Чи проводити люстраційну перевірку після 16 жовтня 2024 року — лист Мін’юсту

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Автор
експерт із трудового законодавства Експертус Кадри, Київ
Механізм перевірки не змінився, проте не можна звільнити особу або відмовити у призначенні на посаду у зв’язку із закінченням десятирічного строку дії заборони

Як проводити спеціальну та люстраційну перевірки в ОМС

Мінюст у відповідь на запит експертів Експертус кадри підготував лист від 03.09.2025 № 126523/Д-20050/13, у якому роз’яснив положення Закону України «Про очищення влади» від 16.09.2014 № 1682-VII (далі Закон № 1682).

Люстрація — це встановлена Законом № 1682 або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади чи перебувати на службі, крім виборних посад в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Перелік посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади / люстрації на підставі критеріїв, за умови відповідності яким до особи можуть бути застосовані такі заборони, визначає стаття 2 Закону № 1682.

Протягом десяти років з дня, коли набрав чинності Закон № 1682 особи, зазначені у частинах першій, другій, четвертій та восьмій статті 3 Закону № 1682, а також особи, які не подали у визначений строк заяви, не можуть обіймати посади, щодо яких здійснюється очищення влади / люстрація.

Водночас, Закон № 1682 не передбачив втрати ним чинності після того, як закінчиться дія заборони. Зазначені особи після 16 жовтня 2024 року можуть претендувати на посади в органах держвлади та органах місцевого самоврядування.

Мінюст інформує, що механізм, як проводити перевірку достовірності відомостей щодо застосування заборон визначає:

  • стаття 5 Закону № 1682;
  • Порядок проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади», затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 № 563 (далі — Порядок).

Особи, які претендують на зайняття посад, передбачених підпунктами 1-10 пункту 2 Порядку та особи, які виявили бажання стати суддею разом з документами, необхідними для призначення, подають до відповідного органу заяву.

Відповідальний структурний підрозділ протягом десяти днів з дня, як надійшла заява особи, яка претендує на зайняття посади, перевіряє достовірність відомостей, зазначених у заяві щодо незастосування до неї заборон, про що складає відповідний висновок. У ньому зазначає про невиявлення критеріїв здійснення очищення влади / люстрації.

Міністерство звертає увагу, що у разі, якщо відповідальний структурний підрозділ встановив факт відповідності критеріям, які передбачають звільнення особи або відмову у призначенні на посаду, після 16 жовтня 2024 року не можуть бути застосовані у звязку із закінченням десятирічного строку дії заборони.

Наявність особи, щодо якої здійснюється перевірка, в Єдиному державному реєстрі осіб, щодо яких застосовано положення Закону № 1682 після 16 жовтня 2024 року не є підставою, щоб відмовити їй у призначенні на посаду.

додаток

Служба в ОМС: вислуга років, надбавки та додаткові відпустки

Статті за темою

Усі статті за темою

Калькулятор стажу — ваш онлайн помічник

Калькулятор трудового стажу є важливою складовою не лише для нарахування пенсії, а й для отримання різних соціальних гарантій та компенсацій. У багатьох випадках якісний та точний калькулятор стажу роботи може бути складним і потребує врахування численних нюансів, таких як перерви в роботі, відпустки або звільнення. Однак завдяки сучасним онлайн інструментам, таким як онлайн калькулятор стажу роботи, цей процес став простим і доступним для кожного. Усе про калькулятор стажу по трудовій книжці онлайн — у статті.
130310

Наказ про оголошення простою через відключення світла та тепла

Через військову агресію росії, частина енергетичної інфраструктури України зазнала пошкоджень. Якщо підприємство не може провадити господарську діяльність у повному обсязі через відключення електроенергії та/або теплопостачання, оформіть наказ про простій. Скористайтеся зразком із статті
23114

Різниця між дистанційною та надомною роботою та правила її оформлення

Надомна та дистанційна робота 2025 року не втрачає своєї актуальності через дію воєнного стану в країні. Щоб легко орієнтуватися надомна чи дистанційна робота та оформляти їх правильно, дізнайтеся, що спільного мають ці два види віддаленої роботи та чим саме вони відрізняються.
8388

План роботи відділу кадрів 2026

Ефективна діяльність кадрової служби залежить від чіткого планування. Саме тому план роботи відділу кадрів на 2026 рік є обов’язковим документом, який допомагає систематизувати всі напрямки роботи, своєчасно виконувати завдання та уникати хаотичності у веденні кадрових процесів
607

Аналіз судової практики у трудових спорах

У сфері трудових правовідносин судова практика відіграє важливу роль для формування стабільного правозастосування, захисту прав працівників і роботодавців, а також для тлумачення норм трудового законодавства. В умовах постійного оновлення правової бази України актуальним є ґрунтовний аналіз судової практики у трудових спорах. Яка практика розгляду судами трудових спорів — читайте у статті.
650

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді