Державна служба України з надзвичайних ситуацій в листі від 03.02.2015 № 02-1541/08 інформує щодо деяких питань діяльності підрозділів ДСНС України та дій підприємств, установ, організацій при виникненні надзвичайних ситуацій.
1. Щодо дій підприємства при виникненні надзвичайної ситуації на його території (об'єктах) (документування надзвичайної ситуації, оцінки збитків та ступеня пошкоджень)
Відповідно до пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030 (далі - Порядок), документом, який засвідчує факт пожежі, є акт, що підписується комісією, до складу якої входить не менш як три особи, у тому числі представник територіального органу ДСНС України, представник адміністрації (власник) об'єкта, потерпілий.
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, на об'єктах яких утворено підрозділи відомчої пожежної (пожежно-сторожової) охорони, можуть розробляти відповідно до специфіки своєї діяльності за погодженням з ДСНС України відомчі нормативно-правові акти, що засвідчують факт пожежі.
Разом з цим, відповідно до пункту 6 Порядку вибухи, спалахи та статичні електричні розряди без подальшого горіння не підлягають обліку як пожежі органами ДСНС України.
Згідно з пунктом 8 Порядку міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації ведуть первинний облік пожеж на об'єктах, що належать до сфери їх управління, перебувають у власності чи оренді (якщо інше не визначено договором оренди), інформують ДСНС України про всі випадки пожеж і надають необхідні матеріали під час їх розслідування.
Порядок розслідування пожеж регламентується Порядком спільних дій органів внутрішніх справ, Державної інспекції техногенної безпеки України та Міністерства надзвичайних ситуацій України під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних з пожежами, затвердженим наказом МВС України та МНС України від 30.11.2012 № 1106/1377.
У той же час питання проведення оцінки збитків підприємств, установ, організацій від надзвичайних ситуацій не належить до компетенції ДСНС України.
2. Щодо повноважень головного бухгалтера підприємства приймати рішення щодо огляду місця виникнення надзвичайної ситуації
Відповідно до частини другої статті 20 Кодексу цивільного захисту України організація заходів цивільного захисту суб'єкта господарювання здійснюється підрозділами (посадовими особами) з питань цивільного захисту, які створюються (призначаються) керівниками зазначених суб'єктів господарювання.
Права та обов'язки бухгалтерської служби, в тому числі і головного бухгалтера, визначаються у положенні про бухгалтерську службу (посадовій інструкції спеціаліста, на якого покладено виконання обов'язків бухгалтерської служби), що підлягає затвердженню керівником відповідного підприємства, установи, організації.
Окремо необхідно зазначити, що Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 № 59, таких повноважень головному бухгалтеру не надано.
3. Щодо фіксації фактів неможливості виклику пожежно-рятувальних підрозділів внаслідок відсутності зв'язку або їх неприбуття
Чинним законодавством України не передбачено обов'язку суб'єктів господарювання підтверджувати факти неможливості виклику пожежно-рятувальних підрозділів або їх неприбуття, а також вимог до оформлення відповідних матеріалів.
У випадку необхідності підтвердження відсутності стаціонарного або рухомого зв'язку ДСНС України пропонує звертатися до відповідних операторів (провайдерів) телекомунікацій.
Разом з цим, відповідно до пункту 4.1.2 Статуту дій у надзвичайних ситуаціях органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, затвердженого наказом МНС України від 13.03.2012 № 575, оперативним черговим (черговим диспетчером, радіотелефоністом) аварійно-рятувального, пожежно-рятувального підрозділу при прийомі від заявника інформації про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації здійснюється його фіксація у відповідному журналі обліку викликів.
У той же час підприємство, установа, організація, що вважає свої права та законні інтереси порушеними, має право в судовому порядку оскаржити дії чи бездіяльність органів та підрозділів цивільного захисту.
4. Щодо дій працівників підприємства, установи, організації до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, а також у випадку виникнення масштабних надзвичайних ситуацій
Відповідно до пункту 5 частини другої статті 21 громадяни України зобов'язані у разі виникнення надзвичайної ситуації до прибуття аварійно-рятувальних підрозділів вживати заходів для рятування населення і майна.
Вимог щодо необхідності оформлення здійснення таких заходів чинним законодавством не передбачено.
Разом з цим, відповідно до частини першої статті 130 Кодексу цивільного захисту України для організації діяльності єдиної державної системи цивільного захисту суб'єктами господарювання розробляються та затверджуються:
- план реагування на надзвичайні ситуації (розробляється у масштабі суб'єкта господарювання), а суб'єктами господарювання з чисельністю працюючого персоналу 50 осіб і менше розробляється та затверджується інструкція щодо дій персоналу суб'єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;
- план локалізації і ліквідації наслідків аварій на об'єктах підвищеної небезпеки.
5. Щодо корупційних діянь посадових осіб органів та підрозділів цивільного захисту
ДСНС України запевняє, що питання боротьби з корупцією та недопущення її проявів в органах та підрозділах цивільного захисту знаходиться на постійному контролі у керівництва ДСНС України.
Підготувала Марина Маслюк,
головний редактор газети «Ранкові Новини Кадровика» «Експертус Кадри», провідний редактор порталу prokadry.com.ua