Відповідь
Суб’єкт призначення або керівник державної служби має право звільнити державного службовця за прогул, якщо встановили систематичність проступку.
Коли можна звільнити держслужбовця за прогул
Суб’єкт призначення / керівник держслужби має право притягнути держслужбовця до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани, якщо:
- не минуло 6 місяців із дня, коли керівник держслужби дізнався або мав дізнатися про вчинення дисциплінарного проступку;
- не минув 1 рік після того, як його вчинили.
Якщо встановили систематичність дисциплінарного проступку держслужбовця, суб’єкт призначення / керівник держслужби має право застосувати винятковий вид дисциплінарного стягнення — звільнення з посади. Обов’язковою умовою, щоб звільнити держслужбовця, є систематичність прогулів без поважних причин. Обставина, яка свідчить про систематичність прогулу, — чинне рішення суб’єкта призначення, яким наклали на держслужбовця дисциплінарне стягнення за таке ж порушення. Такий висновок виклав ВСУ в постанові від 09.07.2025 у справі № 380/9508/22
Із дня, коли оголосили наказ про притягнення позивача до відповідальності за прогул, строк правопорушення, що триває, закінчився. Після цього почався новий відлік строку, щоб притягнути позивача до відповідальності за повторне порушення трудової дисципліни та правил внутрішнього трудового розпорядку. Тож систематичність, яку зафіксували в прогулах, є підставою для звільнення.
Звільнення за прогул: судова практика
Розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця — це припинення трудових відносин між працівником та роботодавцем за рішенням останнього. Законодавство України чітко визначає порядок звільнення з роботи з ініціативи роботодавця, а також підстави звільнення працівника з ініціативи власника, які гарантують захист прав як працівника, так і роботодавця. Усе про звільнення з ініціативи власника — у статті
Особливості звільнення під час воєнного стану в Україні регламентуєт Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX (далі — Закон № 2136), адже він має тимчасовий пріоритет над КЗпП. Закон № 2136 вніс зміни й у порядок припинення трудових відносин. Які нюанси необхідно врахувати під час звільнення працівника під час воєнного стану, розберемо у статті
Легким в оформленні звільнення працівника за прогул вважає лише той, хто ніколи його не проводив. Зі сторони здається, що достатньо скласти акт, визнати причину неявки на роботу не поважною і підготувати відповідний наказ. Однак, пам’ятайте, що проблеми можуть виникнути потім. Приміром, звільнений працівник подасть позов до суду і доведе, що ви припустилися процедурної помилки під час звільнення по статті за прогул. Щоб уникнути подібних неприємностей, потрібно не тільки мати загальну уяву про складові процедури, але й розуміти порядок оформлення звільнення за прогул без поважних причин. Тож дійте за алгоритмом від експертів Експертус Кадри.
Звільнення працівника на підставі пункту четвертого статті 40 КЗпП — за прогул — оформлюють відповідним наказом. Скачайте зразок наказу про звільнення за прогул без поважних причин, щоб дотримати вимог законодавства з праці та ДСТУ 4163:2020.
Кадровику нерідко доводиться грати роль свідка, коли керівник жадає застосувати до недбалого працівника дисциплінарне стягнення «сьогодні і негайно». Пропонуємо вам дізнатись про чужі помилки, аби не довелося вчитися на своїх і не поновлювати на роботі працівника, який порушував трудову дисципліну.