Як звільняти посадових осіб місцевого самоврядування
Мінекономіки (лист від 09.10.2020 № 3512-03/61561-01) нагадало, що повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень (ч. 1 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР; далі — Закон № 280).
✍Як реорганізувати органи самоврядування після місцевих виборів
Особа, обрана на посаду сільського, селищного, міського голови повторно, з моменту оголошення головою ТВК рішення про обрання цієї особи його попередні представницькі повноваження, як голови, припиняються і одразу починаються нові представницькі повноваження, як голови. Тобто зміниться лише строк повноважень голови, а його трудові відносини перериватися не будуть.
На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (ч. 3 ст. 7 Закону № 2493).
Мінекономіки зазначає, що з сільським, селищним, міським головою укладають строковий трудовий договір, який закінчується чи продовжується з настанням певної події — оголошення результатів голосування на першому пленарному засіданні ради. Якщо голову переобрано на новий строк, то строковий трудовий договір з цією особою не припиняється, а продовжується на новий період.
Секретаря сільської, селищної, міської ради обирає за пропозицією сільського, селищного, міського голови відповідна рада з числа її депутатів на строк повноважень ради. Секретар працює в раді на постійній основі (ч. 1 ст. 50 Закону № 280).
Повноваження секретаря ради закінчуються в день закінчення строку повноважень ради, яка його обрала на посаду. День звільнення — день набуття повноважень радою нового скликання. Секретаря ради звільняють з посади у зв’язку із закінченням строку повноважень ради.
Заступник сільського, селищного, міського голови входить до складу виконавчого комітету ради, який утворює відповідна рада на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету (ст. 51 Закону № 280).
Підстава для звільнення заступника голови ради — рішення ради про сформування нового складу виконавчого комітету.
Мінекономіки нагадало про заборону звільняти працівника з ініціативи роботодавця в період його тимчасової непрацездатності (крім звільнення за п. 5 ст. 40 КЗпП), а також у період перебування працівника у відпустці (ч. 3 ст. 40 КЗпП).
Зазначені в роз’ясненні підстави припинення служби в органах місцевого самоврядування не можуть розглядатися як ініціатива роботодавця.
Голову ОМС, секретаря та заступника голови ради звільняють відповідно до Закону № 280 у зв’язку із закінченням строку повноважень, у т. ч. під час лікарняного або відпустки.
Мінекономіки вважає, що не доцільно надавати за бажанням працівника у разі його звільнення невикористану відпустку з наступним звільненням (ст. 3 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР; далі — Закон про відпустки). Рекомендують виплатити компенсацію за всі невикористані дні щорічних відпусток, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину - особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи (ст. 24 Закону про відпустки).
Утім, експерти Експертус: Кадри не згодні з такою позицією Мінекономіки. Насамперед нагадаємо, що роботодавець повинен неухильно додержувати законодавства про працю (ст. 141 КЗпП).
Мінекономіки в листі-роз’ясненні зазначило, що в таких випадках йдеться про стокові трудові договори. Ані Закон № 280, ані Закон № 2493 не встановлює, що після припинення повноважень посадовій особі не надають невикористану відпустку перед звільненням.
У разі звільнення працівника у зв’язку із закінченням строку трудового договору невикористану відпустку можна за його бажанням надавати й тоді, коли час відпустки повністю або частково перевищує строк трудового договору. У цьому випадку чинність трудового договору продовжують до закінчення відпустки (ч. 2 ст. 3 Закону про відпустки). Відмова надати посадовій особі невикористану відпустку перед звільнення, є порушенням законодавства про працю.
Також Мінекономіки нагадало, що гарантії збереження місця роботи та середнього заробітку на час проходження військової служби не поширюються на осіб, які займали виборні посади в органах місцевого самоврядування та строк повноважень яких закінчився (ч. 6 ст. 119 КЗпП).