Чи може Держпраці штрафувати за порушення військового обліку на підприємстві? Пояснює ФПСУ
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Цього року Кабмін вніс зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Зокрема, до оновлень належить доповнення складу комісій перевірки стану військового обліку представниками міжрегіональних територіальних органів Держпраці та територіальних органів Державної податкової служби.
Участь Держпраці в перевірках з військового обліку
Порядок також містить перелік того, що може підлягати перевірці комісією. Це:
- наявність структурного підрозділу чи посадових осіб, на яких поклали функцію з ведення військового обліку (положення про структурний підрозділ);
- інструкції посадових осіб;
- наказ керівника про призначення посадових осіб, відповідальних за ведення військового обліку;
- штатний розпис;
- стан методологічного та методичного забезпечення заходів військового обліку;
- стан забезпечення оповіщення та прибуття призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідних районних або міських територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів;
- порядок взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, прийнятих на роботу або навчання;
- стан дотримання встановлених строків повідомлення ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про прийняття на роботу або навчання, звільнення, відрахування із закладів освіти;
- порядок виключення з персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у разі звільнення, завершення навчання, відрахування із закладів освіти, та в інших випадках;
- організація, стан обліку й порядок ведення та зберігання документів з питань військового обліку (наявність і стан ведення Журналу обліку результатів перевірки стану військового обліку, звіряння їх облікових даних з даними ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів, списки персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів);
- відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- повнота, актуальність і достовірність облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів, внесених до списків;
- стан дотримання встановлених строків внесення до списків змін щодо ПІБ, реквізитів паспорта громадянина України та паспорта для виїзду за кордон, місця проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи й посади;
- повідомлення ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про такі зміни; організація планування та здійснення звіряння облікових даних списків із записами у військово-облікових документах, а також з обліковими даними, що містяться в картках первинного обліку виконавчих органів сільських, селищних міських рад;
- стан взаємодії з відповідними ТЦК та СП, органами СБУ, підрозділами розвідувальних органів, у яких призовники, військовозобов’язані та резервісти перебувають на військовому обліку, щодо строків і способів звіряння даних списків, внесення відповідних змін до них, а також щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- організація, стан та результати звіряння облікових даних списків з обліковими даними відповідних ТЦК та СП, облікових органів СБУ, підрозділів розвідувальних органів;
- стан доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів Правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу або навчання;
- організація контролю за виконанням призовниками, військовозобов’язаними та резервістами Правил військового обліку та проведення відповідної роз’яснювальної роботи;
- організація та стан бронювання військовозобов’язаних, які працюють на підприємстві, в установі та організації (обґрунтованість та обсяги);
- наявність переліків посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню;
- оформлення документів з питань бронювання;
- порядок зберігання та видачі або анулювання посвідчень про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації;
- наявність звітної документації з питань бронювання військовозобов’язаних;
- наявність Додатка 5 до Податкового розрахунку «Відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби», передбаченого Порядком заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4, тощо;
- організація та результати усунення недоліків, виявлених під час попередніх перевірок стану військового обліку.
У Федерації професійних спілок уточнили, що представники Держпраці у складі комісій перевірки стану військового обліку беруть участь лише у межах повноважень відомства, а до таких не входить перевірка стану військового обліку.
Проте інспектори мають право перевіряти все, що стосується додержання законодавства про працю: подання всіх необхідних документів при прийнятті на роботу, порядок укладення трудових договорів, забезпечення достовірного обліку виконаної роботи та обліку витрат на оплату праці тощо.
Тобто, якщо виявлені порушення законодавства про працю призвели до порушення порядку ведення військового обліку, посадовій особі роботодавця загрожує адміністративна відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію — відповідно до Кодексу України про адміністративні порушення. наразі штраф становить від 34 000 до 59 500 грн.
Зверніть увагу, що штрафи за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію накладають керівники ТЦК та СП. Саме туту розглядають справи про адміністративні правопорушення та вручають постанову про накладення стягнення.
За інформацією Федерації професійних спілок України
