту інтересів у зв’язку із наявністю в особи підприємства чи корпоративних прав;
  • обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
  • відповідальності за вчинення дій, прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів. Усунення наслідків вчинення дій, прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів.

Ольга Савченко,
експерт Експертус: Кадри

Від редакції

На допомогу керівникам установ (організацій) також ексклюзивні статті журналу «Кадровик-01»:

Конфлікт інтересів: класифікація, сутність понять, відповідальність
(«Кадровик-01», № 11/2015)

Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
(«Кадровик-01», № 12/2015)

Вимоги, заборони та обмеження за новим антикорупційним законодавством
(«Кадровик-01», № 06/2015)

Відновлення бронювання у Дії

Статті за темою

Усі статті за темою

Відповідальність за порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (частина 3)

Серед загалу поширеною є думка про тотожність понять «конфлікт інтересів» і «корупція». Це хибне уявлення цілком закономірне в громадян, які не працюють на публічній службі й не стикаються на практиці з конфліктом інтересів, і неприпустиме в публічних службовців.
7861

Конфлікт інтересів: визначення поняття та законодавство (частина 2)

Продовжуємо розглядати тему щодо конфлікту інтересів. Зокрема, якими міжнародними та вітчизняними законодавчими актами це питання врегульовано. На кого поширюються вимоги законодавства про конфлікт інтересів та розкриваємо поняття «конфлікт інтересів».
8668

Конфлікт інтересів: вимоги до публічних посадових осіб (частина 1)

Конфлікт інтересів — проблема, що не втрачає актуальності, незмінно перебуває у фокусі уваги суспільства, є предметом політичних баталій та резонансних розслідувань незалежно від місця країни в корупційних рейтингах. Про те, що варто знати кадровикам держустанов про конфлікт інтересів — розгляньмо у серії статей з цього питання.
3639

Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

Конфлікт інтересів сам по собі не є корупцією і не утворює складу корупційного делікту, однак, залишаючись неврегульованим, він створює передумови для зловживання владою, відхилення від суспільних очікувань, корупції. За порушення вимог антикорупційного законодавства в частині запобігання та врегулювання конфлікту інтересів передбачено адміністративну і дисциплінарну відповідальність.
31308

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді