Вимушені переселенці з тимчасово окупованої території України та районів проведення АТО можуть отримувати належні страхові виплати — по листкам непрацездатності, допомогу по вагітності та пологах, допомогу на поховання, а також страхові кошти за державним страхуванням від нещасного випадку на виробництві.
Проблеми соціального захисту вимушених переселенців хоча й повільно, але все ж таки розв’язуються у правовому полі. Так, з 1 січня 2015 року у Законі «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (від 20.10.2014 № 1706-VII; далі — Закон № 1706) з’явилась норма про те, що переселенці «мають право на отримання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності і від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, безпосередньо у робочих органах Фонду соціального страхування України за фактичним місцем проживання, перебування» (ч. 10 ст. 7 Закону).
Необхідні для реалізації цієї норми підзаконні акти вже розроблені і набрали чинності. Це
- Порядок надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції (затверджений постановою правління ФСС з ТВП від 26.12.2014 № 37) (діє з 06.02.2015)
- Порядок надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, передбачених загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції, затверджений постановою Правління ФСС НВП від 11.12.2014 № 20 (набув чинності 03.02.2015).
Відповідно до Закону № 1706 матеріальне забезпечення, страхові виплати призначаються за наявності необхідних документів, що підтверджують право на ці виплати, а в разі їх відсутності — за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України.
За відсутності в Реєстрі необхідних відомостей матеріальне забезпечення, страхові виплати надаються у мінімальному розмірі, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України, з наступним перерахуванням сум матеріального забезпечення після надходження документів, що підтверджують право застрахованих осіб на їх надання.
Обидва затверджені Порядки передбачають, що для отримання страхових виплат переселенцю слід звернутися до районної, міжрайонної або міської виконавчої дирекції Фонду за місцем фактичного перебування.
Для отримання матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах застрахована особа має подати до робочого органу ФСС з ТВП такі документи:
- листок непрацездатності;
- копію першої–четвертої, одинадцятої–шістнадцятої сторінок паспорта або іншого документа, що посвідчує особу;
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (не надається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному органу державної фіскальної служби і мають відмітку у паспорті);
- копію довідки про взяття на облік;
- довідку, видану застрахованій особі банківською установою, про відкриття поточного рахунку для зарахування матеріального забезпечення (за наявності);
- копію трудової книжки (за наявності);
- довідку про нараховану заробітну плату за відповідний розрахунковий період (помісячно) із зазначенням видів виплат та кількості відпрацьованих днів (годин) (за наявності);
- у разі необхідності для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі ста відсотків середньої заробітної плати (доходу) застраховані особи, зазначені в абзаці п'ятому частини першої статті 37 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» або в пункті 5 частини першої статті 24 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування», додають копії відповідних посвідчень або інші документи, які підтверджують право на пільгу;
- копію свідоцтва про народження дитини (для встановлення віку дитини при оплаті листка непрацездатності по догляду за хворою дитиною);
- копію договору про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі - договір про добровільну участь) та наявну інформацію про сплачені суми єдиного внеску, зокрема копії квитанцій про сплату єдиного внеску, для добровільно застрахованих осіб.
На офіційному сайті ФСС з ТВП наголошується таке: якщо відсутні один або декілька документів, робочі органи Фонду допоможуть зібрати необхідну інформацію для подальшого отримання матеріального забезпечення, нададуть всебічну підтримку та допомогу.
Цікаво, що порядок надання матеріального забезпечення переселенцям фахівці ФСС з ТВП розробили ще торік навесні — для вимушених переселенців з АР Крим. Влітку документ модифікували, аби поширити його дію й на переселенців з Донбасу та Луганщини, однак ввести документ в дію вдалось лише в 2015-му.