Відпустки в умовах воєнного стану: 6 підказок для кадровика
Чи скорочуються основні щорічні відпустки державних службовців з 30 до 24 днів у зв'язку з обмеженнями Закону № 2136?
Стаття 5 Закону України «Про державну службу» (далі — Закон) скеровує: відносини, що виникають у зв’язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом. Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
Закон № 2136 є частиною законодавства про працю, а тому застосовується до тих правовідносин, які виникають на держслужбі, стосовно яких в Законі відсутнє правове регулювання.
Державним службовцям надається щорічна основна оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законом не передбачено більш тривалої відпустки, з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної заробітної плати (ст. 57 Закону).
Кількість днів відпустки, яка надається держслужбовцю чітко регламентована нормою Закону. Тобто частина перша статті 12 Закону № 2136 не поширюється на державних службовців, відповідно кількість днів щорічної основної оплачуваної відпустки, визначена статтею 57 Закону для державних службовців, не скорочується.
Ситуації на підприємствах України змінюються щодня: оформленя дистанційної роботи, призупинення трудових договорів, увільнення мобілізованих працівників. У кадровиків голова йде обертом від нововведень в законодавстві. Як організувати роботу, щоб після перемоги не наразитися на штрафи?
Чи скасовується надання додаткових відпусток за стаж державної служби на період воєнного стану?
Відповідно до статті 58 Закону за кожний рік державної служби після досягнення п’ятирічного стажу такої служби держслужбовцю надається один календарний день щорічної додаткової оплачуваної відпустки, але не більш як 15 календарних днів.
Таким чином, додаткові відпустки, зокрема відпустки за вислугу років, можуть надаватися державним службовцям в установленому порядку.
Чи можна надавати відпустки відповідно до частини третьої статті 12 Закону № 2136 на період дії воєнного стану на всій території України чи це стосується лише областей, в яких ведуться активні бойові дії?
Протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України «Про відпустки» (ч. 3 ст. 12 Закону № 2136).
Зазначена норма скасовує обмеження щодо 15-денного терміну надання відпустки без збереження заробітної плати за погодженням між працівником та роботодавцем.
Зазначені положення Закону не містять будь-яких територіальних обмежень чи умов щодо надання відпустки без збереження заробітної плати протягом періоду дії воєнного стану, тому, НАДС вважає, така відпустка може надаватись держслужбовцям незалежно від місцезнаходження державного органу, в якому вони працюють.
Як обраховуються святкові дні під час надання держслужбовцям відпусток?
Частина шоста статті 6 Закону № 2136 скеровує, що у період дії воєнного стану не застосовуються норми, зокрема, статті 73 КЗпП, якою встановлено святкові і неробочі дні. Тобто обрахунок святкових днів під час надання державним службовцям відпусток здійснюється за загальними нормами (як звичайних календарних днів).
Джерело: НАДС
Колего, редакція Експертус Кадри продовжує працювати для Вас в умовах війни.
Разом ми робимо внесок у відновлення економіки нашої країни. Передплатіть зі знижкою 50%
або експертно-правову
чи навчання на базових курсах Вищої Школи Кадровика та Вищої Школи Асистента Керівника. Будьте певні, що матимете відповіді на всі робочі запитання не лише під час воєнного стану, а й після Перемоги!
Все буде Україна!