Розмір мінімальної зарплати і посадового окладу не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму: рішення Конституційного суду

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Суд визнав частину 6 статті 6 Закону України «Про оплату праці» та частину 6 статті 96 КЗпП конституційними

Розмір мінімальної зарплати і посадового окладу не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму: рішення Конституційного суду

Конституційний суд (КС) ухвалив рішення у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України про відповідність Конституції України частини 6 статті 6 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР у редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774-VIII, частини 6 статті 96

КЗпП

в редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року № 1774-VIII (про мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку) від 15.07.2021 № 2-р/2021 у справі № 1-157/2019 (3593/19).

Автори клопотання стверджували, що прожитковий мінімум не можна використовувати, щоби встановити мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку). Народні депутати наголошували, що прожитковий мінімум є лише соціальною гарантією того, що мінімальна зарплата не буде встановлена нижче рівня величини, достатньої «для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження її здоров'я, набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості». А з початком дії Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774-VIII (далі — Закон № 1774) мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку) встановлюватимуть на підставі величини, меншої в грошовому вираженні, ніж та, яку використовували, щоби обчислити посадові оклади до змін.

Мінімальні державні гарантії в оплаті праці

КС дійшов висновку, що «заробітна плата, не нижча від визначеної законом (мінімальна заробітна плата)», «прожитковий мінімум» та «мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка)» не тотожні явища, а повноваження визначати або встановлювати їх грошовий розмір мають різні держоргани — ВР і КМУ.

Суд визначив, що мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка):

  • не різновид державних соціальних гарантій;
  • основа для диференціації розмірів заробітної плати, яку функційно застосовують під час формування тарифної системи оплати праці.

КС зазначив, що сукупність законодавчих норм гарантує дотримання вимог частини 4 статті 43 Конституції України навіть у випадку, коли КМУ встановлює мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку) у розмірі, меншому за розмір мінімальної зарплати.

Система оплати праці на підприємстві

КС повідомив, що мінімальний розміром виплат, який має отримувати кожен як основне джерело існування для гарантування реалізації конституційного права на достатній життєвий рівень, є прожитковий мінімум, розмір якого з урахуванням його суті та призначення визначає ВР у відповідному законі.

Як скласти і затвердити штатний розпис

Аби виконати приписи Конституції та законів України, КМУ зобов'язаний встановлювати такий розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки), щоб його використання у тарифній системі оплати праці не лише забезпечило достатній життєвий рівень для того, хто працює, а й заохочувало працівника покращувати умови життя для себе і своєї сім'ї.

Рішення Конституційного суду України є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржене.

Олена Петровська

,

експерт Експертус Кадри

додаток

Служба в ОМС: вислуга років, надбавки та додаткові відпустки

Статті за темою

Усі статті за темою

Калькулятор стажу — ваш онлайн помічник

Калькулятор трудового стажу є важливою складовою не лише для нарахування пенсії, а й для отримання різних соціальних гарантій та компенсацій. У багатьох випадках якісний та точний калькулятор стажу роботи може бути складним і потребує врахування численних нюансів, таких як перерви в роботі, відпустки або звільнення. Однак завдяки сучасним онлайн інструментам, таким як онлайн калькулятор стажу роботи, цей процес став простим і доступним для кожного. Усе про калькулятор стажу по трудовій книжці онлайн — у статті.
130351

Наказ про оголошення простою через відключення світла та тепла

Через військову агресію росії, частина енергетичної інфраструктури України зазнала пошкоджень. Якщо підприємство не може провадити господарську діяльність у повному обсязі через відключення електроенергії та/або теплопостачання, оформіть наказ про простій. Скористайтеся зразком із статті
23210

Різниця між дистанційною та надомною роботою та правила її оформлення

Надомна та дистанційна робота 2025 року не втрачає своєї актуальності через дію воєнного стану в країні. Щоб легко орієнтуватися надомна чи дистанційна робота та оформляти їх правильно, дізнайтеся, що спільного мають ці два види віддаленої роботи та чим саме вони відрізняються.
8400

План роботи відділу кадрів 2026

Ефективна діяльність кадрової служби залежить від чіткого планування. Саме тому план роботи відділу кадрів на 2026 рік є обов’язковим документом, який допомагає систематизувати всі напрямки роботи, своєчасно виконувати завдання та уникати хаотичності у веденні кадрових процесів
615

Аналіз судової практики у трудових спорах

У сфері трудових правовідносин судова практика відіграє важливу роль для формування стабільного правозастосування, захисту прав працівників і роботодавців, а також для тлумачення норм трудового законодавства. В умовах постійного оновлення правової бази України актуальним є ґрунтовний аналіз судової практики у трудових спорах. Яка практика розгляду судами трудових спорів — читайте у статті.
663

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді