Держпраці нагадує, що 10.06.2021 стартував перехід на електронні трудові книжки. Цього дня набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 05.02.2021 № 1217-ІХ (далі — Закон № 1217).
Як перейти на електронні трудові книжки
Трудову діяльність працівника обліковуватимемо в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Такі зміни до статті 48 КЗпП вніс Закон № 1217. Паперові трудові книжки працівників так і залишаться в кадровій практиці.
Громадянин, якого вперше приймають на роботу, має право просити оформити трудову книжку (ч. 3 ст. 24 КЗпП). На вимогу працівника, якого вперше приймають на роботу, роботодавець оформляє трудову книжку в обов’язковому порядку не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу (ч. 2 ст. 48 КЗпП).
Як працювати з паперовими трудовими після 10.06.2021
Як і у попередній період, порядок ведення трудових книжок визначає КМУ.
Особа, що працевлаштовується, надає паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а у випадках, передбачених законодавством, – також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров’я, відповідний військово-обліковий документ та інші документи. Так тепер скеровує частина 2 статті 24 КЗпП.
Дії роботодавця по відношенню до працівника, що звільняється, також змінилися. Роботодавець тепер видає копію наказу про звільнення — за будь-якої підстави звільнення. Якщо трудову книжку зберігає працівник, він має право принести її і вимагати, щоби роботодавець вніс запис про звільнення.
Обов’язок зберігати свої трудові книжки відтепер покладають на працівників. Роботодавець, в свою чергу, зобов’язаний вносити записи до трудової книжки на вимогу працівника.
Видавати працівникам трудові книжки, які зберігає роботодавець, підстав немає. В той же час, на думку Держпраці, підстав відмовити працівнику і не надати трудову книжку на його вимогу також немає. Таку вимогу бажано оформити у вигляді заяви.
На нашу думку, трудові книжки тих, хто працює, як і раніше, необхідно зберігати у сейфі відділу кадрів й видавати на руки тільки при звільненні.
Уряд мав затвердити новий порядок ведення трудових книжок до 10.06.2021. Утім, станом на 21.10.2021 урядовці не оприлюднили навіть проекту цього нормативно-правового акта. Тож після 10.06.2021 і до дати введення в дію нового порядку й надалі керуймося Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.1993 № 58, — звісно, в частині, що не суперечить нормам КЗпП.
Роботодавець зобов’язаний видати належно оформлену трудову книжку працівнику, з яким укладено трудовий договір до набрання чинності Законом № 1217 та який звільняється до завершення процедури включення до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність, у день звільнення (п. 2 Розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1217).
Не радимо керуватися цією рекомендацією Держпраці. Роз’яснення на сайті — це не нормативні акти, тож вони не можуть встановлювати нових правових норм.
Законодавці відвели п’ять років на те, щоби ПФУ вніс відомості про трудову діяльність зі сканкопій трудових книжок до Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Лише після цього видасте трудові книжки працівникам під підпис (п. 2 Розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1217-ІХ).
експерт Експертус Кадри
За матеріалами Держпраці