Чи мають випускники ВНЗ відпрацьовувати або відшкодовувати вартість навчання

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Міністерство освіти і науки України у листі від 26.06.2015 № 1/9-309 роз’яснило питання щодо обов’язковості трирічного відпрацювання або відшкодування вартості навчання випускниками ВНЗ

Міністерство освіти і науки України у листі від 26.06.2015 № 1/9-309 роз’яснило питання щодо обов’язковості трирічного відпрацювання або відшкодування вартості навчання випускниками ВНЗ.

З року в рік перед керівниками вишів та випускниками виникає низка запитань щодо забезпечення прав та свобод, разом з тим і обов’язків самих випускників, а саме: особливості працевлаштування випускників, відшкодування до державного бюджету вартості навчання, відпрацювання за направленням, проведення моніторингу працевлаштування випускників, виплата одноразової адресної грошової допомоги, працевлаштування випускників на пільгових умовах та ін.

Щодо працевлаштування випускників вишів, то у статті 64 Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII (далі — Закон № 1556) зазначається, що держава у співпраці з роботодавцями:
· забезпечує створення умов для реалізації випускниками вищих навчальних закладів права на працю,
· гарантує створення рівних можливостей для вибору місця роботи, виду трудової діяльності з урахуванням здобутої вищої освіти та суспільних потреб.
Закон № 1556 не містить умов про обов’язковість трирічного відпрацювання або відшкодування в установленому порядку до державного бюджету вартості навчання.

Обов’язковість відпрацювання або відшкодування вартості навчання випускником порушує конституційне право громадянина на працю, що вільно ним обирається або на яку він вільно погоджується (ст. 43 Конституції України), та право на безоплатність вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах (ст. 53 Конституції України), суперечить зобов’язанню держави скасувати обов’язкову працю і не вдаватися до будь-якої її форми як методу мобілізації і використання робочої сили для потреб економічного розвитку (ст. 1 Міжнародної Конвенції «Про скасування примусової праці» № 105, ратифікована Законом України від 05.10.2000 № 2021-III). Крім того, прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 1996 р. № 992» від 15.04.2015 № 216, якою скасовано норму щодо обов’язковості відпрацювання та відшкодування.Опираючись на норму закону, МОН України наголошує, що будь-які матеріальні претензії до випускника вищого навчального закладу, підготовка якого здійснювалась за державним замовленням, є неправомірними, оскільки не існує законних підстав, які б зобов’язали його відшкодувати до державного бюджету вартість навчання. Крім того, відсутній і механізм, який би зобов’язав випускника вищого навчального закладу, підготовка якого здійснювалась за державним замовленням, відшкодувати до державного бюджету вартість навчання та компенсувати замовникові всі понесені витрати за угодою.Увага За умови підписання студентом угоди з керівництвом вишу і роботодавцем (організацією, підприємством, установою), студент повинен відпрацювати за направленням, інакше він нестиме відповідальність відповідно до умов угоди.Щодо питання проведення моніторингу (відстеження) працевлаштування випускників вишів протягом 3-х років після закінчення навчання, то ця функція не була визначена жодним законодавчим актом. Моніторинг не належить до компетенції вищого навчального закладу, однак структурні підрозділи щодо сприяння працевлаштуванню можуть здійснювати цей моніторинг з метою вивчення попиту на ринку праці на своїх випускників.Щодо внесення даних з працевлаштування до бази ЄДЕБО, то ці дані вносилися відповідно до постанов Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку формування державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів» від 15.04.2013 № 306 та «Про затвердження Порядку розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів (післядипломна освіта) для державних потреб» від 20.05.2013 № 363.Щодо такої соціальної пільги як одноразова адресна грошова допомога у п’ятикратному розмірі, то ця допомога виплачується і буде виплачуватися випускникам вишів, які здобули освіту за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю та уклали угоду на строк не менше як три роки про роботу в загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах (постанова Кабінету Міністрів України «Про надання одноразової адресної грошової допомоги деяким категоріям випускників вищих навчальних закладів» від 26.09.2006 № 1361). Щорічно наказом Міністерства затверджується Порядок надання одноразової адресної грошової допомоги. Нарахування допомоги здійснюється у виші на підставі поданої випускником заяви про надання допомоги, копії трудової книжки та копії трудового договору.

Крім того, залишається незмінним і порядок працевлаштування випускників, які вступали за цільовим направленням, тобто на пільгових умовах, та укладали тристоронню угоду відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості» від 29.06.1999 № 1159.

Якщо студент цієї категорії бажає продовжувати навчання за наступним ступенем освіти магістра (ОКР спеціаліста), то з ним слід переукласти угоду. Незалежно від того, чи навчався він за цим ступенем (ОКР) за кошти державного замовлення чи за кошти фізичних та юридичних осіб, після закінчення вишу випускник повинен відпрацювати, оскільки вступав за цільовим направленням, яким держава підтверджує потребу саме у цих кадрах.
 

Підготувала Ольга Янчіцька,

головний редактор газети «Експертус Тиждень», редактор «Експертус Кадри»

додаток

Зміни в порядку ведення Списків призовників, військовозобов’язаних та резервістів

Статті за темою

Усі статті за темою

Різниця між дистанційною та надомною роботою та правила її оформлення

Надомна та дистанційна робота 2025 року не втрачає своєї актуальності через дію воєнного стану в країні. Щоб легко орієнтуватися надомна чи дистанційна робота та оформляти їх правильно, дізнайтеся, що спільного мають ці два види віддаленої роботи та чим саме вони відрізняються.
7279

План роботи відділу кадрів 2026

Ефективна діяльність кадрової служби залежить від чіткого планування. Саме тому план роботи відділу кадрів на 2026 рік є обов’язковим документом, який допомагає систематизувати всі напрямки роботи, своєчасно виконувати завдання та уникати хаотичності у веденні кадрових процесів
51

Аналіз судової практики у трудових спорах

У сфері трудових правовідносин судова практика відіграє важливу роль для формування стабільного правозастосування, захисту прав працівників і роботодавців, а також для тлумачення норм трудового законодавства. В умовах постійного оновлення правової бази України актуальним є ґрунтовний аналіз судової практики у трудових спорах. Яка практика розгляду судами трудових спорів — читайте у статті.
243

Калькулятор днів відпустки

Виникли проблеми з тим, як розрахувати кількість відпускних днів? Шукаєте розрахунок днів невикористаної відпустки при звільненні онлайн? Переймаєтесь як розрахувати кількість днів відпустки за фактично відпрацьований час та як порахувати кількість днів невикористаної відпустки? Рішення усіх питань — наш калькулятор відпусток онлайн.
541531

Що входить до страхового стажу?

Страховий стаж — це один із ключових факторів, який впливає на право людини на пенсійне забезпечення, соціальні виплати та інші пільги. Тому перед роботодавцями та працівниками постає низка питань щодо його врегулювання. Що входить до страхового стажу для пенсії? Як зараховується стаж та чи зараховується навчання в трудовий стаж? Відповіді на ці та інші питання про трудовий стаж для виходу на пенсію — у статті.
69186

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді