1 січня 2023 року почала діяти нова редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі — Закон № 1105), а функції ФСС перейшли до ПФУ. Відтак, ПФУ став страховиком, тобто уповноваженим органом управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку. Фонд має встановити порядок фінансування виплат та надання соціальних послуг, визначених Законом № 1105.
Соціальне страхування — 2023: огляд змін
До того часу, як ПФУ розробить новий порядок, застосовуватимуть Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління ФСС від 19.07.2018 № 12. Окремі умови перехідного періоду ПФУ визначив постановою Правління «Деякі питання фінансування для здійснення виплат та надання соціальних послуг, визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 21.12. 2022 № 28-3.
Документ передбачає, що ПФУ централізовано фінансує страхові виплати та надає соціальні послуги на підставі заяв-розрахунків. Страхувальник, як і раніше, подає заяву-розрахунок з інформацією про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами. Але з 01 січня 2023 року таку заяву-розрахунок роботодавці подають в особистому кабінеті страхувальника на веб-порталі ПФУ.
У пункті меню «Заяви-розрахунки» особистого кабінету роботодавці зможуть шукати та переглядати свої заяви-розрахунки за визначеними критеріями:
- період реєстрації листків непрацездатності;
- тип заяви-розрахунку, якщо це е-лікарняний;
- формування (редагування) та відправки заяви-розрахунку до ПФУ.
Заяви-розрахунки за е-лікарняними формують за інформацією з електронного листка непрацездатності та Реєстру застрахованих осіб. Заяви-розрахунки за паперовими листками непрацездатності необхідно заповнювати в режимі ручного введення даних та прикріплювати їх скановані копії.
Як і раніше, за електронними та паперовими листками непрацездатності заяви-розрахунки для надання матеріального забезпечення роботодавці складають окремо.
Максимальна кількість листків непрацездатності в одній заяві-розрахунку становить 200 штук. До заяви-розрахунку можна додавати коментарі, пояснення та, за необхідності, скановані копії документів.
Роботодавці, які не мають можливості користуватись електронним кабінетом на веб-порталі ПФУ, можуть скласти заяву-розрахунок в паперовій формі та подати її разом з електронною формою на електронному носії інформації головним управлінням ПФУ в областях та м. Києві за основним місцем обліку страхувальників.
Олена Петровська
За матеріалами ПФУ