Кількість заступників в управлінського персоналу структурних підрозділів залежить від низки чинників:
- складність робіт;
- їх номенклатура й напрями;
- відповідність кваліфікації керівника складності виконуваних робіт;
- використання сучасних засобів обробки інформації тощо.
В Україні нормативно визначено кількість заступників начальників відділів тільки на рівні державної служби. Зокрема, в постанові КМУ «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» від 12.03.2005 № 179 передбачено:
Начальник відділу (як самостійного, так і у складі управління чи департаменту) може мати не більш як одного заступника. Така посада може вводитись у разі, коли штатна чисельність у відділі не менш як 5 одиниць. Начальники відділів у складі органів досудового розслідування Національної поліції, штатна чисельність яких перевищує 14 одиниць, можуть мати не більше двох заступників.
Підприємства, установи, організації (далі — підприємство) недержавного сектору економіки самостійно визначають свою організаційну структуру, встановлюють чисельність працівників і штатний розпис (п. 3 ст. 64 Господарського кодексу України).
Нині існують різні методики та способи розрахунку чисельності управлінців на підприємстві.
Практика засвідчує: для ефективного управління відділом (невиробничої сфери) доцільно передбачити 1-го заступника на кожні 10-15 працівників відділу. У посадових інструкціях мають бути об’єктивно визначені, чітко та раціонально розподілені фахові «завдання та обов’язки» всіх працівників.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"