Завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби в бюджетних установах — головного бухгалтера визначає КМУ (ст. 56 Бюджетного кодексу України). Уряд постановою від 26.01.2011 № 59 затвердив Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи (далі — Типове положення), яке визначає завдання та функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи та повноваження її керівника — головного бухгалтера.
Держказначейство (лист від 21.03.2018 № 16-08/292-4660) зауважило, що бухгалтерську службу утворюють як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор або в бюджетній установі вводять посаду спеціаліста, на якого покладають виконання обов’язків бухгалтерської служби.
Мінсоцполітики (лист від 14.03.2018 № 411/0/101-18/284) нагадує, що Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (далі — КП), затверджений наказом Держспоживстандарту України від 28.07.2010 № 327 (зі змінами), містить базові назви посад «Начальник відділу», «Завідувач відділу», «Завідувач сектору» тощо, які застосовуються в центральних органах виконавчої влади з кодом 1229.1, місцевих органах державної влади та місцевого самоврядування з кодом 1229.3, а також на підприємствах, в установах та організаціях з кодом 1229.7.
Базова кваліфікаційна характеристика професії «Головний бухгалтер» поширюється на інші посади керівників підрозділів бухгалтерського обліку підприємств, установ та організацій, а саме: «Начальник управління»; «Начальник відділу»; «Начальник бюро»; «Начальник сектору»; «Завідувач відділу»; «Завідувач сектору» (випуск 1 розд. 1 Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 № 336).
У разі утворення в органах виконавчої влади або місцевого самоврядування бухгалтерської служби як відповідного самостійного структурного підрозділу керівництво цим підрозділом здійснює керівник відповідного підрозділу. У цьому випадку Мінсоцполітики допускає застосування подвійної назви посади, наприклад, «Начальник управління — головний бухгалтер», «Начальник відділу — головний бухгалтер», «Начальник сектору — головний бухгалтер», «Завідувач відділу — головний бухгалтер», «Завідувач сектору — головний бухгалтер».
Дізнайтеся, як добирати посади для бухгалтерів
При застосуванні подвійної назви посади керівника підрозділу первинна складова назви визначає рівень, функції управління та керівництва у структурі відповідної установи, а друга — функціональну діяльність. Якщо працівник займає посаду, що має подвійну назву, посадовий оклад визначають за першою назвою.
КП містить професійну назву роботи «Спеціаліст-бухгалтер» з кодом 2419.3, яка належить до професійного угрупування «Професіонали державної служби», для якої передбачено кваліфікаційні категорії: «Головний спеціаліст — бухгалтер», «Провідний спеціаліст — бухгалтер», «Спеціаліст (I, II категорії) — бухгалтер».
Мінсоцполітики зазначає: якщо у бюджетній установі не утворюють бухгалтерську службу, до штатного розпису вводять посаду спеціаліста-бухгалтера певної категорії, яка враховує обсяг, характер та складність бухгалтерської роботи.
Дізнайтеся, як увести до штатного розпису посаду заступника головного бухгалтера, якщо її немає в Класифікаторі професій
Держказначейство наголошує, законодавство не передбачає такої форми організації бухгалтерського обліку на підприємстві, як введення до штату підприємства посади головного бухгалтера без створення бухгалтерської служби.
Ольга Догадіна,
провідний експерт Експертус Кадри