Роз’яснено порядок вступу на виборні посади в органи місцевого самоврядування

Асоціація міст України, Українська асоціація районних та обласних рад, Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад листом від 27.11.2015 № с02-122/389, № 1-237, № 386/015 роз’яснили, чи потрібно звільняти переобраних сільського та міського голів, чи повідомляти ДФС про прийняття працівника, обраного на виборну посаду в орган місцевого самоврядування, та чи повинні такі працівники проходити спецперевірку

Асоціація міст України, Українська асоціація районних та обласних рад, Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад листом від 27.11.2015 № с02-122/389, № 1-237, № 386/015 роз’яснили, чи потрібно звільняти переобраних сільського та міського голів, чи повідомляти ДФС про прийняття працівника, обраного на виборну посаду в орган місцевого самоврядування, та чи повинні такі працівники проходити спецперевірку.

Відповідно до частини першої статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень.

Отже, якщо особа обрана на посаду сільського, селищного, міського голови повторно, з моменту оголошення головою Територіальної виборчої комісії рішення про обрання цієї особи його попередні представницькі повноваження як голови припиняються і одразу (з цього ж моменту) починаються нові представницькі повноваження як голови. Тобто зміниться лише строк повноважень голови, а його трудові відносини перериватися не будуть.

У зв’язку із цим у разі обрання (переобрання на новий строк) на посаду сільського, селищного, міського голови однієї і тієї самої особи запис про припинення повноважень та звільнення з посади до її трудової книжки не вноситься, а лише робиться запис про обрання на новий строк повноважень. Датою запису буде дата пленарного засідання ради, на якому було оголошено про обрання такої особи сільським, селищним, міським головою. Підставою для внесення цього запису буде дата та номер рішення відповідної територіальної виборчої комісії про обрання голови.

Аналогічною буде ситуація, якщо:

  • голову (заступника голови) районної (районної у місті, обласної) ради, секретаря сільської, селищної, міської ради переоберуть на першому ж пленарному засіданні ради нового скликання;
  • дата початку перезатвердження на посади заступників сільського, селищного, міського голови, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради співпадає з датою формування нового персонального складу виконавчого комітету сільської, селищної чи міської ради.

Окрім того, листом роз’яснено особливості виконання вимоги частини третьої статті 24 Кодексу законів про працю України (КЗпП) щодо повідомлення Державної фіскальної служби про укладення трудового договору з працівником, якого обрано на виборну посаду у орган місцевого самоврядування.

Відповідно до частини третьої статті сьомої Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (далі — Закон № 2493) на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом № 2493. Закон № 2493, визначаючи порядок вступу на службу в органи місцевого самоврядування, не передбачає обов’язку подібного повідомлення Державної фіскальної служби. Тому правомірність застосування відповідної вимоги до органів місцевого самоврядування, на думку авторів листа, є сумнівною. Разом з тим до уточнення правових норм і з метою уникнення зайвих ускладнень рекомендується здійснювати відповідні повідомлення ДФС з урахуванням певних особливостей.

Зважаючи на специфіку організації діяльності органів місцевого самоврядування та особливості проходження служби посадовими особами місцевого самоврядування на виборних посадах, виконати припис частини третьої статті 24 КЗпП неможливо, адже немає події, яка б давала правові підстави на здійснення повідомлення фіскальних органів про укладення трудового договору до початку прийняття відповідних рішень місцевих рад. А за спеціальним законом прийняття відповідних рішень автоматично означає початок трудових відносин з цими працівниками, а також початок їхніх визначених законом повноважень.

Відповідно, повідомлення має бути направлене до територіального підрозділу ДФС у день прийняття рішення, за яким перелічені особи приймаються на посади.

Щодо порядку проходження спеціальної перевірки особою, яка вперше обрана на виборну посаду у органі місцевого самоврядування, то листом роз’яснено, що Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон № 1700), передбачає обов’язковість проведення спеціальної перевірки лише для посадових осіб місцевого самоврядування першої-третьої категорій посад. Тобто для голів, заступників (перших заступників) голів обласних рад, голів районних (районних у містах) рад, перших заступників та заступників міських голів (міст-обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради, секретарів міських (міст-обласних центрів та міста Сімферополя) рад спеціальна перевірка є обов’язковою, оскільки вони обіймають посади першої-третьої категорій.

У решті випадків посадові особи місцевого самоврядування мали би проходити спеціальну перевірку, лише якщо б їхні посади були віднесені до посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком. Перелік таких посад мав бути затверджений Національним агентством з питань запобігання корупції. Однак станом на сьогодні такий документ не прийнятий і, відповідно, немає законодавчих підстав проходити таку спеціальну перевірку особам, які обіймають посади в органах місцевого самоврядування від четвертої категорії та нижче.

Також спеціальна перевірка не проводиться щодо кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів (п. 1 ч. 1 ст. 56 Закону № 1700).

Окрім того, якщо призначення, обрання чи затвердження на посади здійснюється місцевою радою, спеціальна перевірка проводиться у встановленому Законом № 1700 порядку стосовно призначених, обраних чи затверджених на відповідні посади осіб. Зазначені особи подають документи для проведення спеціальної перевірки протягом трьох робочих днів з дня відповідного обрання або затвердження (ч. 2 ст. 57 Закону № 1700). Таким чином, сам антикорупційний Закон чітко вказує на те, що по відношенню до виборних посад (за винятком сільських, селищних, міських голів) спеціальна перевірка проводиться вже після набрання ними своїх повноважень як посадових осіб місцевого самоврядування.

Повноваження вказаних посадових осіб достроково припиняються без припинення повноважень депутата ради, а відповідна особа звільняється з відповідної посади без прийняття рішення відповідної ради у випадку, якщо вона не пройшла спеціальну перевірку або не надала у встановлений Законом строк згоди на проведення спеціальної перевірки (абз. 6 ч. 2 ст. 58 Закону № 1700).

Закон № 1700 не ставить початок здійснення та обсяг повноважень виборної посадової особи органу місцевого самоврядування у залежність від проведення спеціальної перевірки. Але від результатів спеціальної перевірки може залежати їх дострокове припинення.

Підготувала Ольга Савченко,

експерт Експертус Кадри

Особливості трудових договорів із сумісниками

Статті за темою

Усі статті за темою

Словник кадровика

Словник кадровика — це збірка спеціалізованих термінів і понять, які використовуються в галузі управління персоналом і кадрового обліку. Докладніше про словник кадровика та використання абревіатур в HR-сфері — у статті.
75

Заява про відстрочку через інвалідність військовозобов’язаного

У статті знайдете зразок заяви на відстрочку від армії для особи з інвалідністю, адже його часто запитують у працівників кадрової служби та HR. Поділіться з персоналом шаблоном заяви та юридичними підказками щодо того, як її складати
25941

Заява на відстрочку у зв’язку із навчанням

У статті знайдете зразок заяви на відстрочку від мобілізації у зв’язку із навчанням, адже його часто запитують у працівників кадрової служби та HR. Поділіться з персоналом шаблоном заяви та юридичними підказками щодо того, як її складати
47120

Заява на відстрочку від мобілізації у зв’язку з утриманням трьох дітей

У статті знайдете зразок заяви на відстрочку від мобілізації у зв’язку з утриманням трьох дітей, адже його часто запитують у працівників кадрової служби та HR. Поділіться з персоналом шаблоном заяви та юридичними підказками щодо того, як її складати
34012

Заява на відстрочку від мобілізації через інвалідність члена сім’ї

У статті знайдете зразок заяви на відстрочку від мобілізації через інвалідність члена сім'ї. Його доволі часто запитують у працівників кадрової служби та HR. Поділіться з персоналом шаблоном заяви та юридичними підказками щодо того, як її складати
22986

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді