Профспілки критично оцінюють проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо встановлення індикативної заробітної плати та стимулювання виходу з тіні обчислення та нарахування заробітних плат», зареєстрований у Верховній Раді України 02.10.2015 за № 3210.
Підтримуючи ідею закріплення співвідношення розмірів заробітної плати працівників і керівників підприємств, СПО об’єднань профспілок категорично заперечила проти запровадження запропонованого законопроектом механізму сплати єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування та податку з доходів фізичних осіб з індикативної заробітної плати виключно за рахунок працівника, тому що стягнення податків та внесків з віртуальної, а не фактично нарахованої заробітної плати, є протизаконним та призведе до зниження реальних доходів працівника.
Водночас, законопроект не відповідає поставленим завданням і не призведе до відчутної легалізації доходів, оскільки, за профспілковими розрахунками, витрати роботодавця за запропонованим механізмом будуть значно меншими, ніж витрати у разі детінізації заробітної плати до індикативного рівня.
Оскільки у бюджетній сфері розрахунок заробітної плати базується на застосуванні Єдиної тарифної сітки, яка передбачає диференціацію посадових окладів з урахуванням кваліфікації та складності роботи, прийняття запропонованих норм, також, знівелює застосування тарифної системи оплати праці у бюджетних галузях.
Нагадаємо, що означеним законопроектом пропонується, зокрема, внести зміни до Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР та ввести поняття індикативної заробітної плати, розмір якої розраховується залежно від розміру середньої заробітної плати у відповідній галузі економіки за попередній рік та, на думку авторів, буде відображати реальну мінімальну заробітну плату різних категорій працівників з урахуванням виду їх економічної діяльності.
В пояснювальній записці до законопроекту наведено індикативну заробітну плату у 2015 році для різних категорій працівників за видами економічної діяльності (за показниками середньої заробітної плати 2014 року).
Так, заробітна плата керівника сільськогосподарського підприємства з штатом від 25 до 100 працівників мала б становити 9904 грн., спеціаліста на цьому ж підприємстві — 2476 грн., а робітника — 1908,80 грн.
Заробітна плата керівника будівельної організації з таким же штатом — 11440 грн., спеціаліста — 2574 грн., робітника — 2002 грн.
Заробітна плата керівника закладу охорони здоров’я з аналогічним штатом — 9852 грн., спеціаліста — 2463 грн., робітника — 1970,40 грн.
У випадку, коли заробітна плата працівника конкретного виду економічної діяльності менше розміру індикативної заробітної плати його категорії працівників у даному виді економічної діяльності, законопроектом запропоновано здійснювати нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування та податку з доходів фізичних осіб виключно на базі індикативної заробітної плати.
Також передбачено відповідальність роботодавця за нарахування працівнику заробітної плати нижче індикативної заробітної плати працівника відповідної категорії у відповідному виді економічної діяльності.
Підготувала Ольга Савченко,
редактор-експерт «Експертус Кадри»