Положення визначає підстави, умови та порядок здобуття професійної (професійно-технічної) освіти (далі — професійна освіта) за дуальною формою у закладах професійної (професійно-технічної) освіти (далі — заклади освіти).
Дуальна форма здобуття професійної освіти (далі — дуальна форма здобуття освіти) — спосіб здобуття професійної освіти, коли навчання у закладі освіти поєднують з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях (далі — суб’єкти господарювання). Підстава — договір про здобуття професійної освіти за дуальною формою.
➤➤➤ Виробниче навчання на підприємстві за дуальною формою освіти
Положення визначає, як організувати освітній процес за цією формою освіти. Насамперед мають бути освітні програми/стандарти професійної освіти з конкретних професій/кваліфікацій. Потім заклади освіти разом з суб’єктами господарювання мають розробити робочі навчальні плани.
Професійно-теоретичну підготовку за дуальною формою здобуття освіти здійснюватимуть відповідно до Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН від 30.05.2006 № 419.
Державну кваліфікаційну атестацію здобувачів освіти за дуальною формою здобуття освіти здійснюватимуть відповідно до Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту, затвердженого наказом Мінсоцполітики, МОН від 31.12.1998 № 201/469.
Заклад освіти має:
- укласти з суб’єктами господарювання договори щодо провадження професійної освіти за дуальною формою;
- сформувати перелік суб’єктів господарювання, що надають здобувачам освіти робочі місця або навчально-виробничі ділянки для проходження професійно-практичної підготовки.
Здобувач освіти зможе обирати місце для проходження професійно-практичної підготовки з переліку суб’єктів господарювання, які уклали договори щодо провадження професійної освіти за дуальною формою із закладом освіти.
Також Положення визначає практичні питання, що стосуються впровадження дуальної форми здобуття освіти:
- визначення наставників та координаторів;
- порядку оформлення здобувача освіти на підприємстві та оплата виконаної роботи;
- умов оплати праці наставників;
- фінансування дуальної форми здобуття освіти.
Однак, аби реалізувати цю форму навчання мають затвердити форму договору.
Нагадаємо, що ще 16.05.2019 МОН надіслав на погодження до Державної регуляторної служби України проєкт наказу «Про затвердження Типового договору про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за дуальною формою», який служба погодила (рішення від 29.05.2019 № 244). Однак на сьогодні нормативно-правовий акт ще не прийняли.
Ольга Догадіна
провідний експерт Експертус: Кадри