Експерти Експертус давно озвучили цю позицію, а тепер НБУ її підтвердив.
На численні запити Національний банк України на офіційному сайті роз’яснює:
пропонувати свої послуги, навіть наполегливо, — це не порушення прав споживачів. Однак, якщо працівник банку стверджує, що не може видати зарплатну чи пенсійну картку без кредитної, — він вводить вас в оману та видає бажане за дійсне.
Стаття 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» забороняє такі дії. Клієнт має повне право відмовитися від кредитної картки.
Дізнайтеся, чи потрібна заява працівника, щоб нараховувати зарплату на банківську картку
Якщо працівник при оформленні зарплатної карти не розуміє, що його права порушують, то він і не захищає їх.
Випадки, коли вам нав’язують послуги:
- банк видає кредитну картку разом із зарплатною (як ми описували вище);
- банк включає обов’язкову страховку певної страхової компанії до пакета послуг під час отримання кредиту, навіть, якщо клієнт бажає застрахуватися в іншій компанії;
- банк продає страховку від нещасних випадків під час обміну валюти;
- банк самовільно підключає послугу sms-інформування та стягує за це комісію.
☝ Про що працівник має повідомити відділ кадрів
Ризики після отримання нав’язаної картки. Приклади від НБУ
1) Банк може стягувати суми за обслуговування кредитної картки за рахунок кредитного ліміту. Таким чином у працівника може з’явитися борг, про який він навіть не підозрює. Можливо банк повідомить про виникнення заборгованості, коли працівник не внесе на кредитку обов’язковий мінімальний платіж в наступному місяці, а можливо працівник дізнається про борг, коли той досягне значної суми.
2) Працівник може отримати кредитний ліміт на зарплатну картку. Після чого баланс на рахунку відображається з урахуванням кредитного ліміту. Тобто працівник користуючись карткою, ймовірно не зрозуміє, де його власні кошти, а де кредитні, за які потрібно сплачувати відсотки.
Як позбутися від нав'язливого сервісу
Для початку потрібно написати скаргу на ім’я керівництва банку.
Якщо банк відмовляється йти назустріч і нехтує скаргою, звертайтеся до НБУ.
Профільний підрозділ – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг — опрацьовує усі скарги. Якщо наявні ознаки порушень, фахівці звернуться безпосередньо до банку, щоб виправити ситуацію.