Держпраці роз’яснила, як підвищувати категорії працівникам. Привід для роз’яснення — звернення працівника одного з підприємств Хмельниччини до територіального Управління Держпраці. Працівник запитував, чи правомірна відмова роботодавця присвоїти йому 2-гу кваліфікаційну категорію інженера за висновками атестаційної комісії.
Держпраці нагадало, що кваліфікаційні категорії підвищують насамперед тим працівникам, які успішно виконують посадові завдання та обов’язки, сумлінно ставляться до службових доручень та вимог посадових інструкцій. Присвоєння і підвищення кваліфікаційних категорій працівникам провадять комісії з проведення кваліфікаційної атестації ( Загальні положення Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджені наказом Мінпраці та від 29.12.2004 № 336).
Кваліфікаційна атестація – це визначення рівня кваліфікації та стажу роботи, залежно від чого встановлюється кваліфікаційна категорія, рекомендується відповідний тарифний розряд.
Завдання комісії: оцінювати професійну кваліфікацію і ділові якості працівників на основі об’єктивних критеріїв, виходячи з результатів роботи. Атестацію проводять за рішенням роботодавця, який затверджує положення про проведення атестації, склад комісії, графік її проведення. Рішення атестаційної комісії доводиться до відома працівника та роботодавця протягом 3 днів після прийняття (ч. 12 ст. 11 Закону України «Про професійний розвиток працівника»). Рішення атестаційної комісії є чинним, допоки воно не скасоване в установленому порядку.
Остаточне рішення щодо підвищення кваліфікаційної категорії у кожному окремому випадку приймає керівник підприємства залежно від того, яка посада передбачена штатним розписом та зважаючи на наявний фонд оплати праці. Водночас, на підставі висновку комісії про підвищення кваліфікаційної категорії працівнику керівник може прийняти рішення про внесення змін до штатного розпису.