В якому випадку керівник може встановити собі надбавки, доплати та премії

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
НАЗК роз’яснило, як уникнути конфлікту інтересів

money_09_09.png

Заробітна плата складається:

  • з основної зарплати, як винагороди за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці— норм часу, виробітку, обслуговування, посадових обов’язків;
  • з додаткової зарплати, як винагороди за працю понад установлені норми, за трудові успіхи, винахідливість й особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань і функцій (ст. 2 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР).

Як урахувати антикорупційні обмеження в трудових відносинах

Додаткова зарплата, до якої належать й різні види стимулюючих виплат (премії, надбавки тощо), не є гарантованою. ЇЇ розмір, як і можливість отримати, зазвичай залежать від того, як керівник оцінює результати роботи працівника. Керівники органів, підприємств, закладів, установ та організацій приймають рішення про виплату додаткової заробітної плати усім працівникам. Найчастіше конфлікт інтересів виникає у керівника, який самостійно приймає рішення про виплату собі стимулюючих виплат — премій, надбавок тощо. НАЗК роз’яснило як запобігти та врегулювати конфлікт інтересів у питаннях оплати праці керівникам, що встановлюють собі надбавки, доплати та премії. Роз’яснення НАЗК «Щодо наявності/відсутності конфлікту інтересів під час реалізації повноважень з окремих питань оплати праці» від 13.06.2022 № 11 містить приклади випадків, коли у керівника, що приймає рішення встановити собі стимулюючі виплати, наявний або відсутній конфлікт інтересів, та інфографіку. Загальні роз’яснення поняття «конфлікт інтересів» та його складових, обов’язків особи у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів НАЗК виклало у Методичних рекомендаціях щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції від 02.04.2021 № 5 (далі — Методичні рекомендації).

Як призначити уповноваженого чи створити підрозділ із запобігання корупції

Випадки, у яких є конфлікт інтересів у керівника, що приймає рішення встановити собі надбавки, доплати та премії:

  1. керівник самостійно приймає рішення встановити собі надбавки й доплати, оцінює свою роботу за певними критеріями, визначеними у них нормативно-правових актах, та встановлює їх конкретний розмір. Приватний (майновий) інтерес такого керівника полягає у заінтересованості отримати заробітну плату у більшому розмірі та впливає на об’єктивність і неупередженість прийнятих ним рішень. Отже, у керівника виникає конфлікт інтересів, який потребує врегулювання у встановленому Законом порядку. Обов’язки особи у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів та правила вибору заходу зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів розглянуто у розділі 3 та п. 5.2 розділу 5 Методичних рекомендацій.
  2. конфлікт інтересів виникає у випадку, коли особа подає пропозицію про розмір додаткових виплат, а безпосереднє рішення про встановлення стимулюючих виплат приймає керівник вищого рівня. Приватний інтерес у цьому випадку пов’язаний з можливістю впливу на зміст рішення керівника органу, підприємства, установи, організації.

Випадки, у яких відсутній конфлікт інтересів у керівника, що приймає рішення встановити собі надбавки, доплати:

  1. керівник погодив із суб’єктом призначення / керівником вищого рівня рішення виплатити собі стимулюючі виплати.

Щоби запобігти появі конфлікту інтересів, окремі нормативно-правові акти, які визначають порядок встановлення стимулюючих виплат, передбачають процедуру погодження відповідних виплат керівнику із суб’єктом призначення / керівником вищого рівня. У такому випадку рішення встановити додаткові виплати приймають в один із способів:

  • керівник приймає рішення встановити додаткові виплати за зверненням інших осіб;
  • перед тим, як прийняти рішення, керівник подає відповідні пропозиції на погодження іншій особі — суб’єкту призначення або керівникові вищого рівня.

Теми:

Військовозобов’язані в кадрах: приймаємо, увільняємо, звільняємо правильно

Статті за темою

Усі статті за темою

Що входить до страхового стажу?

Страховий стаж — це один із ключових факторів, який впливає на право людини на пенсійне забезпечення, соціальні виплати та інші пільги. Тому перед роботодавцями та працівниками постає низка питань щодо його врегулювання. Що входить до страхового стажу для пенсії? Як зараховується стаж та чи зараховується навчання в трудовий стаж? Відповіді на ці та інші питання про трудовий стаж для виходу на пенсію — у статті.
66121

Роль кадровика в командній роботі

Успіх будь-якої організації безпосередньо залежить від її найціннішого ресурсу — людей. Командна робота, як форма організації праці, дозволяє досягати синергії, де загальний результат значно перевищує суму індивідуальних зусиль. Проте для створення дієвої команди недостатньо просто зібрати фахівців у межах одного проєкту чи підрозділу. Саме тому досить важлива роль кадровика в командній роботі— HR-фахівця, чия місія полягає у створенні сприятливого середовища для командної взаємодії та розвитку колективу.
183

Психологія конфлікту: чому ми сваримось на роботі

Конфлікт — це зіткнення протилежних інтересів, цінностей, поглядів або потреб. Конфлікти на робочому місці виникають через взаємодію різних особистостей, посадових функцій та очікувань. У цій статті ви знайдете секрети вирішення трудових конфліктів, все про роль кадровика у врегулюванні спорів, а також кадрові політики і уникнення конфліктів у трудовому просторі.
292

Кадрова безпека підприємства

У сучасних умовах глобальної конкуренції та постійних змін на ринку праці, кадрова безпека підприємства набуває все більшого значення для стабільного функціонування будь-якого підприємства. Як кадровику запобігти внутрішнім загрозам та стабільно підтримувати кадрову безпеку на підприємстві — читайте у статті.
312

Калькулятор кількості кадровиків

Управління персоналом є критично важливою складовою ефективної роботи будь-якого підприємства. Відділ кадрів (HR-відділ) не лише веде документацію, а й відповідає за залучення, адаптацію, розвиток і утримання персоналу. Але яка кількість кадровиків потрібна для якісного виконання цих функцій? Допомогти в цьому може калькулятор кількості кадровиків — спеціальний інструмент для розрахунку оптимального складу HR-команди.
15323

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді