КСУ рішенням від 06.06.2019 № 3-р/2019 (справа № 1-231/2018 (2980/18, 3728/18) визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення пункту 5 частини першої статті 3, абзацу третього частини третьої статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон № 1700), пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей фінансового контролю окремих категорій посадових осіб» від 23.03.2017 № 1975-VIII (далі — Закон № 1975).
Електронне декларування: 15 практичних аспектів для правильного подання
Нагадаємо, що за Законом № 1975 суб’єктами, на яких поширюється дія Закону № 1700, стали фізичні особи, які:
- отримують кошти, майно в рамках реалізації в Україні програм (проєктів) технічної або іншої, зокрема безповоротної, допомоги у сфері запобігання, протидії корупції (як безпосередньо, так і через третіх осіб або будь-яким іншим способом, передбаченим відповідною програмою (проєктом);
- систематично, протягом року, виконують роботи, надають послуги щодо імплементації стандартів у сфері антикорупційної політики, моніторингу антикорупційної політики в Україні, підготовки пропозицій з питань формування, реалізації такої політики, — якщо такі роботи, послуги фінансують (оплачують) безпосередньо або через третіх осіб за рахунок технічної або іншої, зокрема безповоротної, допомоги у сфері запобігання, протидії корупції;
- є керівниками або входять до складу вищого органу управління, інших органів управління громадських об’єднань, інших непідприємницьких товариств, що здійснюють діяльність, пов’язану із запобіганням, протидією корупції, імплементацією стандартів у сфері антикорупційної політики, моніторингом антикорупційної політики в Україні, підготовкою пропозицій з питань формування, реалізації такої політики, та/або беруть участь, залучаються до здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням, протидією корупції.
Зазначені особи повинні були подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік у разі зайняття посади керівника або входження (обрання, призначення) до складу вищого органу управління, інших органів управління відповідного громадського об’єднання, іншого непідприємницького товариства — протягом десяти календарних днів після зайняття посади керівника або входження (обрання, призначення) до складу вищого органу управління, інших органів управління громадського об’єднання, іншого непідприємницького товариства.
КСУ наголосив, що держава має створити такі законодавчі механізми для діяльності об’єднань громадян, які забезпечуватимуть вільний розвиток особистості, можливості реалізації нею свого творчого потенціалу та індивідуальних здібностей у політичній, економічній, соціальній, культурній або інших сферах суспільного життя.
Положення щодо фінансового контролю держави за діяльністю громадських об’єднань та осіб, які запобігають та протидіють корупції в Україні, обмежують гарантовану Конституцією України свободу політичної та громадської діяльності. Ці положення можуть бути використані для переслідувань фізичних осіб, які здійснюють антикорупційну діяльність, зокрема у спосіб порушення проваджень з метою притягнення цих осіб до юридичної відповідальності за неподання, несвоєчасне подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зазначення у цій декларації завідомо недостовірних відомостей.
Як діяти керівнику, якщо працівник невчасно подав декларацію?
Отже, положення пункту 5 частини 1 статті 3 Закону № 1700 суперечать частині першій статті 32, частині першій статті 36 Конституції України.
Рішення КСУ є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.
Ольга Догадіна,
провідний експерт Експертус Кадри