Упровадження дрес-коду та контроль за його додержанням зазвичай покладають на службу персоналу, відділ кадрів. Як зробити, щоб цей захід виявився ефективним, позитивно вплинув на якість роботи та репутацію компанії?
Плісецька все-таки права…
«Одяг диктує поведінку» — так вважала всесвітньо відома балерина Майя Плісецька. Цей принцип можна спроектувати і на дрес-код — один із інструментів корпоративної культури, покликаний налаштовувати на роботу й дисциплінувати працівників. Якщо людина додержує певних норм в одязі, вона дотримуватиметься й інших правил.
Єдиний стиль у зовнішньому вигляді згуртовує колектив, сприяє зміцненню командного духу. Водночас варто памя`ятати: дрес-код орієнтований, насамперед, на споживачів. Зовнішній вигляд працівників — візитна картка компанії. Одежа має викликати у клієнтів і партнерів відчуття надійності, засвідчувати, що їх цінують, поважають і розуміють. Таким чином, формується зворотний зв’язок — лояльне ставлення клієнтів і партнерів до компанії.
Які ж «одежні» правила діють сьогодні? У діловому стилі вирізняють два напрями:
- формальний (Business Professional);
- неформальний (Business Casual ).
Зазвичай у компаніях, де впроваджено дрес-код, керівництво санкціонує стиль Casual у так звані «вільні п’ятниці», або, як їх називають американці та європейці, Casual Friday або Dress Down Friday.
Поринаючи в дослідження модних тенденцій, все частіше натрапляємо на поняття Smart Casual, котре можна інтерпретувати як «елегантна повсякденність». Офіційно цей стиль ще не визначено. Для нього не створено стандартів і не встановлено обмежень. Передбачається, що людина зі смаком і розвиненим почуттям субординації зуміє підібрати робочий гардероб так, щоб не порушуючи етичних норм, вишукано й елегантно підкреслити свою індивідуальність.
Два стандарти: front-office і back-office
Навіть ті керівники, намір яких упровадити дрес-код у компанії зумовлений даниною моді, розуміють: уніфікувати стиль одягу всіх без винятків недоцільно. Варто враховувати характер роботи різних категорій професій. Світ офісних працівників прийнято поділяти на представників front-office і back-office.
До front-office належать:
- адміністрація — дирекція, правління, керівники відділів, секретаріат;
- підрозділи, які безпосередньо контактують із клієнтами та партнерами, — відділи збуту, зв’язків із громадськістю, юридичний та фінансовий відділи тощо.
Працівники back-office виконують переважно оперативні функції, пов’язані із забезпеченням функціонування бізнесу, і не контактують із клієнтами. До back-office належать бухгалтерія, частина працівників фінансового відділу, відділи інформаційних технологій, логістики, аналітики тощо.
Відповідно, стандарти щодо зовнішнього вигляду цих працівників доцільно встановити різні. Зокрема, представникам front-office краще додержувати правил формального ділового стилю, а для представників back-office цілком допустимим є Business Casual.
Існує ще одна категорія працівників, діяльність яких (з огляду на специфіку обов’язків) зазвичай розгортається за межами офісу. Це — робітники будівельних фірм, працівники рекламних агенцій, спеціалісти з монтажу, працівники сфери обслуговування тощо. Оптимальний варіант для зазначених категорій — уніформа з символікою компанії.
У багатьох випадках доцільно передбачити два варіанти дрес-коду:
- більш строгий — для працівників, які спілкуються з клієнтами компанії, представляють інтереси компанії в інших організаціях;
- менш строгий — для працівників, які весь час перебувають в офісі, не представляють компанію у зовнішньому середовищі і не контактують із клієнтами.
Для яких категорій працівників дотримання дрес-коду передбачено нормативно-правовими актами? Якими внутрішніми документами треба керуватися, щоб установити корпоративні вимоги й упровадити дрес-код? Відповіді з прикладами у наведеній статті:
Дрес-код: упроваджуємо правильно
(«Кадровик-01», № 12/2015)
⚡ ТОП-5 консультацій ⚡
- Класифікатор професій
- Відсторонення невакцинованого працівника
- Зразок оформлення наказу за ДСТУ 4163:2020
- Звіт про квоту 2022
- Трудовий договір