Федерація професійних спілок України оприлюднила на своєму сайті проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» (далі — законопроєкт).
Дізнайтеся, де дозволено купувати бланки трудових книжок
Законопроєкт пропонує запровадити ведення електронних трудових книжок в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
У разі ухвалення законопроєкту КЗпП зазнає змін. Зокрема, стаття 24 КЗпП передбачатиме, що при працевлаштуванні працівник надаватиме роботодавця трудову книжку за її наявності. Особа, що працевлаштовується, зможе також надавати резюме, в якому в довільній формі описуватиме досвід роботи за професією чи посадою, наявність спеціальних знань та навичок, виконані роботи чи надані послуги. Можна бути надати характеристики чи рекомендації з попередніх місць роботи.
Роботодавець матиме змогу перевірити вказану інформацію. Уряд розробить порядок перевірки інформації, наданої особою при працевлаштуванні.
В день звільнення роботодавець зобов’язаний буде розрахувати працівника, видати копію наказу про звільнення та трудову книжку, якщо на підприємстві вели трудову книжку в паперовій формі.
Трудову діяльність працівників обліковуватимуть в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування в порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон про ЄСВ). Законопроєкт передбачає можливість обліку трудової діяльності працівника з використанням трудових книжок, якщо це буде передбачено в колдоговорі.
Окрім того, законопроєкт має внести зміни до інших статей КЗпП, а також інших Законів України та виключити норми, що стосуються трудових книжок.
Аби забезпечити повний електронний облік трудової діяльності, законопроєкт вносить зміни до Закону про ЄСВ, зокрема, збільшує наповнення персональної облікової електронної картки. Так в умовно-постійну її частину додадуть інформацію про:
- прізвище, ім’я, по батькові на поточний момент. Раніше була лише інформація про ПІБ на момент створення облікової картки;
- відцифрований зразок підпису особи;
- відцифрований образ обличчя особи;
- документи, що посвідчують особу та/або підтверджують її спеціальний статус;
- відомості про освіту (рівень та ступінь освіти, кваліфікація, спеціальність);
- місце проживання;
- номер телефону та адресу електронної пошти.
Частину персональної облікової електронної картки, що відображає страховий стаж, доповнять інформацією, зокрема, про:
- структурний підрозділ, в якому працювала особа. Наразі в картці є інформація лише про назву посади;
- основне місце роботи;
- номер списків (розділ, підрозділ) виробництв, професій, посад і показників, затверджених КМУ, що дають право на пільгову пенсію;
- результати атестації умов праці;
- повну чи неповну зайнятість;
- кількість відпрацьованих застрахованою особою днів чи годин у календарному місяці.
На думку авторів законопроєкту в його прийнятті мають бути заінтересовані:
- працівники. Прийняття закону збереже достовірні відомості про їх страховий стаж та трудову діяльність, усуне можливі ризики втрати трудової книжки та внесення до неї недостовірних відомостей;
- роботодавці. Прийняття закону спростить ведення кадрового обліку, дозволить зекономити трудовий час працівників структурних підрозділів, що забезпечують ведення кадрового обліку.
Ольга Догадіна
провідний експерт Експертус: Кадри