Нагляд і контроль за дотриманням трудового законодавства у Трудовому кодексі

5 квітня 2016 року Робоча група з доопрацювання проекту Трудового кодексу (ТК) опрацювала питання нагляду і контролю за дотриманням трудового законодавства, що включають державний, відомчій і громадський контроль

5 квітня 2016 року Робоча група з доопрацювання проекту Трудового кодексу (ТК) опрацювала питання нагляду і контролю за дотриманням трудового законодавства, що включають державний, відомчій і громадський контроль.

За словами заступника голови «Укрнафтогазпрофспілки» Сергія Українця після доопрацювання в законі тепер більш конкретно виписані норми, згідно з якими нагляд залишається за центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення нагляду за дотриманням трудового законодавства, — це Державна служба України з питань праці. Окрім нагляду ця служба наділена повноваженнями інспекції, тобто державні інспектори діятимуть відповідно до закону і Конвенції МОП № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості та Конвенції МОП 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві.

Відомчий контроль здійснюватимуть центральні органі виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Також передбачається, що контроль здійснюють і самі роботодавці. Громадський контроль за дотриманням законодавства про працю відтепер здійснюватимуть не тільки профспілки та їх об’єднання, а також на пропозицію профспілкової сторони — й організації профспілок.

Передбачено взаємодію органів влади і контролю під час здійснення своїх повноважень — вони не повинні підміняти один одного, а там, де є необхідність спільної роботи, вона має бути належним чином організована.

Повноваження профспілок, їх організацій та об’єднань у здійсненні громадського контролю за дотриманням трудового законодавства

Такі повноваження вперше чітко виписані у статті 348 ТК. Якщо у КЗпП і Законі України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» таке повноваження лише згадано як право, то відтепер викладено детально, які саме повноваження мають профспілки, їх організації та об’єднання, й яким чином вони будуть здійснюватись представниками профспілок.

Передбачено, що представники профспілок мають право безперешкодного доступу та огляду виробничих, службових та інших приміщень, де працюють безпосередньо члени відповідних профспілок. Вони мають право одержувати у роботодавця накази, розпорядження, відомості про виплату зарплати, інші документи щодо дотримання трудових прав, а роботодавець зобов’язаний їх надати. Вони також мають право проводити перевірки стану дотримання трудових прав, складати акти перевірки, вносити подання роботодавцям, які є обов’язковим для розгляду.

На вимогу профспілок додано норму про те, що представники профспілки мають право брати участь у перевірці, що проводиться представником органу державного нагляду.

Законодавчо визначено повноваження органу державного нагляду

Дотепер такі повноваження були регламентовані лише постановою КМУ, а згідно зі статтею 120 Конституції України повноваження органу виконавчої влади мають бути визначені законом. Тому стаття 352 ТК називається тепер — основні повноваження та функції органу державного нагляду.

Для ефективного здійснення перевірок необхідно збільшувати чисельність інспекторів. Зараз загальний склад персоналу Держінспекції становить близько 1300 осіб на всю Україну, самих інспекторів — ще менше, а інспектор має бути принаймні в кожному районі.

Основні права державних інспекторів праці

Доповнено статтю 353 ТК щодо основних прав державних інспекторів праці. Для проведення перевірки інспектору достатньо мати посвідчення та направлення на здійснення перевірки від органу державного нагляду. Це — реалізація вимоги Конвенції МОП № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі. Конвенції також відповідає норма про те, що інспектор має право безперешкодно, без попередження, в будь-який час проводити перевірку приміщень, робочих місць працівників.

Додатково надано інспекторам повноваження доступу до об’єктів, де перебувають фізичні особи, стосовно яких можна вважати, що вони виконують трудові обов’язки, або до них застосовується примусова праця.

Таке право допоможе боротися з нелегальною працею, коли наприклад, з працівником не оформлено трудові відносини. Інспектор наділений правом потрапити до такого об’єкту, опитати працівників, скласти припис. Він має право отримувати від роботодавця копії нормативних актів роботодавця, колективного договору, тощо.

Також інспектор має право складати протокол про правопорушення і накладати штраф за порушення трудового законодавства. Проект доповнено правом інспектора здійснювати перевірку з фіксацією подій, фактів із застосуванням аудіо-, фото- та відеотехніки.

Незалежність державних інспекторів

У статті 353 ТК визначені основні права державних інспекторів. Так, інспектор самостійно приймає рішення:

  • коли потрібно внести посадовим особам припис про усунення правопорушень,
  • коли треба скласти і передати до суду протокол про правопорушення,
  • він самостійно вживає заходів про накладення штрафу за порушення,
  • ініціює притягнення до дисциплінарної або кримінальної відповідальності порушників.

По суті це є автономія державного інспектора і захист від зовнішнього втручання . У ТК також передбачена відповідальність роботодавця за невиконання приписів інспектора.

Докладні роз’яснення новацій Трудового кодексу від учасників Робочої групи з доопрацювання проекту ТК — у кожному номері журналу «Кадровик-01» у 2016 році!

Замовити номери журналу, що вже вийшли друком, та передплатити «Кадровик-01» на наступний період, дуже легко: 

Не пропустіть щомісячні огляди змін від учасників Робочої групи:

№ 03/2016
Відпустки, звільнення, робочий час у проекті Трудового кодексу

У фокусі — підсумки лютневих напрацювань Робочої групи з підготовки проекту Кодексу до другого читання. Розглянуто чимало важливих питань: призупинення та припинення трудових відносин, відсторонення від роботи, умови праці, робочий час і час відпочинку, відпустки

№ 02/2016
Доопрацювання проекту Трудового кодексу: підсумки січня

У центрі уваги — січневі напрацювання Робочої групи з підготовки проекту Кодексу до другого читання: доля трудових книжок, процедурні новели укладення строкових трудових договорів, тимчасове переведення працівника за його згодою до іншого роботодавця у разі простою

№ 01/2016
Проект Трудового кодексу України: доопрацювання триває

№ 12/2015

Проект Трудового кодексу: новації — на часі

Що зміниться у кадровій роботі з прийняттям Трудового кодексу України? Про які новації фахівцям кадрової справи варто знати найперше? Зробімо разом перші кроки на шляху до впровадження Трудового кодексу


⚡ ТОП-5 консультацій ⚡


Як скласти номенклатуру справ кадрової служби на 2025 рік

Статті за темою

Усі статті за темою

Новий текст проєкту Закону про працю від Уряду Дениса Шмигаля

Уряд під проводом Прем’єр-Міністра Дениса Шмигаля підготував оновлений проєкт нового Трудового кодексу - Закону про працю. Пропонуємо ознайомитися із текстом, що передали на узгодження до СПО профспілок
9711

Неоліберальний урядовий «Трудовий кодекс» - Закон «Про працю»: як зміниться кадрова робота у 2020 році

Трудовий договір — тільки письмовий, графік відпусток за — бажанням, 30 к. д. відпустки без збереження зарплати, додаткова угода про звільнення... Дізнайтеся, які ще новації заклав Уряд у проєкті Закону «Про працю», що має замінити КЗпП
105643

Проект Трудового кодексу: ще про деякі важливі зміни

Основним предметом обговорення Робочої групи з доопрацювання проекту Трудового кодексу у травні стали технічні коментарі, надані експертами Міжнародної організації праці. Тож розглянемо, яких ще змін зазнав Трудовий кодекс
5057

Новий проект Трудового кодексу України 2016

Трудовий кодекс України прийнято Верховною Радою у першому читанні 5 листопада 2015 року. Проект Трудового кодексу нині доопрацьовується Робочою групою Верховної Ради, до складу якої входять експерти журналу «Кадровик-01». Із текстом прийнятого за основу Парламентом проекту Трудового кодексу ви можете ознайомитися на нашому порталі
3496

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді