Закон також зобов’язує посадовців володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків.
Закон не поширюється на приватне спілкування та здійснення релігійних обрядів.
На кого поширюється дія змін:
- підприємства, установи та організації усіх форм власності;
- ФОП;
- інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів;
- інтернет-магазини.
Тобто на обслуговування українською мовою за замовчуванням мають право клієнти будь-яких закладів, що обслуговують споживачів (супермаркету, інтернет-магазину, кав’ярні, ресторану, банку, аптеки, АЗС, спортзалу тощо). Разом з тим, дія Закону поширюється також на заклади, що надають освітні, соціальні послуги, здійснюють медичне обслуговування тощо.
Що робити, якщо працівник не розмовляє українською
Українською мовою має подаватися інформація в:
- цінниках,
- інструкціях,
- технічних характеристиках,
- маркуванні,
- квитках,
- меню тощо.
Інтернет-представництва (в тому числі веб-сайти, веб-сторінки в соцмережах) мають бути державною мовою:
- органів державної влади;
- органів місцевого самоврядування;
- підприємств, установ і організацій державної і комунальної форм власності;
- засобів масової інформації, зареєстрованих в Україні;
- суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні та зареєстровані в Україні.
Поряд з версією інтернет-представництв, виконаних державною мовою, можуть існувати версії й іншими мовами. Версія інтернет-представництва державною мовою повинна мати не менше за обсягом та змістом інформації, ніж іншомовні версії, та завантажуватись за замовчуванням для користувачів в Україні.
- Підготуйте наказ про необхідність змінити істотні умови праці
- Підготуйте персональні повідомлення про зміну істотних умов праці та вручіть їх працівникам під підпис
- Звільніть працівників, що відмовилися працювати в нових умовах
- Ознайомте працівників, що погодились працювати в нових умовах, з ПІ і РІ у новій редакції
За порушення суб’єктами господарювання відповідних норм Законом передбачені штрафні санкції.
Одразу штрафувати порушників не будуть. Відповідно до Закону, якщо споживача не обслуговують державною мовою в певному закладі чи на сайті, мовний омбудсмен чи його представник має:
- скласти акт про результати здійснення контролю;
- оголосити попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів від дати складання акту.
У випадку повторного порушення (протягом року):
- складається протокол;
- накладається штраф — від 300 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Справа про накладення штрафу розглядатиметься за участю представника суб’єкта господарювання.
У вмпадку порушення прав на отримання інформації та послуг державною мовою необхідно попросити про обслуговування українською мовою. Якщо вам відмовили, зверніться до керівництва закладу або на гарячу лінію установи. Якщо знову відмовили, зафіксувати факт відмови та дані суб’єкта господарювання й подати скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови одним із варіантів:
- на поштову адреса: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12;
- e-mail: скарга@мова-омбудсмен.gov.ua;
- заповнити відповідну форму на сайті.
За матеріалами Координаційного центру з надання правової допомоги