Надзвичайний стан у зв’язку з пандемією: що має знати кадровик

Що таке режим надзвичайного стану і як країна живе в такому режимі, визначає Закон України «Про правовий режим надзвичайного стану» від 16.03.2000 № 1550-III (далі — Закон № 1550).

Чекліст кадровика Скачати документи відділу кадрів

Надзвичайний стан сам по собі не призводить до автоматичного призупинення роботи підприємств, установ чи організацій. Закон визначає досить широкий перелік заходів, яких можна ужити під час пандемії. Але які саме з них уживати в конкретному випадку, визначає Президент в своєму Указі.

Надзвичайний стан — це особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня. Умова — надзвичайна ситуація призвела чи може призвести до людських і матеріальних втрат, створює загрозу життю і здоров’ю громадян.

За надзвичайного стану органи державної влади, військове командування та ОМС отримують особливі повноваження, необхідні для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та ОМС.

Надзвичайний стан допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Мета введення надзвичайного стану — усунення загрози та якнайшвидша ліквідація особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру, нормалізація обстановки.

Надзвичайний стан вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян, якщо усунути її в інші способи неможливо.

Пандемія — одна із законних підстав ввести надзвичайний стан (ст. 4 Закону № 1550).

Надзвичайний стан у зв’язку з пандемією: що має знати кадровик

Як вводиться надзвичайний стан

Надзвичайний стан вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента.

В Указі Президента України про введення надзвичайного стану зазначаються:

  1. обгрунтування необхідності введення надзвичайного стану — пандемія;
  2. межі території, на якій вводиться надзвичайний стан;
  3. час, з якого вводиться надзвичайний стан, і строк, на який він вводиться;
  4. перелік і межі надзвичайних заходів, вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням надзвичайного стану, а також перелік тимчасових обмежень прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень;
  5. органи державної влади, органи військового командування та органи місцевого самоврядування, яким доручається здійснення заходів надзвичайного стану, та межі їх додаткових повноважень;
  6. інші питання, що випливають із Закону № 1550.

Після підписання Указу про введення надзвичайного стану Президент України звертається до Верховної Ради України щодо його затвердження. Парламент розглядає Звернення Президента в невідкладному порядку.

Указ Президента України про введення надзвичайного стану, затверджений Верховною Радою України, негайно оголошується через ЗМІ або в інший спосіб.

Ольга Догадіна керівник експертної групи «Експертус Кадри»
Визначте, кому доцільно доручити табельний облік, адаптуйте форму табеля під потреби підприємства, заповніть табель без помилок, навіть якщо працівники працюють за режимом, відмінним від звичайного, та правильно оберіть позначки для неявок

Скільки триває надзвичайний стан

Надзвичайний стан в Україні вводять на строк не більш як 30 діб і не більш як 60 діб в окремих місцевостях.

У разі необхідності надзвичайний стан може бути продовжений Президентом України, але не більш як на 30 діб. Указ Президента України про продовження дії надзвичайного стану набирає чинності після його затвердження Верховною Радою України.

Як скасовують надзвичайний стан

Надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях може бути скасований Указом Президента України раніше строку, на який він вводився, якщо усунено обставини, що обумовили введення надзвичайного стану.

Про скасування надзвичайного стану оголошується негайно через ЗМІ або в інший спосіб після видання відповідного Указу Президента України.

Особливості дії нормативно-правових актів в умовах надзвичайного стану

Нормативно-правові акти Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, які стосуються прав і свобод людини і громадянина, що обмежуються у зв’язку з введенням надзвичайного стану, тимчасово не застосовуються.

Заходи правового режиму надзвичайного стану, що можуть запроваджуватися в умовах надзвичайного стану у зв’язку з пандемією

Указом Президента України про введення надзвичайного стану для охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей на період надзвичайного стану можуть запроваджуватися такі заходи:

  1. встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан;
  2. обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;
  3. посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;
  4. заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;
  5. заборона страйків;
  6. примусове відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб.

Підстава — стаття 16 Закону № 1550

Якщо надзвичайний стан введений у зв’язку з пандемією, можуть бути і додаткові заходи:

1) тимчасова чи безповоротна евакуація людей з місць, небезпечних для проживання, з обов’язковим наданням їм стаціонарних або тимчасових жилих приміщень;

2) встановлення для юридичних осіб квартирної повинності для тимчасового розміщення евакуйованого або тимчасово переселеного населення, аварійно-рятувальних формувань та військових підрозділів, залучених до подолання надзвичайних ситуацій;

3) тимчасова заборона будівництва нових, розширення діючих підприємств та інших об’єктів, діяльність яких не пов’язана з ліквідацією надзвичайної ситуації або забезпеченням життєдіяльності населення та аварійно-рятувальних формувань;

4) встановлення карантину та проведення інших обов’язкових санітарних та протиепідемічних заходів;

5) запровадження особливого порядку розподілення продуктів харчування і предметів першої необхідності;

6) мобілізація та використання ресурсів підприємств, установ і організацій, незалежно від форми власності, для відвернення небезпеки та ліквідації надзвичайних ситуацій з обов’язковою компенсацією понесених втрат;

7) зміна режиму роботи підприємств, установ, організацій усіх форм власності, переорієнтація їх на виробництво необхідної в умовах надзвичайного стану продукції, інші зміни виробничої діяльності, необхідні для проведення аварійно-рятувальних і відновлювальних робіт;

8) усунення від роботи на період надзвичайного стану, в разі неналежного виконання своїх обов’язків, керівників державних підприємств, установ і організацій, від діяльності яких залежить нормалізація обстановки в районі надзвичайного стану, та покладення тимчасового виконання обов’язків зазначених керівників на інших осіб.

Підстава — стаття 17 Закону № 1550.

Які саме із заходів, передбачених статтями 16 і 17 Закону № 1550, застосовувати, визначає Указ Президента.

Скачати зразок Наказу про запровадження дистанційної роботи через загрозу поширення коронавірусу

Чи може бути комендантська година

Ні. Під час надзвичайного стану у зв’язку з пандемією не може бути введена комендантська година (заборона перебувати на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень особи у встановлені години доби). Стаття 18 Закону № 1550 дозволяє вводити комендантську годину, якщо надзвичайний стан обумовлений масовими порушеннями громадського порядку.

Забезпечення громадського порядку, охорони життя, здоров’я, прав, свобод і законних інтересів громадян в умовах надзвичайного стану здійснюється силами і засобами органів Національної поліції, в тому числі Національної гвардії України, Служби безпеки України, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України відповідно до їх повноважень, встановлених законом.

Гарантії прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб в умовах надзвичайного стану

Передбачені Законом № 1550 обмеження конституційних прав і свобод громадян, які можуть бути застосовані за умов надзвичайного стану, є вичерпними і розширеному тлумаченню не підлягають. Строк їх застосування не перевищує строку, на який вводиться надзвичайний стан. Введення інших обмежень забороняється.

В умовах надзвичайного стану не можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, зазначені у частині другій статті 64 Конституції України.

Юридичним особам, майно і ресурси яких використовувалися для відвернення або ліквідації ситуацій, що стали причиною введення надзвичайного стану, відшкодовується їх повна вартість у встановленому законом порядку.

Якщо майно, що було примусово відчужене у юридичних і фізичних осіб, після скасування правового режиму надзвичайного стану збереглося, колишній власник або уповноважена ним особа має право вимагати повернення такого майна у судовому порядку або вимагати надання йому взамін іншого майна, якщо це можливо.

Гарантії трудових прав громадян в умовах надзвичайного стану

Особам, тимчасово переведеним на роботу, не обумовлену трудовим договором, а також залученим до робіт по ліквідації надзвичайних ситуацій у випадках, передбачених цим Законом, гарантується оплата праці відповідно до чинного законодавства.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"

Відновлення бронювання у Дії

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді