Що робити кадровику, якщо помер працівник

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Роз’яснення Держпраці для роботодавців

Що робити, якщо помер працівник?

Працівник може бути звільнений тільки з підстав, передбачених законодавством. Однак, КЗпП не містить такої підстави припинення трудового договору, як смерть працівника. Тому припинення трудового договору провадиться на підставі норм трудового законодавства з урахуванням норм цивільного законодавства.

Виплата родичам сум, не одержаних померлим працівником за життя

У разі смерті працівника роботодавець повинен належно оформити документи:

  • видати відповідний наказ;
  • видати усі належні померлому працівникові грошові суми виплатити членам його сім’ї або спадкоємцям.

☝ Свідоцтво про смерть або ж рішення суду є підставою для припинення трудових відносин з померлим працівником. Поки у вас на руках не буде такого документа, припинити трудовий договір з таким працівником не вийде.

Хто може отимати зарплату померлого працівника

За правилами ч. 1 ст. 1227 ЦК, членам сім'ї померлого видаються:

  • суми зарплати,
  • пенсії,
  • стипендії,
  • аліментів,
  • допомог у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю,
  • інших соцвиплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя.

Якщо такі особи відсутні — виплати входять до складу спадщини.

Згідно ч. 6 ст. 83 КЗпП, у разі смерті працівника, грошова компенсація виплачується спадкоємцям за невикористані ним дні:

  • щорічних відпусток,
  • додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи.

Строк отримання виплат (зарплати, у тому числі, грошової компенсації за невикористані померлим дні щорічних відпусток, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей):

Коли

Хто має право отримати

В день смерті, або в день, з якого особа оголошується померлою

Члени сім’ї померлого або оголошеного померлим

Через 6 місяців з дати смерті

Спадкоємці (не члени сім’ї)

Судова практика визнає можливість виплати компенсації за невикористану відпустку членам сім’ї померлого. Основний аргумент: компенсація за невикористані дні відпустки входить до фонду додаткової зарплати (п.п. 2.2.12 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5).

У свою чергу, суми зарплати виплачуються членам сім’ї померлого, тому роботодавець також має право виплатити членам сім’ї померлого працівника й компенсацію за невикористану відпустку.

Документи для отримання виплат померлого

Для отримання виплат померлого родич повинен:

  • написати заяву на виплату;
  • надати копії підтвердних документів, серед яких:
    • свідоцтво про смерть працівника або рішення суду;
    • документи, що підтверджують, що він був членом сім’ї померлого (копія свідоцтва про шлюб, копія свідоцтва про народження (про усиновлення)), копії документів, які підтверджують факт спільного проживання, загального побуту, взаємних прав і обов’язків, кровного споріднення).

Якщо спадкоємці не з’являються

У такому разі необхідно надіслати на адресу померлого рекомендований лист, щоб повідомити про належні суми працівникові.

Якщо такі дії ні до чого не призвели, у роботодавця є два варіанти:

  • зберігати кошти, які належать працівникові, до появи спадкоємців. Списувати суму зарплати не можна;
  • звернутися до послуг нотаріуса. Установа, як боржник, може погасити свій борг шляхом внесення зарплати, що належить померлому, на депозит нотаріуса. Підтверджує факт унесення коштів на депозит квитанція, яку нотаріус видає після того, як переконається у надходженні коштів на рахунок.

Трапляються й випадки, коли зарплату померлого вже зараховано на зарплатний рахунок, а потім тільки з’ясувалося, що такий працівник помер. У такому разі повідомте банк про смерть працівника, а він, у свою чергу, повинен закрити рахунок клієнта, щоб не допустити зняття грошей особами, які не мають на це права, адже проконтролювати цей процес ані ви, ані банк вже не можете. Ці суми вже входять до складу спадщини померлого й будуть отримані членами сім’ї або іншими особами тільки після прийняття спадщини.

За матерілами Управління Держпраці в Кіровоградській області.

Військовозобов’язані в кадрах: приймаємо, увільняємо, звільняємо правильно

Статті за темою

Усі статті за темою

Що входить до страхового стажу?

Страховий стаж — це один із ключових факторів, який впливає на право людини на пенсійне забезпечення, соціальні виплати та інші пільги. Тому перед роботодавцями та працівниками постає низка питань щодо його врегулювання. Що входить до страхового стажу для пенсії? Як зараховується стаж та чи зараховується навчання в трудовий стаж? Відповіді на ці та інші питання про трудовий стаж для виходу на пенсію — у статті.
66297

Роль кадровика в командній роботі

Успіх будь-якої організації безпосередньо залежить від її найціннішого ресурсу — людей. Командна робота, як форма організації праці, дозволяє досягати синергії, де загальний результат значно перевищує суму індивідуальних зусиль. Проте для створення дієвої команди недостатньо просто зібрати фахівців у межах одного проєкту чи підрозділу. Саме тому досить важлива роль кадровика в командній роботі— HR-фахівця, чия місія полягає у створенні сприятливого середовища для командної взаємодії та розвитку колективу.
195

Психологія конфлікту: чому ми сваримось на роботі

Конфлікт — це зіткнення протилежних інтересів, цінностей, поглядів або потреб. Конфлікти на робочому місці виникають через взаємодію різних особистостей, посадових функцій та очікувань. У цій статті ви знайдете секрети вирішення трудових конфліктів, все про роль кадровика у врегулюванні спорів, а також кадрові політики і уникнення конфліктів у трудовому просторі.
302

Кадрова безпека підприємства

У сучасних умовах глобальної конкуренції та постійних змін на ринку праці, кадрова безпека підприємства набуває все більшого значення для стабільного функціонування будь-якого підприємства. Як кадровику запобігти внутрішнім загрозам та стабільно підтримувати кадрову безпеку на підприємстві — читайте у статті.
329

Калькулятор кількості кадровиків

Управління персоналом є критично важливою складовою ефективної роботи будь-якого підприємства. Відділ кадрів (HR-відділ) не лише веде документацію, а й відповідає за залучення, адаптацію, розвиток і утримання персоналу. Але яка кількість кадровиків потрібна для якісного виконання цих функцій? Допомогти в цьому може калькулятор кількості кадровиків — спеціальний інструмент для розрахунку оптимального складу HR-команди.
15356

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді