Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 21.08.2019 № 800, визначає завдання, основні напрями, форми, види, особливості підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників різних типів закладів освіти.
За новим Порядком педагогічні і науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати кваліфікацію. Вони можуть навчатися в Україні або за кордоном у різних формах (очній, заочній, дистанційній, мережевій, дуальній, на робочому місці, на виробництві тощо) і видах.
Основними видами підвищення кваліфікації є:
- навчання за програмою підвищення кваліфікації;
- стажування;
- участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо.
Обсяг підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників установлюють в годинах та/або кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (далі – ЄКТС; один кредит ЄКТС становить 30 годин) за накопичувальною системою.
За результатами проходження підвищення кваліфікації працівник має отримати документ про підвищення кваліфікації. Заклад підвищення кваліфікації оприлюднює на веб-сайті та/або на Національній освітній електронній платформі перелік виданих документів протягом 15 календарних днів після їх видачі.
Педагогі дошкільних, позашкільних, професійних (професійно-технічних) закладів освіти мають підвищити кваліфікацію не рідше одного разу на п’ять років. Такий же термін встановлюють й для працівників закладів вищої та післядипломної освіти.
Однак, педагогі та науково-педагогічні працівники закладів загальної середньої та фахової передвищої освіти мають підвищувати кваліфікацію щороку — це необхідна умова їх атестування.
Результати підвищення кваліфікації в закладах, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою, не потребують окремого визнання чи підтвердження. Якщо працівник підвищив кваліфікацію в іншому закладі, результати підвищення має визнати своїм рішенням педагогічна (вчена) рада відповідного закладу освіти. Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації мають встановити самі педагогічні (вчені) ради.
Здобуття вищого рівня освіти, наукового рівня або іншої спеціальності в межах професійної діяльності за новим Порядком також визнають підвищенням кваліфікації.
Галина Бєлікова
експерт Експертус Кадри