В лютому 2019 року головним державний інспектор ГУ Держпраці в Одеській області намагався провести перевірку підприємства, за результатами якої склав акт про неможливість перевірки через те, що його не допустили до проведення перевірки, створювали перешкоди. Інспектор мав перевірити підприємство на такі порушення законодавства про працю:
- фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту),
- оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві,
- виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцстрахування та податків.
ГУ Держпраці від 25 лютого 2019 року винесено постанову про накладення штрафу у сумі 417 300 грн.
Як проходять перевірки з праці
Підприємство не погодилося з таким рішенням та звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ГУ Держпраці, в якій просило визнати протиправною та скасувати постанову від 25 лютого 2019 року.
Одеський окружний адмінсуд 08.07.2019 прийняв рішення та задовольнив позов підприємтсва. П'ятий апеляційний адмінсуд 22.10.2019 залишив дане рішення без змін.
ГУ Держпраці в Одеській області оскаржило рішення попередніх інстанцій у Верховному Суді у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду та довело законність дій та правомірність постанови про накладення штрафу.
ВС перевірив доводи касаційної скарги в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС, надав оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах та дійшов висновку:
"На виконання ч. 1 ст. 259 КЗпП Кабмін затвердив Порядок № 295, який, згідно з його п. 1, визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі – об'єкт відвідування). За змістом пп. 2 п. 11 Порядку № 295 інспектор праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право: ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об'єктом відвідування підприємства їх копії або витяги".
Cуди попередніх інстанцій керувалися тим, що з направлення на перевірку означає, що предметом здійснення позапланової перевірки позивача є додержання законодавства про працю, а не виявлення порушень щодо фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту).
Накладання штрафів за порушення у сфері праці
Такий предмет позапланової перевірки як додержання законодавства про працю є загальним, який включає в себе, серед іншого виявлення порушень щодо фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту).
З огляду на це, штраф обґрунтовано накладено саме за недопущення посадової особи контролюючого органу до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених трудових відносин. ГУ Держпраці правильно кваліфікувало це правопорушення та визначило захід відповідальності.
Касаційну скаргу ГУ Держпраці в Одеській області задоволено.
Підприємство зобов’язали сплатити штраф у розмірі 417 300 грн.
За матеріалами Держпраці