ТЦК не може направляти штраф до виконавчої служби, якщо постанову оскаржено
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) не мають права направляти постанову про адміністративне правопорушення до виконавчої служби, якщо вона перебуває на стадії оскарження.
Відповідно до статті 299 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), постанова про накладення адміністративного стягнення підлягає виконанню з моменту її винесення, якщо інше не встановлено законом. Однак у разі оскарження постанови її виконання відкладається — вона може бути виконана лише після того, як скаргу буде залишено без задоволення.
Згідно зі статтею 307 КУпАП, штраф має бути сплачений не пізніше ніж через 15 днів з дня вручення постанови, а в разі її оскарження — не пізніше ніж через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. Таким чином, закон прямо передбачає, що оскарження постанови виключає можливість її примусового виконання, доки рішення не набуло законної сили.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про виконавче провадження», виконавчий документ повертається стягувачу без прийняття до виконання, якщо рішення, на підставі якого його видано, не набрало законної сили (крім випадків негайного виконання). Тож державний виконавець зобов’язаний відмовити у відкритті виконавчого провадження та повернути постанову ТЦК та СП, якщо вона ще оскаржується.
На практиці ж часто державні виконавці не перевіряють, чи набрала постанова законної сили або чи перебуває вона в процесі оскарження. До того ж закон не вимагає обов’язкового залучення відділу Державної виконавчої служби як третьої сторони у таких справах. Через це трапляються ситуації, коли ТЦК та СП, навіть будучи відповідачами у суді, помилково направляють постанову до виконавчої служби. Водночас жодної відповідальності для посадових осіб за такі дії чинне законодавство не передбачає.
Обов’язок перевіряти, чи набрало рішення законної сили, покладено саме на державного виконавця. Проте в більшості випадків він не має процесуальної можливості отримати достовірну інформацію про стан судового оскарження.
Отже, КУпАП не дозволяє направляти постанову для примусового виконання, якщо вона не набрала законної сили. У зв’язку з цим юристи радять, у разі подання скарги до суду, повідомити про це ТЦК та СП — письмово або електронною поштою — та вимагати утриматися від направлення постанови до органів виконавчої служби до завершення розгляду справи.
За інформацією Telegram-каналу адвоката Дар’ї Тарасенко
