НАДС роз’яснило, якщо необхідно виконувати роботи тимчасово відсутньої посадової особи, яка перебуває у відпустці, призвана на військову службу, мобілізована, залучена до добровольчих формувань територіальної оборони, хворіє, або відсторонена від посади на тривалий строк, на час її відсутності (крім виборних посад) можна прийняти іншу особу на умовах контракту.
Як оформити увільнення працівника через призов по мобілізації
У такому випадку для виконання завдань, передбачених посадовою інструкцією тимчасово відсутнього працівника, сільський, селищний, міський голова, голова районної, районної у місті ради, обласної ради може прийняти рішення та укласти строковий договір (контракт) відповідно до статті 21 КЗпП.
Такий працівник не набуває статусу посадової особи місцевого самоврядування. Тому не приймає Присягу посадової особи місцевого самоврядування, йому не встановлюють ранг посадової особи. Період роботи за строковим договором (контрактом) не зараховують до стажу роботи в органах місцевого самоврядування, який дає право на встановлення надбавки за вислугу років.
НАДС в роз’ясненні посилається на норму Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (далі — Закон № 2493), що на час відсутності (відпустки) посадових осіб органів місцевого самоврядування (крім виборних посад) для виконання їх повноважень можуть прийматися на службу особи за строковим трудовим договором (контрактом) (ч. 5 ст. 10 Закону № 2493).
Кадрова редакція Експертус має іншу позицію з цього питання, що збігається з попередніми роз’ясненнями Головдержслужби. Закон № 2493 не звільняє в цих випадках від конкурсу та складання Присяги й не позбавляє строковика статусу посадової особи місцевого самоврядування.
Особа, яка вперше влаштовується на посаду в ОМС, має пройти конкурсний відбір та скласти Присягу (ч. 1 ст. 10; ч. 1 ст. 11 Закону № 2493).
Складення Присяги узаконює вступ на посаду особи, яка розпочинає службу в ОМС (ч. 2 ст. 11 Закону № 2493). Закон № 2493 визнає особу, яка відмовилася складати Присягу, такою, що не вступила на посаду; рішення про її призначення, обрання чи затвердження — таким, що втратило юридичну силу (ч. 5 ст. 11).
Прийняття на службу в ОМС, зокрема за строковим трудовим договором, супроводжують присвоєнням рангів у межах відповідної категорії посад (ч. 1 ст. 15 Закону № 2493).
Аналогічну позицію неодноразово озвучувала Головдержслужба (листи від 16.03.2011 № 1765/12-11 та від 31.12.2010 № 10886/13-10).
Головдержслужба наголошує, що особа, яку приймають на службу в ОМС за строковим трудовим договором (контрактом), користується всіма правами посадових осіб ОМС. На неї повністю поширюються норми Закону № 2493. Тому ця особа має право на відпустки за Законом № 2493 та на матеріальну допомогу всіх видів, передбачених для посадових осіб ОМС, зокрема на оздоровлення.
Оскільки на посаду поширюється дія Закону № 2493, процедура призначення за строковим трудовим договором така сама, як у разі призначення безстроково. Ця процедура охоплює: конкурс, присягу, можливе випробування, присвоєння рангу посадової особи місцевого самоврядування.
Коли вносимо в трудову книжку запис про прийняття на роботу, про строковість такого трудового договору не зазначаємо. Якщо в трудовій книжці є запис про прийняття на службу в ОМС на посаду спеціаліста виконавчого органу ОМС, відсутні підстави не враховувати цей період до стажу служби в ОМС. Тим більше, якщо посадова особа до призначення за строковим трудовим договором вже складала Присягу посадової особи місцевого самоврядування та мала присвоєний ранг, але раніше припинила службу в ОМС.
Ольга Догадіна,
керівник групи експертів Експертус Кадри