Як налагодити взаємодію між кадрами та бухгалтерією, або Камасутра для кадровика

Звичайно, я могла вдатися до того вихолощеного і досить таки прісного професійного лексикону й написати щось на кшталт «Кросс-функціональна взаємодія як інструмент оптимізації бізнес-процесів кадрової та бухгалтерської служб». Цим би засвідчила не тільки володіння темою, але і трендове знання термінів як-от Soft Skills, Hard Skills та навіть стейкхолдер.
Чекліст кадровика Скачати документи відділу кадрів

Звичайно, це було б свідченням того, що мій емоційний інтелект, принаймні, відповідає показнику прийнятному, як для мого віку та досвіду. Звісно, тоді б моє резюме прикрасив іще один рядок, де як досягнення значилось би: публікація в професійному виданні результатів реалізації проектів у сфері кадрового адміністрування за умови складності комунікаційних процесів між службами — вимушеними союзниками. Проте в моєму резюме не буде згадок про таку публікацію. Як зрештою не буде і самої публікації в такому форматі. А власне буде стаття, сповнена всіх ознак несформованого емоційного інтелекту, експресійності та бажання досягти крайнього ступеню взаєморозуміння (читай найвищої насолоди) від з’єднання (читай злиття) в робочому процесі кадровика та бухгалтера.

 «Це все кадри…»

Кінцевий споживач під нього затверджуються маркетингові плани з воістину вражаючими бюджетами, будуються стратегії та плани продажів, нарешті — пишуться місії компаній за не менш масштабні бюджети від гуру-бізнес-консультантів.

Неодноразово мені, як кадровику, доводилося чути: бухгалтерія — це ваш кінцевий споживач. Чесно скажу, ніколи так не вважала. Кінцевих споживачів для кадровика два: це роботодавець та працівник. Іншого не дано.

Бухгалтерія, як і кадри, — це блокчейн у трудових відносинах.

Тому завжди стояла і стою на позиції рівноправності, але аж ніяк не «вічної попелюшки без перспективи росту до принцеси» в кращому випадку, а зазвичай цапа-відбувайла, кадрової служби.

Чому так? Гадаю, це сформований роками інстинкт вічної потреби бухгалтерії захищатися. Захищатися від роботодавця, від податкової, інспекції з праці, самого працівника. Окремо сформований вид оборони — це відбивання від функціоналу, який знаходиться в сірій зоні. Як от,

звіт про прийнятих працівників до фіскальних органів

, чи то просто повідомлення про прийнятих в податкову.

Хто має подавати звіт про прийнятих у ДФС — кадри чи бухгалтерія

? Піррова перемога бухгалтерії здобувалася в кращих традиціях Дикого Заходу. В 90% випадків саме кадрова служба була вимушена подавати цей звіт. З того часу не один кадровик зумів адаптуватися до умов життя «в резервації». Однак чи варто було все того, якщо врахувати, що в самому повідомленні передбачені підписи тільки двох посадових осіб — директора та бухгалтера? Як відомо, відповідальність у нас за тими, хто наділений правом надання юридичного статусу документу, а саме — підпису.

Найкращий спосіб захисту, як відомо, це напад. Тому, аби виграти час, допоки розбиратимуться, або тому, що більш немає, на кого сказати, звучить: Це все кадри…

Про любовне з'єднання, або Знову Кадри щось не так внесли в 1С

Спільне ложе або ж поле битви — це програмний комплекс 1С. Тут все: і кадри щось не так внесли в базу, тому невірно пройшов розрахунок, і цю вкладку має заповнювати кадровик, оскільки опція міститься в

наказі про прийняття працівника

.

Якщо з першим я могла, якщо не миритись, то хоч розуміла, бо помилки іноді траплялись, то, наприклад, чому кадровик має заповнювати опцію «нарахування» чи то вказувати вид соціальної пільги — аж ніяк.

Це найбільш карколомні та небезпечні з огляду на наслідки «жорсткі перемовини». Скажу, що тільки тоді, якщо перемовини відбуватимуться між професіоналами з обох сторін, можливо досягти розумного компромісу. Бо саме тоді ціль у обох сторін одна і це не уникнути

відповідальності

«у разі чого», а побудувати оптимальний бізнес-процес. Скажу — за 14 років кадрової практики у мене був тільки один такий позитивний досвід та співпраця з

Головним бухгалтером

і саме так — з великої букви (Людмила Семенівна К., дякую).

Ольга Догадіна керівник експертної групи «Експертус Кадри»
Визначте, кому доцільно доручити табельний облік, адаптуйте форму табеля під потреби підприємства, заповніть табель без помилок, навіть якщо працівники працюють за режимом, відмінним від звичайного, та правильно оберіть позначки для неявок

Про поводження з новим бухгалтером

Не має більшого везіння, аніж приручити бухгалтера. Одразу і навіки приворожити можна тільки в один спосіб, це якщо ти власноруч оформиш його на роботу. Тут має значення все: тембр голосу і погляд захопливо-здивованих очей, розкритих так, що крізь них вже ввижаються найщиріші обійми. Остаточно закріпить результат і відведе очі — тека з роздрукованими зразками документів для заповнення, особливо

автобіографія

. Якщо ж ви ще й милостиво погодитесь почекати фото на особовий листок з обліку кадрів та особову картку П-2 «до завтра», знайте — ви досягли рівня мага з правом говорити «ні» бухгалтерії.

Про бухгалтерів, що «сидять на зарплаті»

Як сказала одного разу мені головний бухгалтер — ви (малось на увазі кадри) повинні зробити так, щоб ми тільки натисли кнопочку «розрахувати» і все. І повірте, я не бачила в своєму житті більш здивованого і обуреного виразу обличчя, аніж коли ми принесли до бухгалтерії копії наказів, аргументуючи, що це ж первинна документація і все таке. Категоричність була на межі того, аби написати мені на чолі, наша місія тільки натиснути «розрахувати», все інше нас не стосується. В інше входило все, починаючи від копій наказів та табелів до штатного розпису.

Про планово-економічний відділ

Якщо вам пощастило працювати на підприємстві, де є

планово-економічний відділ

, у вас є шанс, що штатним розписом ви будете оперувати тільки виключно як користувач.

Хоча не факт. Саме це і зіграло зі мною злий жарт. Якось, прийшовши на нове місце роботи, ознайомившись зі структурою, я зауважила наявність планово-економічного відділу. З часом, занурившись в роботу, виявила, що

штатний розпис не відповідає Класифікатору професій

та й заробітна плата вимагає перегляду з огляду на те, що недотримана міжкваліфікаційна розрядність в посадових окладах. Чесно підготувала

доповідну записку

, виклала пропозиції щодо

приведення штатного розпису у відповідність до Класифікатора

та вказала на посадові оклади, які можуть викликати зайві питання під час

перевірок

.

Вже наступного дня була скликана нарада на найвищому рівні з цього питання. Я була приємно здивована оперативністю, це могло свідчити тільки про одне — бажання одразу знайти оптимальний варіант рішення і алгоритм його реалізації.

Мій світ ніколи не буде таким, як раніше, оскільки саме на тій нараді я зрозуміла, в які святі пенати я ступила своїм брудним черевиком.

Завдання планово-економічного відділу

носили стратегічний характер і такі речі як штатний розпис, економічна доцільність введення тих чи інших посад, їх оплата, все це мікроменеджмент, який не повинен відволікати від справжньої роботи. Саме тоді я була засуджена до страти через спалення на священному вогні крос-функціональної взаємодії за всіма правилами

тайм-менеджменту

. Та все ж вирок було відтерміновано з огляду на управлінську ефективність, з її заточеністю на вміння добиватись максимальної віддачі від кожного працівника (так я тепер серед тих, кого врятували тренінги і в прямому, і в опосередкованому значенні). Найкрутіший тренер Яна Д., у мене є кейс, який, впевнена, буде дуже доречний, а головне адаптований під бізнес-середовище.

Про головних бухгалтерів

У кожній професії є аристократи від неї і ремісники. Аристократи це ті, які народжуються в професії, живуть нею, її потребами, стандартами і її розвитком.

Ремісник — це лиш шаблон, спосіб отримати заробіток і, звичайно ж, справдовуванням всього того, говорячи, що інше від лукавого.

Головного бухгалтера — аристократа я поки зустрічала одного. І не говоріть мені, що це люди беземоційні і безапеляційні.

Людмила Семенівна К. – Залізна Леді. Так, це і їй могли належати слова — якщо я буду одна проти сорока восьми, мені буде жаль цих сорок вісім. Проте, вона ж могла б сміливо сказати таке: зовсім не обов’язково погоджуватись зі співрозмовником для того, аби знайти з ним спільну мову.

Ми знаходили спільну мову, в нашому випадку — оптимізували бізнес-процеси.

Сказати, що було легко — ніколи. Проте, єдине, що мені було потрібно — аргументи.

Все ж ремісників більше. Тоді шлях один, працювати через стейкхолдера. Однак, це окрема книга, а то й багатотомник у найкращих традиціях «Війни і миру» з антуражем «Злочину і кари» у симбіозі з «Гаррі Поттером».

Таємне наставляння, або Бухгалтери є навчені і від народження, невідомо, хто затятіший

Говорять, що серед чаклунок є ті, хто успадкував дар, і ті, кого навчили. Говорять, що навчені страшніші. Думаю, те від того, що вони не успадкували на генетичному рівні поняття добра і зла, що є своєрідним програмним кодом. Навчені – є з відкритим кодом, тому й більш руйнівні, бо не мають запобіжника у вигляді професійної моралі.

Кожна професія, як

кадровик

, так і

бухгалтер

має бути обрана, а не отримана за рознарядкою. Бо в іншому разі, ти не думаєш як зробити краще, ти думаєш як не зробити, бо може бути гірше. Ти шукаєш причини, чого не зробити, а не способи зробити на краще.

Як вчить Бізнес-Тренер від народження Яна Д., потрібно йти і говорити, шукати, де можна знайти точки дотику, а потім з’єднувати ці точки між собою, нехай спочатку пунктиром, а потім вже безперервною лінією. І коли йти до тих точок разом, то можна дізнатись багато чого про бізнес-процес один одного. Хтозна, може, після того одкровення, ніхто не візьме на душу гріх зневажати функціонал один одного і знецінювати результати роботи.

Епілог

Якось я помилилась, ось так просто в груповому наказі на надання відпустки, помилилась в кількості днів відпустки. Це був «високий сезон» — літо. Я вже й сама марила тією відпусткою, «набиваючи» накази по 25-30 осіб в одному. І….помилилась. Тоді ми працювали без програми, і я дала чернетку наказу бухгалтерії для того, аби вони починали розрахунок. Так ось, мені зателефонувала бухгалтер і попросила подивитись, чи все гаразд, бо дати відпустки одні, а кількість днів щось занадто мала. Звісно, я вибачилась і виправила. Пожартували про те, що я «заощадила» працівникові дні.

Наступного тижня, аналогічна ситуація сталася з моєю колегою. Тільки от бухгалтер була інша. Про помилку ми дізнались від начальника нашого відділу. Вона прийшла з наради на рівні начальників відділів, де головний бухгалтер вказала на те, що відділ кадрів «косячить», а її працівниця виявила помилку і що за це їй ніхто не доплачує.

Один і той же кейс, тільки зовсім різні моделі поведінки і способи вирішення ситуації.

Потім ми дізнались, що цей бухгалтер була на випробувальному терміні і саме так намагалась довести свій професіоналізм. Чому так вчинила головний бухгалтер — питання до її компетенції чи до політичного моменту, який був присутній в той час.

Попри все, вони існують — бухгалтери від народження, аристократи професії. Так як і кадровики, і багато-багато інших.

 


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"

Гарячі питання військового обліку на підприємствах

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді