Особливу увагу НАЗК приділяє тим питанням, що спричиняють найбільші складнощі для посадовців та оновлює позиції відповідно до останніх змін у законодавстві. З огляду на такі зміни та популярність окремих питань серед публічних службовців, НАЗК оновило Методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції (далі — Методичні рекомендації).
Нові рекомендації містять правові позиції про ситуації, де посадовці найчастіше запитують роз’яснення, поміж яких:
- чи можна посадовцю встановлювати собі надбавки та премії, і як запобігти конфлікту інтересів під час реалізації повноважень з оплати праці? (п.п. 14.1.6. п. 14.1 розділу 14);
- коли є конфлікт інтересів у керівника, у якого в підпорядкуванні працюють близькі особи? (п.п. 2.2.1. п. 2.1 розділу 2);
- чи є конфлікт інтересів у посадовця, коли він приймає рішення щодо свого керівника (п.п. 2.2.1. п. 2.1 розділу 2);
- чи відсутній конфлікт інтересів у депутатів місцевих рад під час розгляду питань щодо встановлення розмірів місцевих податків і зборів? (п.п. 14.1.2. п. 14.1 розділу 14);
- чи не порушують депутати місцевих рад, які працюють у раді на постійній основі, антикорупційне законодавство під час голосування за рішення про затвердження місцевого бюджету? (п.п. 14.1.2. п. 14.1 розділ 14);
- чи є конфлікт інтересів у керівників закладів освіти, які працюють у цих же закладах за сумісництвом? (п.п. 14.1.4. п. 14.1 розділу 14).
Крім того, НАЗК оновило позицію про участь посадовців у заходах, пов’язаних із їхньою службовою діяльністю (конференціях, семінарах, громадських слуханнях тощо), коштом організатора заходу (добові, проїзд, харчування, проживання) (приклад 4 п. 14.3. розділу 14).
НАЗК додало й аналіз реальних ситуацій, де посадовці мали конфлікт інтересів:
- при спільній роботі близьких осіб (п.п. 14.1.1. п. 14.1 розділу 14); у депутатів місцевих рад (п.п. 14.1.2. п. 14.1 розділу 14); у міських, сільських, селищних голів (п.п. 14.1.3. п. 14.1 розділу 14);
- у зв’язку із суміщенням (сумісництвом) та володінням корпоративними правами (п.п. 14.1.4. п. 14.1 розділу 14),
- через позаслужбові відносини (п.п. 14.1.5. п. 14.1 розділу 14).
Оновлені рекомендації можна переглянути на сайті НАЗК.
Урахувати антикорупційні обмеження в трудових відносинах допоможе консультація керівника групи експертів з кадрових питань Цифрового видавництва Eкспертус Ольги Догадіної «Як урахувати антикорупційні обмеження в трудових відносинах».
Олена Петровська,
експерт із кадрових питань
За матеріалами НАЗК