Роз’яснено порядок вступу на виборні посади в органи місцевого самоврядування

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Асоціація міст України, Українська асоціація районних та обласних рад, Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад листом від 27.11.2015 № с02-122/389, № 1-237, № 386/015 роз’яснили, чи потрібно звільняти переобраних сільського та міського голів, чи повідомляти ДФС про прийняття працівника, обраного на виборну посаду в орган місцевого самоврядування, та чи повинні такі працівники проходити спецперевірку

Асоціація міст України, Українська асоціація районних та обласних рад, Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад листом від 27.11.2015 № с02-122/389, № 1-237, № 386/015 роз’яснили, чи потрібно звільняти переобраних сільського та міського голів, чи повідомляти ДФС про прийняття працівника, обраного на виборну посаду в орган місцевого самоврядування, та чи повинні такі працівники проходити спецперевірку.

Відповідно до частини першої статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень.

Отже, якщо особа обрана на посаду сільського, селищного, міського голови повторно, з моменту оголошення головою Територіальної виборчої комісії рішення про обрання цієї особи його попередні представницькі повноваження як голови припиняються і одразу (з цього ж моменту) починаються нові представницькі повноваження як голови. Тобто зміниться лише строк повноважень голови, а його трудові відносини перериватися не будуть.

У зв’язку із цим у разі обрання (переобрання на новий строк) на посаду сільського, селищного, міського голови однієї і тієї самої особи запис про припинення повноважень та звільнення з посади до її трудової книжки не вноситься, а лише робиться запис про обрання на новий строк повноважень. Датою запису буде дата пленарного засідання ради, на якому було оголошено про обрання такої особи сільським, селищним, міським головою. Підставою для внесення цього запису буде дата та номер рішення відповідної територіальної виборчої комісії про обрання голови.

Аналогічною буде ситуація, якщо:

  • голову (заступника голови) районної (районної у місті, обласної) ради, секретаря сільської, селищної, міської ради переоберуть на першому ж пленарному засіданні ради нового скликання;
  • дата початку перезатвердження на посади заступників сільського, селищного, міського голови, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради співпадає з датою формування нового персонального складу виконавчого комітету сільської, селищної чи міської ради.

Окрім того, листом роз’яснено особливості виконання вимоги частини третьої статті 24 Кодексу законів про працю України (КЗпП) щодо повідомлення Державної фіскальної служби про укладення трудового договору з працівником, якого обрано на виборну посаду у орган місцевого самоврядування.

Відповідно до частини третьої статті сьомої Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (далі — Закон № 2493) на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом № 2493. Закон № 2493, визначаючи порядок вступу на службу в органи місцевого самоврядування, не передбачає обов’язку подібного повідомлення Державної фіскальної служби. Тому правомірність застосування відповідної вимоги до органів місцевого самоврядування, на думку авторів листа, є сумнівною. Разом з тим до уточнення правових норм і з метою уникнення зайвих ускладнень рекомендується здійснювати відповідні повідомлення ДФС з урахуванням певних особливостей.

Зважаючи на специфіку організації діяльності органів місцевого самоврядування та особливості проходження служби посадовими особами місцевого самоврядування на виборних посадах, виконати припис частини третьої статті 24 КЗпП неможливо, адже немає події, яка б давала правові підстави на здійснення повідомлення фіскальних органів про укладення трудового договору до початку прийняття відповідних рішень місцевих рад. А за спеціальним законом прийняття відповідних рішень автоматично означає початок трудових відносин з цими працівниками, а також початок їхніх визначених законом повноважень.

Відповідно, повідомлення має бути направлене до територіального підрозділу ДФС у день прийняття рішення, за яким перелічені особи приймаються на посади.

Щодо порядку проходження спеціальної перевірки особою, яка вперше обрана на виборну посаду у органі місцевого самоврядування, то листом роз’яснено, що Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон № 1700), передбачає обов’язковість проведення спеціальної перевірки лише для посадових осіб місцевого самоврядування першої-третьої категорій посад. Тобто для голів, заступників (перших заступників) голів обласних рад, голів районних (районних у містах) рад, перших заступників та заступників міських голів (міст-обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради, секретарів міських (міст-обласних центрів та міста Сімферополя) рад спеціальна перевірка є обов’язковою, оскільки вони обіймають посади першої-третьої категорій.

У решті випадків посадові особи місцевого самоврядування мали би проходити спеціальну перевірку, лише якщо б їхні посади були віднесені до посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком. Перелік таких посад мав бути затверджений Національним агентством з питань запобігання корупції. Однак станом на сьогодні такий документ не прийнятий і, відповідно, немає законодавчих підстав проходити таку спеціальну перевірку особам, які обіймають посади в органах місцевого самоврядування від четвертої категорії та нижче.

Також спеціальна перевірка не проводиться щодо кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів (п. 1 ч. 1 ст. 56 Закону № 1700).

Окрім того, якщо призначення, обрання чи затвердження на посади здійснюється місцевою радою, спеціальна перевірка проводиться у встановленому Законом № 1700 порядку стосовно призначених, обраних чи затверджених на відповідні посади осіб. Зазначені особи подають документи для проведення спеціальної перевірки протягом трьох робочих днів з дня відповідного обрання або затвердження (ч. 2 ст. 57 Закону № 1700). Таким чином, сам антикорупційний Закон чітко вказує на те, що по відношенню до виборних посад (за винятком сільських, селищних, міських голів) спеціальна перевірка проводиться вже після набрання ними своїх повноважень як посадових осіб місцевого самоврядування.

Повноваження вказаних посадових осіб достроково припиняються без припинення повноважень депутата ради, а відповідна особа звільняється з відповідної посади без прийняття рішення відповідної ради у випадку, якщо вона не пройшла спеціальну перевірку або не надала у встановлений Законом строк згоди на проведення спеціальної перевірки (абз. 6 ч. 2 ст. 58 Закону № 1700).

Закон № 1700 не ставить початок здійснення та обсяг повноважень виборної посадової особи органу місцевого самоврядування у залежність від проведення спеціальної перевірки. Але від результатів спеціальної перевірки може залежати їх дострокове припинення.

Підготувала Ольга Савченко,

експерт Експертус Кадри

Робочий час: облік, обмеження та практичні кейси

Статті за темою

Усі статті за темою

Калькулятор кількості кадровиків

Управління персоналом є критично важливою складовою ефективної роботи будь-якого підприємства. Відділ кадрів (HR-відділ) не лише веде документацію, а й відповідає за залучення, адаптацію, розвиток і утримання персоналу. Але яка кількість кадровиків потрібна для якісного виконання цих функцій? Допомогти в цьому може калькулятор кількості кадровиків — спеціальний інструмент для розрахунку оптимального складу HR-команди.
14251

День кадровика в Україні

У наш час важко уявити будь-яке підприємство чи установу без людини, яка б підбирала кваліфікованих, здібних працівників та ще й допомагала в адаптації персоналу. Саме зі знайомства з представником кадрової служби починається трудовий шлях кожного працівника. Тому у цій статті ви знайдете все про День кадровика в Україні.
6205

Позитивний HR-бренд: ключ до успіху

У сучасному бізнес-середовищі компанії, які прагнуть досягти високих результатів, повинні не лише конкурувати за клієнтів, а й активно залучати та утримувати талановитих працівників. Однак у конкурентному світі здобуття кваліфікованих кадрів є не менш важливим завданням. Ось тут на допомогу приходить HR-бренд — стратегічний підхід до формування репутації компанії як роботодавця. Як створити та підтримувати позитивний імідж компанії — у статті.
99

Реформа системи встановлення інвалідності в дії: що потрібно знати роботодавцю

З 1 січня 2025 року в Україні набула чинності реформа системи встановлення інвалідності, яка передбачає заміну медико-соціальних експертних комісій (МСЕК) на експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, що працюватимуть при лікувальних закладах. Ліквідація МСЕК в Україні викликала низку питань, як серед працівників, так і серед роботодавців. Наші експерти підготували відповіді на найактуальніші з таких питань.
1054

Калькулятор днів відпустки

Виникли проблеми з тим, як розрахувати кількість відпускних днів? Шукаєте розрахунок днів невикористаної відпустки при звільненні онлайн? Переймаєтесь як розрахувати кількість днів відпустки за фактично відпрацьований час та як порахувати кількість днів невикористаної відпустки? Рішення усіх питань — наш калькулятор відпусток онлайн.
530866

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді