Закон України від 15.03.2022 р. № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі - Закон № 2136-ІХ) є частиною законодавства про працю, а на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей Законому України від 07.07.2001 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі - Закон № 2493-III).
Організація трудових відносин в умовах воєнного стану
1) Чи застосовуються положення статті 3 Закону № 2136-ІХ до посадових осіб місцевого самоврядування, які призначені на конкурсній основі?
Переведення посадових осіб місцевого самоврядування, врегульовано Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», а саме, що у разі необхідності, за згодою сторін, посадова особа місцевого самоврядування може бути переведена на рівнозначну чи нижчу посаду або посаду радника чи консультанта без конкурсного відбору.
На думку НАДС, ч. 1 ст. 3 Закону № 2136-ІХ до вказаних посадових осіб не застосовується.
Водночас Національне агенство наголошує, що відповідно до частини другої статті 3 Закону № 2136-ІХ протягом воєнного стану норми частини третьої статті 32 КЗпП та інших законів України щодо повідомлення працівника про зміну істотних умов праці не застосовуються.
Статтею 19 Закону № 2493-III передбачено, що інші питання проходження служби в органах місцевого самоврядування, зокрема вирішення інших питань, пов’язаних із службою в органах місцевого самоврядування, забезпечуються у порядку, передбаченому законом.
Питання щодо зміни істотних умов служби в органах місцевого самоврядування регулюється КЗпП, тому положення частини другої статті 3 Закону № 2136-ІХ застосовується до посадових осіб місцевого самоврядування.
2) Чи може посадова особа місцевого самоврядування звільнитися за власним бажанням у строк, вказаний заяві, у зв’язку з веденням бойових дій у районах, де знаходиться орган місцевого самоврядування?
Крім загальних підстав, передбачених КЗПП, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування» та іншими законами України (ч. 1 ст. 20 Закону № 2493-III).
Закон № 2136-ІХ є частиною законодавства про працю, а його норми, визначені у статті 4 цього Закону, містять випадок, в якому працівник може розірвати трудовий договір за власною ініціативою у строк, зазначений у його заяві.
На думку НАДС, у зв’язку з веденням бойових дій у районах, в яких розташований орган місцевого самоврядування, та існування загрози для життя і здоров’я посадової особи місцевого самоврядування, така особа може розірвати трудовий договір за власною ініціативою у строк, зазначений у її заяві (крім випадків примусового залучення до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, залучення до виконання робіт на об’єктах критичної інфраструктури).
3) Чи скорочуються основні щорічні відпустки посадової особи місцевого самоврядування з 30 до 24 днів за Законом № 2136-ІХ?
Частина п'ята статті 21 Закону № 2493-III скеровує: посадовим особам місцевого самоврядування надається щорічна відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законами України не передбачено тривалішої відпустки, з виплатою допомоги на оздоровлення у розмірі посадового окладу.
Враховуючи вищевикладене, на думку НАДС, частина перша статті 12 Закону № 2136-ІХ до посадових осіб місцевого самоврядування не застосовується, а кількість днів щорічної основної оплачуваної відпустки для посадових осіб місцевого самоврядування, не скорочується.
4) Чи може посадова особа місцевого самоврядування взяти відпустку за вислугу років в період воєнного стану?Посадовим особам, які мають стаж служби в органах місцевого самоврядування понад 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю до 15 календарних днів (ч. 6 ст. 21 Закону № 2493-III). Порядок і умови надання додаткових оплачуваних відпусток встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, додаткові відпустки, зокрема відпустки за вислугу років, можуть надаватися посадовим особам місцевого самоврядування в установленому порядку.
5) Чи зберігаються додаткові та соціальні відпустки посадових осіб місцевого самоврядування, за минулі та теперішні роки? І як бути з графіком відпусток?
Додаткові та соціальні відпустки посадових осіб місцевого самоврядування, за минулі та поточний календарний роки можуть надаватися у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до статті 10 Закону України «Про відпустки» щорічні відпустки за другий та наступні роки роботи можуть бути надані працівникові в будь-який час відповідного робочого року.
Також, важливо пам'ятати, що черговість надання відпусток визначається графіками, які затверджуються власником або уповноваженим ним органом за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, і доводиться до відома всіх працівників.
Конкретний період надання щорічних відпусток у межах, установлених графіком, узгоджується між працівником і власником або уповноваженим ним органом, який зобов'язаний письмово повідомити працівника про дату початку відпустки не пізніш як за два тижні до встановленого графіком терміну.
Водночас відповідно до частини третьої статті 10 Закону України «Про відпустки» загальна тривалість щорічних основної та додаткових відпусток не може перевищувати 59 календарних днів.
Як бронювати працівників під час війни
6) Чи можна надавати відпустки відповідно до частини третьої статті 12 Закону № 2136-ІХ на період дії воєнного стану на всій території України чи це стосується лише областей, де ведуться активні бойові дії?
Відповідно до частини третьої статті 12 Закону № 2136-ІХ під час воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України «Про відпустки».
Ця норма скасовуює обмеження щодо 15-денного терміну надання відпустки без збереження заробітної плати за погодженням між працівником та роботодавцем. Як і раніше, відпустка без збереження заробітної плати надається виключно з ініціативи працівника.
Звертаємо увагу, що відповідно до Указу Президента України від 14.03.2022 року №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України № 2119-IX від 15.03.2022 року, продовжено дію воєнного стану на території України.
НАДС вважає, що протягом періоду дії воєнного стану на прохання посадової особи місцевого самоврядування, такій особі може надаватися відпустка без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України «Про відпустки». Водночас така відпустка надається до припинення/скасування воєнного стану.
Також, НАДС зазаначає, що частина третя статті 12 Закону № 1236-ІХ застосовується на всій території України, навіть якщо в певному регіоні не проводяться активні бойові дії. Тобто така відпустка може надаватись посадовим особам місцевого самоврядування незалежно від місцезнаходження органу місцевого самоврядування, в якому вони працюють.
7) Чи зобов'язаний сільський голова надати відпустку без збереження заробітної плати за заявою посадової особи місцевого самоврядування?У разі подання заяви посадовою особою місцевого самоврядування про надання відпустки без збереження заробітної плати на підставі статті 25 Закону України «Про відпустки» — надання такої відпустки здійснюється в обов’язковому порядку.
Водночас надання відпустки, передбаченої статтею 26 вищезгаданого Закону, здійснюється за згодою сторін. Також згідно з частиною третьою статті 12 Закону № 2136-ІХ, протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України «Про відпустки».
8) Як обраховуються святкові дні під час надання посадовим особам місцевого самоврядування відпусток?
Частиною шостою статті 6 Закону № 2136-ІХ скеровує, що у період дії воєнного стану не застосовуються норми, зокрема, статті 73 КЗпП, якою встановлено святкові і неробочі дні.
Обрахунок святкових днів під час надання посадовим особам місцевого самоврядування відпусток здійснюється за загальними нормами законодавства України про працю (як звичайних календарних днів).
9) Чи збільшується для посадових осіб місцевого самоврядування тривалість робочого часу у період воєнного стану до 60 годин на тиждень у зв’язку з прийняттям Закону № 2136-ІХ?Статтею 19 Закону № 2493-III передбачено, що інші питання проходження служби в органах місцевого самоврядування, а зокрема, визначення тривалості робочого часу, вирішення інших питань, пов’язаних із службою в органах місцевого самоврядування, забезпечуються у порядку, передбаченому законом.
Закон № 2136-ІХ передбачає встановлення іншої тривалості робочий часу на тиждень, а саме, що нормальна тривалість робочого часу працівників у період воєнного стану не може перевищувати 60 годин на тиждень.
П’ятиденний або шестиденний робочий тиждень встановлюється роботодавцем за рішенням військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військове командування, в межах повноважень, визначених цим Законом та Указом Президента України про введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затвердженим Верховною Радою України, видає обов’язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
На думку НАДС, тривалість робочого часу для посадових осіб місцевого може бути збільшено до 60 годин на тиждень на підставі розпорядження сільського, селищного, міського голови, голови районної, районної у місті, обласної ради за рішенням військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).
Наказ про увільнення у зв’язку з призовом по мобілізації
10) Чи табелювати передсвяткові дні, як такі, що на годину скорочені в умовах воєнного стану?Ні. Відповідно до частини шостої статті 6 Закону № 2136-ІХ у період дії воєнного стану не застосовуються норми статті 53 КЗпП щодо скорочення тривалості роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів.
11) Чи звільняється сільський, селищний, міський голова, голова районної, районної у місті, обласної ради від відповідальності за несвоєчасну виплату зарплати посадовій особі місцевого самоврядування внаслідок ведення бойових дій?Стаття 10 Закону № 2136-ІХ скеровує, що роботодавець має вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.
Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.
У разі неможливості своєчасної виплати зарплатні внаслідок ведення бойових дій, строк її виплати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності.
12) Чи змінились правила організації кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів у раді та її виконавчих органах?У період дії воєнного стану порядок організації кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці (ч. 1 ст.7 Закону № 2136-ІХ).
Тож НАДС вважає, що ОМС має вжити всіх можливих заходів для забезпечення ведення належного ведення кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів.
Колего, редакція Експертус Кадри продовжує працювати для Вас в умовах війни.
Передплатіть зі знижкою 50% на пів року журнал «Кадровик-01» або експертно-правову систему «Експертус Кадри. Будьте певні, що матимете відповіді на всі робочі запитання не лише під час воєнного стану, а й після Перемоги!
Відновлюємо економіку України разом