Спецперевірки під час воєнного стану планують оптимізувати, — законопроєкт

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Автор
провідний експерт із трудового законодавства Експертус Кадри, Київ
Якщо в межах одного держоргану або ОМС особу звільняють та наступного дня призначають на посаду спецперевірку не проводитимуть

11 вересня 2025 р. у ВРУ зареєстрували проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації порядку проведення спеціальної перевірки під час дії воєнного стану в Україні» № 14035 (далі — Законопроєкт № 14035). Він оптимізує процедуру й умови, за яких проводять спецперевірку.

Спецперевірки стосовно осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також посади з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджує НАЗК, відновив Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» від 20.09.2023 № 3384-IX.

Під час воєнного стану на посади держслужби і посади в органах місцевого самоврядування (далі — ОМС) осіб призначають без конкурсу (ч. 5 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII; далі — Закон № 389). При цьому спецперевірку проводять. Проте, таких осіб не можуть перевести на інші посади держслужби або посади в ОМС.

За період із 12.10.2023 по 15.04.2025 до НАЗК надійшло понад 2000 запитів на проведення спецперевірки стосовно кандидатів на посади в держорганах, ОМС, які в межах одного органу звільняються, наступного дня призначаються на посаду. Це призводить до того, що організовують спецперевірку стосовно однієї особи два і більше разів у межах одного органу та одного звітного періоду, відомості про який перевіряються. Аналогічна ситуація виникає стосовно претендентів на політичні посади, які під час воєнного стану в межах одного органу звільняються і наступного дня призначаються на посаду та відомості щодо яких вже перевірялися, а доцільність їх перевірки вдруге сумнівна. Тому виникла необхідність переглянути підстави, за яких не проводитимуть спецперевірку.

Законопроєкт № 14035 встановить, що спецперевірка не проводитиметься стосовно осіб, які призначаються без конкурсного відбору на посади держорганів, ОМС та під час воєнного стану на політичні посади у відповідному органі, з якого особу звільнили, а на наступний день призначили. Умова — щодо цієї особи вже проводили спецперевірку під час воєнного стану.

Зміни планують внести до Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII та Закону № 389.

За інформацією ВРУ

додаток

Як повторно отримати критичність та перебронювати працівників на новий строк

Статті за темою

Усі статті за темою

Працівники за кордоном і Резерв+: облік та нюанси

Масовий виїзд працівників за межі України створив нові виклики для роботодавців, особливо у сфері військового обліку. Навіть якщо співробітник працює дистанційно або тимчасово перебуває за кордоном, обов’язки підприємства вести військовий облік працівників за кордоном залишаються незмінними. Запровадження електронної системи «Резерв+» суттєво змінило підхід до обліку військовозобов’язаних, і кадровикам необхідно розуміти, як вести облік військовозобов’язаних за кордоном, щоб уникнути порушень
709

Робота під час повітряної тривоги

Праця під час повітряної тривоги — новий виклик воєнного стану як для працівників, так і для роботодавців. Цей досвід потребує адаптації, гнучкості та розуміння нових реалій. Яка оплата праці під час повітряної тривоги? Як діяти, якщо звучить сигнал повітряна тривога до початку робочого часу? Чи законною є вимога роботодавця працювати під час повітряної тривоги? Відповіді — у статті.
10605

Як перевірити актуальність даних у Резерв+ перед звітністю

Система «Резерв+» — це ключовий інструмент для ведення військового обліку на підприємстві. Вона дозволяє кадровикам своєчасно подавати інформацію про працівників до територіальних центрів комплектування. Саме тому перевірка даних у Резерв+ перед звітністю є критично важливою. Як відбувається перевірка актуальності військового обліку, оновлення даних у Резерв+ та контроль даних у системі Резерв+ — читайте у статті
436

Що таке «Резерв+» і як кадровику працювати з цією системою

В умовах воєнного стану та підвищеної уваги до військового обліку держава запровадила новий цифровий інструмент — систему «Резерв+». Вона покликана спростити ведення обліку військовозобов’язаних на підприємствах, зробити його більш прозорим і автоматизованим. Для кадровиків ця система стає ключовим інструментом, адже від коректного ведення обліку залежить як внутрішній порядок у компанії, так і відсутність штрафних санкцій під час перевірок. Як кадровику користуватися Резерв+ та які можливості Резерв+ для підприємств — у статті
3703

Взаємодія підприємства з ТЦК: типові запити та як правильно відповідати

У зв’язку із воєнним станом, взаємодія підприємства з ТЦК стала обов’язковою частиною кадрової роботи. Територіальні центри комплектування дедалі частіше надсилають роботодавцям запити щодо військового обліку працівників. Для підприємства це не формальність: неправильні або несвоєчасні відповіді можуть призвести до адміністративної та фінансової відповідальності. У чому полягає взаємодія підприємства з ТЦК та на які типові запити ТЦК слід звернути особливу увагу — у статті
6011

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді