Дії органів місцевого самоврядування при здійсненні контролю за дотриманням законодавства про працю

Держпраці роз’яснила порядок отримання посвідчення інспектора з праці, реєстрації та здійснення інспекційних відвідувань органами місцевого самоврядування.

Державна служба України з питань праці (далі — Держпраці) в Роз’ясненні головам міських рад міст обласного значення, об’єднаних територіальних громад щодо повноважень з питань контролю за додержанням законодавства про працю від 19.09.2017 надає рекомендації щодо реалізації делегованих повноважень у сфері державного контролю за додержанням законодавства про працю.

Мета перевірки інспектором праці: чи можна довідатися завчасно? Читайте також: Інспекційні відвідування замість перевірок: усе по-новому

Держпраці нагадує, що виконавчі органи міськрад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад (далі — ОМС) здійснюють на відповідних територіях контроль за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення та накладають штрафи за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством (ст. 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР).

Для здійснення цих повноважень ОМС:

  • створює структурний підрозділ, на який покладатиметься обов’язок здійснення контролю за додержанням законодавства про працю, визначає його чисельність та структуру;
  • вводить посади (посаду) з повноваженнями інспектора праці;
  • покладає обов’язки інспектора праці на працівників, що займають введені посади (за умови можливості виконання інших повноважень без шкоди для виконання контрольних функцій).

Окрім того, для отримання на посадових осіб посвідчення інспектора з праці сільський (селищний, міський) голова направляє до Держпраці (01025, м. Київ, вул. Десятинна, 14) лист, до якого додає заповнену картку обліку даних інспектора праці та фотокартку інспектора праці розміром 3х4 см (для посвідчення).

Оформлене посвідчення видають інспектору праці, після чого він може здійснювати інспекційні відвідування (невиїзні інспектування).

Мета перевірки інспектором праці: чи можна довідатися завчасно? Безплатний вебінар «Перевірки роботодавців 2017: новий порядок» (переглянути запис)

Підстави для здійснення інспекційних відвідувань визначені пунктом 5 Порядку державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 26.04.2017 № 295. Здійснення контрольних заходів з інших підстав не допускається.

Після прийняття рішення про інспекційне відвідування інспектор праці здійснює повідомну реєстрацію — внесення відповідним територіальним органом Держпраці відомостей про інспектора праці, що здійснює відвідування, та об’єкт відвідування до Реєстру інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця.

Під час підготовки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування інспектор праці, якщо тільки він не вважатиме, що це завдасть шкоди інспекційному відвідуванню або невиїзному інспектуванню, може одержати (за письмовим запитом) інформацію та/або документи, що стосуються предмета інспекційного відвідування чи невиїзного інспектування, від об’єкта відвідування, державних органів, а також провести аналіз наявної (загальнодоступної) інформації про стан додержання законодавства про працю.

Документи, отримані під час підготовки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, що містять інформацію про порушення об’єктом відвідування вимог законодавства про працю, долучаються до матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Інспектори праці можуть проводити інспекційні відвідування або невиїзні інспектування. Інспекційні відвідування проводять за місцем знаходження роботодавця. Невиїзні інспектування можуть проводитися у приміщенні органу контролю на підставі рішення керівника органу контролю, погодженого із об’єктом відвідування, якщо підставою для контрольного заходу стали звернення працівника, рішення суду, повідомлення правоохоронного органу, інформація державних органів, профспілкових організацій. Контроль за оформленням трудових відносин незалежно від підстав здійснюють виключно шляхом інспекційних відвідувань.

За результатами інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) складається акт, у а разі виявлення порушень — акт і припис про усунення порушень. Матеріали, зафіксовані засобами аудіо-, фото- та відеотехніки в ході інспекційних відвідувань, долучають до акта у паперовому або електронному вигляді на дисках для лазерних систем зчитування, на яких проставляють номер акта, про що роблять відмітку в акті.

Припис або вимогу інспектора праці можна оскаржити у 10-денний строк з дати їх отримання керівнику або заступнику керівника відповідного територіального органу Держпраці.

За результатами розгляду скарг вимоги, приписи можуть бути скасовані повністю або в окремій частині.

Відновлення бронювання у Дії

Статті за темою

Усі статті за темою

Відповідальність за порушення законодавства про відпустки

Порушення законодавства про відпустки може мати серйозні наслідки для роботодавця. Інспектори праці перевіряють, чи надаються працівникам відпустки, чи є на підприємстві графік відпусток, чи виплачується компенсація за невикористану відпустку. Яку відповідальність за порушення законодавства про відпустки передбачає законодавство, читайте у статті.
27688

Відповідальність за порушення військового обліку на підприємстві

Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та підпорядкування зобов’язані вести військовий облік працівників. Розглянемо, відповідальність за порушення у сфері військового обліку передбачена законодавством.
10620

Відповідальність за неведення особової картки П-2

Особова картка П-2 є документом, який містить важливу особисту інформацію про фізичну особу-працівника. Законодавством не передбачено прямих норм про відповідальність за неведення особової картки. Однак, чи є все-таки обов’язковим ведення особової картки — читайте у статті.
27471

Штрафи на роботодавців у 2023 році

За порушення у 2023 році так само будуть карати грошима. Роботодавець сплачує штраф (ст. 265 КЗпП). Винну посадову особу суд притягує до адміністративної відповідальності (ст. 41 КпАП)
31090

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді