Воєнний стан максимально передбачає 24 правові заходи. Деякі з них впливають на роботу підприємств і працівників. Так, військове командування разом із військовими адміністраціями можуть самостійно або із органами виконавчої влади, Радою міністрів АР Крим, органами місцевого самоврядування (ОМС) запроваджувати та здійснювати такі заходи правового режиму воєнного стану, як трудова повинність для працездатних осіб.
У такому випадку працездатних осіб, які ще не виконують роботи в оборонній сфері та захисті критичної інфраструктури і не заброньовані за підприємствами, установами та організаціями на період дії воєнного стан, залучають:
- до робіт, що мають оборонний характер, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
- до суспільно корисних робіт, що задовольняють потреби ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів і сил цивільного захисту, забезпечують функціонування національної економіки та захист критичної інфраструктури і не потребують, як правило, спеціальної професійної підготовки осіб.
За працівниками, яких залучили до виконання суспільно корисних робіт, на час їх виконання зберігають попереднє місце роботи (посаду). Порядок залучення працездатних осіб в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт та питання їхнього соціального захисту з урахуванням вимог закону визначає КМУ (п. 2 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII; далі — Закон № 389).
Отже, Закон № 389 надає право запроваджувати трудову повинність військовому командуванню. Однак, у разі потреби, ОМС можуть ініціювати перед військовим командуванням запровадження такої повинності з метою виконання тих чи інших суспільно корисних робіт (Лист Мінекономіки від 18.07.2022 № 4804-06/49849-09).
Порядок залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану затверджений постановою КМУ від 13.07.2011 № 753 (далі — постанова КМУ № 753, Порядок № 753).
Підставою залучити до суспільно корисних робіт є рішення військового командування разом:
- з Радою міністрів АР Крим;
- місцевими органами виконавчої влади;
- ОМС;
- військовими адміністраціями (у разі їх утворення).
Підстава — пункт 4 Порядку № 753.
Суспільно корисні роботи визначають з урахуванням орієнтовного переліку, затвердженого постановою КМУ № 753. Якщо такої можливості немає — самостійно з урахуванням обставин, що склалися в регіоні (місцевості, населеному пункті), і несприятливих факторів техногенного, природного та воєнного характеру, що створюють загрозу для населення та істотно знижують рівень забезпечення його життєдіяльності (п. 8 Порядку № 753).
Олена Петровська,
експерт із кадрових питань