Рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — НАЗК) від 10.02.2017 № 56 затверджено Порядок проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі — Порядок № 56).
Підставою для перевірки своєчасності подання декларації слугуватимуть:
- повідомлення від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права, де працює декларант;
- інформація про можливий факт неподання або несвоєчасного подання декларації — оприлюднена у ЗМІ, в інтернеті, або отримана Нацагентством від викривачів (осіб, які надають допомогу щодо запобігання і протидії корупції), правоохоронних органів, громадських об’єднань.
Повну перевірку декларації не проводитимуть, якщо викривач лише стверджує про те, що відомості в декларації є недостовірними, але не пояснює, в чому полягає невідповідність.
Факт неподання декларації або подання із запізненням НАЗК може виявити і самостійно, що також буде підставою для перевірки.
Правильність та повнота заповнення декларацій відстежуватимуться автоматично під час їх подання.
Автоматизована система визначатиме два показники:
- рейтингу ризику декларації (далі — Показник рейтингу) (тобто ступінь невідповідності відомостей в декларації інформації з відповідних баз даних, за якого доцільно повністю перевірити декларацію);
- відсутності ризику декларації (свідчить про те, що відомості в декларації не суперечать відомостям баз даних).
Якщо рейтинг ризику конкретної декларації дорівнюватиме або перевищуватиме Показник рейтингу, НАЗК перевірятиме всі відображені в ній відомості. Інакше — перевірка стосуватиметься лише виявлених ризиків.
Декларація, якій присвоєно Показник відсутності ризику, вважатиметься такою, що відповідає вимогам Закону № 1700 щодо достовірності задекларованих відомостей та точності оцінки задекларованих активів.
Повна перевірка декларації проводитиметься за рішенням НАЗК у період провадження суб’єктом декларування діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності. Мета повної перевірки:
- з’ясувати достовірність задекларованих відомостей і точність оцінки задекларованих активів;
- виявити, чи є конфлікт інтересів або ознаки незаконного збагачення.
Порядок дій НАЗК при повній перевірці декларації:
- приймає Рішення про проведення перевірки;
- аналізує відомостей про об’єкти декларування (об’єкти нерухомості; об’єкти незавершеного будівництва (у т. ч. інформація щодо власника або користувача земельної ділянки); цінне рухоме майно (крім транспортних засобів); цінне рухоме майно — транспортні засоби; цінні папери; інші корпоративні права; юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї; нематеріальні активи; доходи, у тому числі подарунки; грошові активи; фінансові зобов’язання; видатки та правочини суб’єкта декларування; посади чи роботи за сумісництвом суб’єкта декларування; членство суб’єкта декларування в об’єднаннях (організаціях) та входження до їх органів), зазначені в деклараціях суб’єкта декларування, та їх порівняння з відомостями з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів місцевого самоврядування, що можуть містити інформацію про об’єкти декларування, які мають відображатися в декларації;
- збирає необхідну інформацію;
- направляє суб’єкту декларування листа з пропозицією надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів;
- розглядає надані пояснення, копії підтвердних документів;
- приймає рішення про результати перевірки декларації.
Гранична тривалість повної перевірки декларації — 60 календарних днів від прийняття рішення про перевірку. За необхідності строки перевірки декларації продовжать, але не більше ніж на 30 днів.
Декларант може оскаржувати рішення про повну перевірку в суді.
Про закінчення перевірки декларації НАЗК письмово повідомлятиме суб’єкта декларування, а рішення про результати перевірки надішлють декларанту для ознайомлення.
Якщо з’ясується, що в декларації відбито недостовірні відомості, наведено неточну оцінку задекларованих активів, наявні конфлікт інтересів чи ознаки незаконного збагачення, Рішення про результати перевірки декларації надсилатимуть декларанту не лише через Реєстр, а й поштою — рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Про те, що в декларації виявлено недостовірні відомості, НАЗК письмово повідомить керівника установи, де працює декларант, і спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції.
Ольга Догадіна,
експерт Експертус: Кадри