Профспілки не підтримують встановлення індикативної заробітної плати

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Профспілки критично оцінюють проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо встановлення індикативної заробітної плати та стимулювання виходу з тіні обчислення та нарахування заробітних плат», зареєстрований у Верховній Раді України 02.10.2015 за № 3210

Профспілки критично оцінюють проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо встановлення індикативної заробітної плати та стимулювання виходу з тіні обчислення та нарахування заробітних плат», зареєстрований у Верховній Раді України 02.10.2015 за № 3210.

Підтримуючи ідею закріплення співвідношення розмірів заробітної плати працівників і керівників підприємств, СПО об’єднань профспілок категорично заперечила проти запровадження запропонованого законопроектом механізму сплати єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування та податку з доходів фізичних осіб з індикативної заробітної плати виключно за рахунок працівника, тому що стягнення податків та внесків з віртуальної, а не фактично нарахованої заробітної плати, є протизаконним та призведе до зниження реальних доходів працівника.

Водночас, законопроект не відповідає поставленим завданням і не призведе до відчутної легалізації доходів, оскільки, за профспілковими розрахунками, витрати роботодавця за запропонованим механізмом будуть значно меншими, ніж витрати у разі детінізації заробітної плати до індикативного рівня.

Оскільки у бюджетній сфері розрахунок заробітної плати базується на застосуванні Єдиної тарифної сітки, яка передбачає диференціацію посадових окладів з урахуванням кваліфікації та складності роботи, прийняття запропонованих норм, також, знівелює застосування тарифної системи оплати праці у бюджетних галузях.

Нагадаємо, що означеним законопроектом пропонується, зокрема, внести зміни до Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР та ввести поняття індикативної заробітної плати, розмір якої розраховується залежно від розміру середньої заробітної плати у відповідній галузі економіки за попередній рік та, на думку авторів, буде відображати реальну мінімальну заробітну плату різних категорій працівників з урахуванням виду їх економічної діяльності.

В пояснювальній записці до законопроекту наведено індикативну заробітну плату у 2015 році для різних категорій працівників за видами економічної діяльності (за показниками середньої заробітної плати 2014 року).

Так, заробітна плата керівника сільськогосподарського підприємства з штатом від 25 до 100 працівників мала б становити 9904 грн., спеціаліста на цьому ж підприємстві — 2476 грн., а робітника — 1908,80 грн.

Заробітна плата керівника будівельної організації з таким же штатом — 11440 грн., спеціаліста — 2574 грн., робітника — 2002 грн.

Заробітна плата керівника закладу охорони здоров’я з аналогічним штатом — 9852 грн., спеціаліста — 2463 грн., робітника — 1970,40 грн.

У випадку, коли заробітна плата працівника конкретного виду економічної діяльності менше розміру індикативної заробітної плати його категорії працівників у даному виді економічної діяльності, законопроектом запропоновано здійснювати нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування та податку з доходів фізичних осіб виключно на базі індикативної заробітної плати.

Також передбачено відповідальність роботодавця за нарахування працівнику заробітної плати нижче індикативної заробітної плати працівника відповідної категорії у відповідному виді економічної діяльності.

Підготувала Ольга Савченко,

редактор-експерт «Експертус Кадри»

додаток

Зміни в порядку ведення Списків призовників, військовозобов’язаних та резервістів

Статті за темою

Усі статті за темою

Різниця між дистанційною та надомною роботою та правила її оформлення

Надомна та дистанційна робота 2025 року не втрачає своєї актуальності через дію воєнного стану в країні. Щоб легко орієнтуватися надомна чи дистанційна робота та оформляти їх правильно, дізнайтеся, що спільного мають ці два види віддаленої роботи та чим саме вони відрізняються.
7298

План роботи відділу кадрів 2026

Ефективна діяльність кадрової служби залежить від чіткого планування. Саме тому план роботи відділу кадрів на 2026 рік є обов’язковим документом, який допомагає систематизувати всі напрямки роботи, своєчасно виконувати завдання та уникати хаотичності у веденні кадрових процесів
64

Аналіз судової практики у трудових спорах

У сфері трудових правовідносин судова практика відіграє важливу роль для формування стабільного правозастосування, захисту прав працівників і роботодавців, а також для тлумачення норм трудового законодавства. В умовах постійного оновлення правової бази України актуальним є ґрунтовний аналіз судової практики у трудових спорах. Яка практика розгляду судами трудових спорів — читайте у статті.
251

Калькулятор днів відпустки

Виникли проблеми з тим, як розрахувати кількість відпускних днів? Шукаєте розрахунок днів невикористаної відпустки при звільненні онлайн? Переймаєтесь як розрахувати кількість днів відпустки за фактично відпрацьований час та як порахувати кількість днів невикористаної відпустки? Рішення усіх питань — наш калькулятор відпусток онлайн.
541658

Що входить до страхового стажу?

Страховий стаж — це один із ключових факторів, який впливає на право людини на пенсійне забезпечення, соціальні виплати та інші пільги. Тому перед роботодавцями та працівниками постає низка питань щодо його врегулювання. Що входить до страхового стажу для пенсії? Як зараховується стаж та чи зараховується навчання в трудовий стаж? Відповіді на ці та інші питання про трудовий стаж для виходу на пенсію — у статті.
69232

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді