Депутати впровадили єдиний підхід в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад
КМУ оновив схему посадових окладів держслужбовців
11 березня 2025 р. ВРУ ухвалила в цілому Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад» (законопроєкт від 23.11.2022 № 8222; далі — Закон).
Закон змінить системи та підходи до регулювання оплати праці у сфері держслужби, запровадить прозору систему оплати праці держслужбовців на основі класифікації посад, посилить роль посадового окладу та припинить надмірні необґрунтовані виплати, оптимізує граничну чисельність працівників держорганів, впровадить системи грейдів.
ВРУ внесла зміни до Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII.
Зарплата держслужбовця враховуватиме кваліфікацію та досвід, важливість і складність роботи на посаді, ступінь відповідальності, а також результативність, ефективність та якість виконання посадових обов’язків та складатиметься зі:
- сталої зарплати — посадового окладу, надбавки за вислугу років, надбавки за ранг держслужбовця, виплату грошової допомоги до щорічної основної відпустки;
- варіативної зарплати — премії за результатами щорічного оцінювання службової діяльності та місячної, квартальної премії, компенсації за додаткове навантаження та за вакантною посадою.
Закон визначив, зокрема:
- надбавку за вислугу років на рівні 2% посадового окладу держслужбовця за кожний календарний рік стажу держслужби, але не більше 30% посадового окладу;
- компенсацію за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків у розмірі 50% посадового окладу, визначеного за посадою тимчасово відсутнього держслужбовця та за вакантною посадою держслужби. При цьому урахують фактично відпрацьований час;
- щорічну основну відпустку тривалістю 30 календарних днів, якщо закон не передбачає більш тривалої відпустки, з виплатою грошової допомоги;
- грошову допомогу у розмірі посадового окладу, надбавки за вислугу років та за ранг держслужбовця станом на останній день місяця, що передує першому дню відпустки, незалежно від фактично відпрацьованого часу протягом цього місяця.
Каталог типових посад держслужби і критерії віднесення до таких посад передбачає перелік та описи:
- сімей посад — посад держслужби, об’єднаних спільними функціональними напрямами діяльності;
- рівнів посад — ознак, що відображають якісні відмінності в характеристиках складності та відповідальності роботи на тому чи іншому рівні службової діяльності на посадах держслужби;
- юрисдикцій та типів державних органів;
- відсоткового співвідношення кількості посад держслужби категорії «В» в апараті / секретаріаті держоргану до загальної штатної чисельності таких посад.
Щоб встановити розміри посадових окладів, держоргани в межах юрисдикції поділили за типами.
Мінімальний розмір посадового окладу на посадах держслужби в держорганах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення, не може бути менше двох розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом.
Розмір місячної премії держслужбовця не перевищуватиме 30%, а квартальної — 90% розміру його посадового окладу за фактично відпрацьований час протягом місяця або кварталу, за який виплачують премію. Загальний розмір премій, які може отримати держслужбовець за рік, не може перевищувати 30% фонду його сталої зарплати за рік. Фонд преміювання держоргану встановлюватиметься у розмірі 20 % загального фонду посадових окладів за рік.
За інформацією ВРУ