Заробітна плата складається:
- з основної зарплати, як винагороди за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці— норм часу, виробітку, обслуговування, посадових обов’язків;
- з додаткової зарплати, як винагороди за працю понад установлені норми, за трудові успіхи, винахідливість й особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань і функцій (ст. 2 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР).
Як урахувати антикорупційні обмеження в трудових відносинах
Додаткова зарплата, до якої належать й різні види стимулюючих виплат (премії, надбавки тощо), не є гарантованою. ЇЇ розмір, як і можливість отримати, зазвичай залежать від того, як керівник оцінює результати роботи працівника. Роз’яснення НАЗК «Щодо наявності/відсутності конфлікту інтересів під час реалізації повноважень з окремих питань оплати праці» від 13.06.2022 № 11 містить приклади випадків, коли у керівника, що приймає рішення встановити собі стимулюючі виплати, наявний або відсутній конфлікт інтересів, та інфографіку. Загальні роз’яснення поняття «конфлікт інтересів» та його складових, обов’язків особи у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів НАЗК виклало у Методичних рекомендаціях щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції від 02.04.2021 № 5 (далі — Методичні рекомендації).
Керівники органів, підприємств, закладів, установ та організацій приймають рішення про виплату додаткової заробітної плати усім працівникам. Найчастіше конфлікт інтересів виникає у керівника, який самостійно приймає рішення про виплату собі стимулюючих виплат — премій, надбавок тощо. НАЗК роз’яснило як запобігти та врегулювати конфлікт інтересів у питаннях оплати праці керівникам, що встановлюють собі надбавки, доплати та премії.Як призначити уповноваженого чи створити підрозділ із запобігання корупції
Випадки, у яких є конфлікт інтересів у керівника, що приймає рішення встановити собі надбавки, доплати та премії:
- керівник самостійно приймає рішення встановити собі надбавки й доплати, оцінює свою роботу за певними критеріями, визначеними у них нормативно-правових актах, та встановлює їх конкретний розмір. Приватний (майновий) інтерес такого керівника полягає у заінтересованості отримати заробітну плату у більшому розмірі та впливає на об’єктивність і неупередженість прийнятих ним рішень. Отже, у керівника виникає конфлікт інтересів, який потребує врегулювання у встановленому Законом порядку. Обов’язки особи у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів та правила вибору заходу зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів розглянуто у розділі 3 та п. 5.2 розділу 5 Методичних рекомендацій.
- конфлікт інтересів виникає у випадку, коли особа подає пропозицію про розмір додаткових виплат, а безпосереднє рішення про встановлення стимулюючих виплат приймає керівник вищого рівня. Приватний інтерес у цьому випадку пов’язаний з можливістю впливу на зміст рішення керівника органу, підприємства, установи, організації.
Випадки, у яких відсутній конфлікт інтересів у керівника, що приймає рішення встановити собі надбавки, доплати:
- керівник погодив із суб’єктом призначення / керівником вищого рівня рішення виплатити собі стимулюючі виплати.
Щоби запобігти появі конфлікту інтересів, окремі нормативно-правові акти, які визначають порядок встановлення стимулюючих виплат, передбачають процедуру погодження відповідних виплат керівнику із суб’єктом призначення / керівником вищого рівня. У такому випадку рішення встановити додаткові виплати приймають в один із способів:
- керівник приймає рішення встановити додаткові виплати за зверненням інших осіб;
- перед тим, як прийняти рішення, керівник подає відповідні пропозиції на погодження іншій особі — суб’єкту призначення або керівникові вищого рівня.