Депутати місцевих рад є особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а відтак і суб’єктами декларування (пп. 2 п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII; далі — Закон № 1700).
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано (ч. 2 ст. 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV; далі — Закон № 93).
☝️ Як звільняти посадових осіб місцевого самоврядування
Депутати місцевих рад зобов’язані щороку до 1 квітня подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік відповідно до Закону № 1700, а також дотримувати інших вимог фінансового контролю, передбачених Законом № 1700 (абз. 2 п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону № 93).
Як діяти керівнику, якщо працівник невчасно подав декларацію
Відтак, депутати місцевих подають:
- щорічно до 1 квітня поточного року — декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі — декларація), за минулий рік;
- якщо припиняють діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, — декларацію за минулий рік;
- якщо припиняють діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, — декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за період, не охоплений раніше поданими деклараціями;
- якщо припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, — наступного року після припинення діяльності декларацію за минулий рік;
- якщо обрані депутатом — декларацію за минулий рік впродовж 15 к. д. із дня набуття повноважень депутата (ст. 45 Закону № 1700).
Виняток: особа після припинення статусу депутата місцевої ради не припиняє виконувати функції держави або місцевого самоврядування.
✍ Чек-ліст типових помилок у деклараціях
Приклад: коли декларацію не подають
Державний службовець або посадова особа місцевого самоврядування були обрані депутатами місцевої ради. Після закінчення повноважень депутата місцевої ради вони і надалі працюють на посадах державної служби або в ОМС, відтак і надалі залишаються суб’єктами декларування. У такому випадку не потрібно подавати декларації у зв’язку з припиненням повноважень депутата ради.
Аналогічну позицію висловлює НАЗК у роз’ясненні від 13.02.2020 № 1:
Декларація суб’єкта декларування, який припинив діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або іншу діяльність, зазначену у підпунктах «а» і «в» пункту 2 частини першої статті 3 Закону, не подається, якщо такий суб’єкт декларування до 1 квітня наступного року знов розпочинає діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або іншу діяльність, зазначену у підпунктах «а» і «в» пункту 2 частини першої статті 3 Закону, і подає декларацію відповідно до частини першої статті 45 Закону (щорічну декларацію).
Те ж саме правило діє у випадку, коли особа обіймала одночасно дві посади, що зумовлювали обов’язок подати декларацію, але протягом року особа звільнилася або іншим чином припинила перебувати на одній із таких посад.
Строк подання декларації депутатом місцевої ради, що припинив повноваження, — не пізніше 20 робочих днів із дня припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування (пп. 2 п. 5 розд. ІІ Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого рішенням НАЗК від 10.06.2016 № 3.
Ольга Догадіна,
провідний експерт Експертус: Кадри