Національне агентство з питань запобігання корупції затвердило Методичні рекомендації щодо підготовки та реалізації антикорупційних програм юридичних осіб (рішення НАЗК від 22.09.2017 № 734; далі — Рекомендації).
НАЗК рекомендує юридичній особі на початку процесу розробки антикорупційної програми визначити зовнішні та внутрішні чинники, які є суттєвими для мети її діяльності і впливають на здатність досягати ефективних результатів при запровадженні та подальшому виконанні нею антикорупційних заходів, та наводить перелік цих факторів.
Читайте також: Добираємо назву посади для працівника, відповідального зареалізацію антикорупційної програми
Структура органів управління юридичною особою також має вплив на зміст програми, адже залежно від її статусу, особа може не мати групи засновників (учасників) або ж засновник і керівник можуть збігатися в одній особі. Тому антикорупційна програма такої юридичної особи повинна містити особливості порівняно із Типовою антикорупційною програмою, затвердженою рішенням НАЗК від 02.03.2017 № 75 (далі — Типова програма) і не включати окремі її положення в цій частині.
НАЗК надає:
- перелік принципів та характеристик, яких необхідно дотримуватись при підготовці антикорупційної програми;
- рекомендації щодо оцінки внутрішніх та зовнішніх ризиків;
- перелік заходів з мінімізації корупційних ризиків (індивідуальних та колективних).
Як оцінити антикорупційну програму та коли її необхідно переглянути, також дізнаєтесь, ознайомившись з Рекомендаціями.
В Рекомендаціях також наведено рекомендовані форми документів, які використовують при підготовці та реалізації антикорупційної програми:
- рекомендації Уповноваженого керівнику юридичної особи за результатами перевірки ділового партнера;
- повідомлення про конфлікт інтересів та про порушення вимог антикорупційної програми, вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією;
- ведення Реєстру повідомлень про конфлікт інтересів та про порушення вимог антикорупційної програми, вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією;
- ведення Реєстру про здійснені внески на підтримку політичних партій та на благодійної діяльності;
- ведення Реєстру проведених згідно з антикорупційною програмою внутрішніх розслідувань та перевірок;
- акта про виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою або забороненим подарунком;
- повідомлення про факт пропозиції або отримання подарунка в рамках загальновизнаних уявлень про гостинність.
Ольга Догадіна,
провідний експерт Експертус Кадри