Новації щодо перевірок роботодавців у 2017 році: розширений перелік контролюючих органів і штрафи в 320 000 грн.
Контроль за дотриманням законодавства про працю: Держпраці + ДФС + ЦОВ+ органи місцевого самоврядування
Хто саме контролює додержання законодавства про працю — визначаємо за КЗпП. Насамперед, але не виключно…
Першим у переліку йде Державна служба України питань праці.
Державний нагляд та контроль за тим, як дотримують законодавство про працю юридичні особи незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та ФОП, які використовують найману працю, здійснює Держпраці (ч. 1 ст. 259 КЗпП).
Далі — ДФС.
З метою перевірки дотримання податкового законодавства органи доходів і зборів теж мають право контролювати додержання законодавства про працю — на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування (ч. 2 ст. 259 КЗпП).
До переліку контролюючих органів з питань праці віднесено і центральні органи виконавчої влади (ЦОВ), хоча сфера їх повноважень в цій частині обмежується підприємствами, установами і організаціями, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні (ч. 2 ст. 259 КЗпП).
Новація-2017 — проводити перевірки у сфері праці і накладати штрафи зможуть і органи місцевого самоврядування (ОМС).
Оскільки ОМС краще володіють інформацією про стан дотримання законодавства про працю на території своєї територіальної громади, ніж управління Держпраці, які територіально розташовані в обласних центрах, то і позитивних результатів для працівників та державного (місцевого) бюджету від здійснення ОМС таких повноважень очікується значно більше.
Як це реалізовано в законодавчому полі?
Згідно із Законом України від 06.12.2016 № 1774-VІІІ (набрання чинності — 1 січня 2017 року) Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі — Закон № 280) доповнено нормами про те, що ОМС при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть проводити перевірки:
- на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади (ч. 2 ст. 17).
- на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників (ч. 3 ст. 18).
За статтею 18 Закону про місцеве самоврядування, перевірки суб’єктів господарювання, що не перебувають у комунальній власності, можуть провадитися з питань здійснення делегованих ОМС повноважень органів виконавчої влади.
Таке делегування закріплено в Конституції: ОМС можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади (ч. 3 ст. 143 Конституції України).
Повноваження щодо:
- здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством;
- накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством надано виконавчим органам міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад (ч. 3 ст. 34 Закону про місцеве самоврядування).
Закон про місцеве самоврядування закріплює за ОМС право проводити перевірки і накладати штрафи, але реалізувати це право виконавчі органи зможуть лише після затвердження відповідного Порядку проведення перевірок і накладення штрафів.
Новий штраф у 320 000 грн. — за що саме?
За недопущення інспектора з праці до перевірки, створення перешкод для її проведення передбачено ще із 1995 року адміністративну відповідальність у вигляді штрафу.
Невиконання законних вимог посадових осіб Держпраці, щодо усунення порушень законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування або створення перешкод для діяльності цього органу тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ст. 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
До відповідальності за статтею 188-6 КУпАП притягають посадових осіб роботодавця.
Із 01.01.2017 за порушення доведеться відповідати не лише посадовій особі, а й підприємству вцілому. Адже введено новий вид штрафних санкцій, що їх сплачують з прибутку.
Законом № 1774 статтю 265 КЗпП доповнено — встановлено відповідальність за:
- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні — у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2017 — 9600 грн);
- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод при проведенні перевірки з питань виявлення порушень щодо фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків — у 100-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2017 — 320 тис. грн).
Аналізуючи всі нові норми комплексно, бачимо, що штраф загрожує роботодавцю, який перешкоджатиме перевірці, що її проводить не лише Держпраці, а й орган місцевого самоврядування…
Що додати наостанок? За словами Томаса Карлайля, не можна ані кроку ступити по цій землі, не стикнувшись із відповідальністю і обов’язком, що його необхідно виконати… Будьмо свідомі ризиків і уникаймо порушень. Усе буде добре.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"