Чи проводити люстраційну перевірку після 16 жовтня 2024 року — лист Мін’юсту

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Автор
експерт із трудового законодавства Експертус Кадри, Київ
Механізм перевірки не змінився, проте не можна звільнити особу або відмовити у призначенні на посаду у зв’язку із закінченням десятирічного строку дії заборони

Як проводити спеціальну та люстраційну перевірки в ОМС

Мінюст у відповідь на запит експертів Експертус кадри підготував лист від 03.09.2025 № 126523/Д-20050/13, у якому роз’яснив положення Закону України «Про очищення влади» від 16.09.2014 № 1682-VII (далі Закон № 1682).

Люстрація — це встановлена Законом № 1682 або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади чи перебувати на службі, крім виборних посад в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Перелік посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади / люстрації на підставі критеріїв, за умови відповідності яким до особи можуть бути застосовані такі заборони, визначає стаття 2 Закону № 1682.

Протягом десяти років з дня, коли набрав чинності Закон № 1682 особи, зазначені у частинах першій, другій, четвертій та восьмій статті 3 Закону № 1682, а також особи, які не подали у визначений строк заяви, не можуть обіймати посади, щодо яких здійснюється очищення влади / люстрація.

Водночас, Закон № 1682 не передбачив втрати ним чинності після того, як закінчиться дія заборони. Зазначені особи після 16 жовтня 2024 року можуть претендувати на посади в органах держвлади та органах місцевого самоврядування.

Мінюст інформує, що механізм, як проводити перевірку достовірності відомостей щодо застосування заборон визначає:

  • стаття 5 Закону № 1682;
  • Порядок проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади», затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 № 563 (далі — Порядок).

Особи, які претендують на зайняття посад, передбачених підпунктами 1-10 пункту 2 Порядку та особи, які виявили бажання стати суддею разом з документами, необхідними для призначення, подають до відповідного органу заяву.

Відповідальний структурний підрозділ протягом десяти днів з дня, як надійшла заява особи, яка претендує на зайняття посади, перевіряє достовірність відомостей, зазначених у заяві щодо незастосування до неї заборон, про що складає відповідний висновок. У ньому зазначає про невиявлення критеріїв здійснення очищення влади / люстрації.

Міністерство звертає увагу, що у разі, якщо відповідальний структурний підрозділ встановив факт відповідності критеріям, які передбачають звільнення особи або відмову у призначенні на посаду, після 16 жовтня 2024 року не можуть бути застосовані у звязку із закінченням десятирічного строку дії заборони.

Наявність особи, щодо якої здійснюється перевірка, в Єдиному державному реєстрі осіб, щодо яких застосовано положення Закону № 1682 після 16 жовтня 2024 року не є підставою, щоб відмовити їй у призначенні на посаду.

додаток

Емоційний інтелект кадровика: як будувати відносини з керівником та колективом

Статті за темою

Усі статті за темою

Обов’язок інформувати про вакансії працівників, які працюють за строковим договором: як реалізувати

Як саме роботодавець має інформувати працівників, що працюють за строковими договорами про можливість укласти безстроковий договір, роз'яснюємо у статті
5513

Електронні інструменти кадровика: Резерв+, е-кадри, звітність до Держпраці

Сучасна кадрова робота стрімко переходить у цифровий формат. Воєнний стан, державний контроль і зростаючі вимоги до збереження даних роблять електронні інструменти кадровика не просто зручністю, а необхідністю. Паперові журнали, картки й накази більше не відповідають темпам сьогодення — на зміну їм приходять цифрові кадрові сервіси та електронна кадрова система, що автоматизують рутину, мінімізують ризики помилок і забезпечують надійне зберігання даних. Усе про цифрові інструменти для кадровика — у статті
190

Калькулятор днів відпустки

Виникли проблеми з тим, як розрахувати кількість відпускних днів? Шукаєте розрахунок днів невикористаної відпустки при звільненні онлайн? Переймаєтесь як розрахувати кількість днів відпустки за фактично відпрацьований час та як порахувати кількість днів невикористаної відпустки? Рішення усіх питань — наш калькулятор відпусток онлайн.
556412

Калькулятор стажу — ваш онлайн помічник

Калькулятор трудового стажу є важливою складовою не лише для нарахування пенсії, а й для отримання різних соціальних гарантій та компенсацій. У багатьох випадках якісний та точний калькулятор стажу роботи може бути складним і потребує врахування численних нюансів, таких як перерви в роботі, відпустки або звільнення. Однак завдяки сучасним онлайн інструментам, таким як онлайн калькулятор стажу роботи, цей процес став простим і доступним для кожного. Усе про калькулятор стажу по трудовій книжці онлайн — у статті.
131888

Наказ про оголошення простою через відключення світла та тепла

Через військову агресію росії, частина енергетичної інфраструктури України зазнала пошкоджень. Якщо підприємство не може провадити господарську діяльність у повному обсязі через відключення електроенергії та/або теплопостачання, оформіть наказ про простій. Скористайтеся зразком із статті
24055

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді