Фізособу-підприємця, яка використовує найману працю, не можна одночасно притягнути до відповідальності за статтею265 КЗпП та статтею 41 КпАП за допуск працівника до роботи без оформленого трудового договору

Кадрове діловодство у ФОП
Таку позицію зайняв Верховний Суд у постанові від 22.12.2020 у справі № 260/1743/19 (адміністративне провадження № К/9901/18177/20).
У своєму позові ФОП звертав увагу суду на те, щодо притягувати його двічі до юридичної відповідальності за допуск працівника до роботи без оформленого трудового договору забороняє частина перша статті 61 Конституції.
Суд знайшов підстави відступити від висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 21.12.2018 у справі № 814/2156/16 та сформував власний правовий висновок — штрафи, передбаченні статтею 265 КЗпП, це заходи фінансової відповідальності. Підстав відносити їх до заходів адміністративної відповідальності немає.
Штрафи на роботодавця з 01.01.2021
Ключова відмінність статті 265 КЗпП та частини третьої статті 41 КпАП — суб`єктний склад правопорушення. Завдяки цьому одночасно до відповідальності може бути притягнута юридична особа як роботодавець (ст. 265 КЗпП) і посадова особа цієї юридичної особи (ст. 41 КпАП) за фактичний допуск працівника до роботи без оформлених трудових відносин. Тобто, коли притягують до відповідальності фізособу-підприємця за таке правопорушення, суб`єкт відповідальності та вид порушення повністю збігаються. Юридичну відповідальність покладають на єдиний суб`єкт права — фізичну особу, яка отримує додатковий правовий статус підприємця для господарської діяльності.
У своєму висновку суд зазначив, що у такому випадку штрафні санкції не взаємодоповнюють одна другу, а обтяжують одну і ту ж особу двома штрафними каральними заходами. Це непропорційне та надмірне обтяження ставить у нерівне правове становище юридичну особу та фізичну особу-підприємця, що вчинили аналогічні правопорушення.
Отже, фізособу-підприємця не можна одночасно притягнути до фінансової та адміністративної відповідальності за допуск працівника до роботи без оформленого трудового договору.
Олена Петровська,
експерт Експертус Кадри
За матеріалами Реєстру судових рішень
У сфері трудових правовідносин судова практика відіграє важливу роль для формування стабільного правозастосування, захисту прав працівників і роботодавців, а також для тлумачення норм трудового законодавства. В умовах постійного оновлення правової бази України актуальним є ґрунтовний аналіз судової практики у трудових спорах. Яка практика розгляду судами трудових спорів — читайте у статті.
Виникли проблеми з тим, як розрахувати кількість відпускних днів? Шукаєте розрахунок днів невикористаної відпустки при звільненні онлайн? Переймаєтесь як розрахувати кількість днів відпустки за фактично відпрацьований час та як порахувати кількість днів невикористаної відпустки? Рішення усіх питань — наш калькулятор відпусток онлайн.
Страховий стаж — це один із ключових факторів, який впливає на право людини на пенсійне забезпечення, соціальні виплати та інші пільги. Тому перед роботодавцями та працівниками постає низка питань щодо його врегулювання. Що входить до страхового стажу для пенсії? Як зараховується стаж та чи зараховується навчання в трудовий стаж? Відповіді на ці та інші питання про трудовий стаж для виходу на пенсію — у статті.
Успіх будь-якої організації безпосередньо залежить від її найціннішого ресурсу — людей. Командна робота, як форма організації праці, дозволяє досягати синергії, де загальний результат значно перевищує суму індивідуальних зусиль. Проте для створення дієвої команди недостатньо просто зібрати фахівців у межах одного проєкту чи підрозділу. Саме тому досить важлива роль кадровика в командній роботі— HR-фахівця, чия місія полягає у створенні сприятливого середовища для командної взаємодії та розвитку колективу.
Конфлікт — це зіткнення протилежних інтересів, цінностей, поглядів або потреб. Конфлікти на робочому місці виникають через взаємодію різних особистостей, посадових функцій та очікувань. У цій статті ви знайдете секрети вирішення трудових конфліктів, все про роль кадровика у врегулюванні спорів, а також кадрові політики і уникнення конфліктів у трудовому просторі.