18 жовтня 2022 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 06.09.2022 № 2557-ІХ (Законопроєкт від 03.06.2022 № 7433, далі — Закон № 2557). Відповідна інформація з’явилась на сайті ВРУ, текст Закону № 2557 поки відсутній.
Як перейти на електронні трудові книжки
Закон № 2557 виключає зі статті 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XI норму, згідно з якою підприємства, установи, організації, у т. ч. підприємства, організації громадських об'єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструвалися у відповідних відділеннях Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю за своїм місцезнаходженням і щороку звітували про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю. Тобто, коли Закон № 2557 почне діяти, роботодавці не складатимуть й не подаватимуть звіт № 10-ПОІ (річна).
Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю отримуватиме інформацією з Державного реєстру про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавцями та використовуватиме такі дані для обрахунку квоти на працевлаштування та розрахунку адміністративно-господарських санкцій. Такий розрахунок надсилатимуть у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств на вебпорталі ПФУ.
Крім того, Закон № 2557 передбачає зміни у Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI:
- інформацію з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування використовуватимуть, щоб виявити порушення законодавства про працю, у т. ч. факти використання праці неоформлених працівників, вимог законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавцями. Інформацію надаватимуть ЦОВВ та держпідприємствам, що належать до сфери їх управління, роботодавцям, банкам, підприємствам, установам та організаціям у порядку, що затвердить ПФУ (частина 1 статті 17 у новій редакції);
- роботодавці, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію, подаватимуть до ПФУ персоніфіковані відомості про заробітну плату застрахованих осіб, на яку нарахували й з якої сплатили страхові внески. Страхувальник подаватиме відомості про переведення на іншу роботу (посаду) працівника, звільнення, поновлення на роботі, призупинення/поновлення дії трудового договору, а також про присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складення присяги, належності або неналежності осіб до професійних спілок та/або до осіб, які підлягають обов’язковим медичним оглядам. Такі відомості подаватимемо через веб-портал електронних послуг ПФУ у разі їх відсутності в реєстрі застрахованих осіб, а також у разі зміни або уточнення з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» (частина 2 статті 20 у новій редакції).
Олена Петровська,
експерт із кадрових питань,
за матеріалами Урядового порталу